"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Monday, July 20, 2009

Teringat Apak Di Pudu Raya...


Selalunya, saya apabila mengalami tekanan yang memuncak..saya akan cuba larikan dari dari sebarang aktiviti yang akan menambahkan beban dan kebiasaannya saya akan 'melarikan diri' ke tempat-tempat yang penuh nostalgia yang saya yakini mampu menjadi 'remedi' kepada tekanan yang saya alami....

Dunia sebagai 'mahasitua' ini bukanlah indah. Walaupun bebas dari tugasan harian yang menjerut, selain dibayar gaji penuh sepanjang tempoh bercuti namun semua itu tidak memberikan jaminan bahawa penyelidikan yang dirancangkan nmampu berjalan dengan sempurna.

Tidak dinafikan bahawa tidak semua melalui jalan sukar begini. Ada segelintir yang melaluinya dengan amat mudah.Siapa? tidak perlulah dinyatakan disini kerana kelak ia akan menyinggung perasaan seseorang.

Penolakan kali yang ketiga (kedua selepas pembentangan proposal) sedikit sebanyak menggugat emosi dan ketabahan hati. Walaupun penyelia berkata saya masih di awal perjalanan namun masa berlalu sangat pantas.

Sekarang saya dah dalam semester dua. Amat menyedihkan bila mendapati saya masih bermain-main dengan tajuk dan cadangan penyelidikan . Saya tidak pernah menyalahkan penyelia. Beliau saya amat kagumi ketulenan ilmunya. Beliau antara sarjana yang saya kagumi sejak dari mula saya jejakkkan kaki ke Universiti 12 tahun yang lalu. Malahan nama beliau sudah saya kenali sejak saya di tingkatan enam lagi. Saya bertuah kerana beliau menerima saya menjadi pelajar di bawah seliaannya.

Namun, ini harga yang saya perlu bayar untuk mendapat 'peikhtirafan' dari beliau...
jika ini cabaran, saya sahut cabaran ini
jika ini dugaan, saya tempuh dugaan ini

petang ini, saya mencari-cari arah untuk saya membangkitkan nostalgia bagi mengumpul sisa-sisa semangat dan kekuatan...

Tempatnya pudu raya....

Pudu raya amat nostalgia buat saya.
Pudu rayalah tempat saya sering berjumpa dengan apa..sewaktu saya berada di Kuala Lumpur sama ada ketika belajar di peringkat sarjana muda mahupun diperingkat sarjana...

Di pudu rayalah saya dan apak sering bertemu. Menghirup segelas teh atau teh 'O' (apak tidak gemar minuman bersusu) , kami berbincang berkongsi segala macam kisah termasuklah isah keluarga dan kisah saya sebagai seorang pelajar.

Apak sebagai seorang yang tidak berpendidikan tinggi sering menyarankan saya untuk membuat keputusan yang terbaik dalam apa sahaja yang saya lakukan.

Ya..pudu raya amat nostalgia...
Petang ini wajah apak, semangat dan dorongan apak amat kuat terpapar di pudu raya.
Warung-warung tempat biasa kami minum dan makan seolah-olah memutarkan kembali kenangan tersebut.....

Apak masih ada.
Namun dia sudah tidak berulang alik ke pudu raya seperti masa lalu. Dia sudah tidak segagah dahulu memandu bas dari melaka ke kuala Lumpur setiap hari....

Namun, pudu raya pada hari ini tetap membangkitkan nostalgia....kalaulah apak masih gagah memandu, nescaya saya akan tunggunya di pudu raya untuk berbincang tentang liku perjalanan yang saya lalui ini...

Apak sudah tidak ke pudu raya lagi, tetapi nostalgia semangat, dorongan, kata-kata hikmahnya tetap terpahat dalam memori saya. Ia berlaku di sini.

Di pudu raya ini.....


No comments: