"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Wednesday, July 15, 2009

Hari-Hari Terakhir Di Sini



Dengan Nama Allah YAng MAha Pemurah LAgi Maha Mengasihani
Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Besar NAbi Muhammad SAW, Keluarga serta Sahabat2 Baginda Sekelian

Saya tidak pernah rasa perasaan sebegini pelik di kota kedamaian ini
Sungguh aneh perasaan ini
Setelah beberapa kali aku menghabiskan masa di sini
atas nama tugas dan atas nama 'kedamaian'
(kira-kira 17 hari lamanya secara berselang-selang hari bermula dari 25 Mei 2009 yang lalu)

Biasanya,
di kota kedamaian ini
aku amat tenang dengan 'kedamaian' yang palsu ini
di kota kedamaian ini
aku amat gembira dengan 'kedamaian' yang palsu ini
di kota kedamaian ini
aku amat terpaut dengan 'kedamaian' yang palsu ini

Hinggakan seringku lanjutkan tarikh untuk pulang
Hinggakan sanggup aku percepatkan tarikh untuk datang
Semuanya kerana "kedamaian " palsu ini...

Aku sering tunduk pada rayuan di kota kedamaian ini
aku amat tenang dengan 'kedamaian' yang palsu ini
aku sering tunduk pada rayuan agar kerap datang semula...

Hari ini aku rasa lain
pergi mampus dengan rayuan itu
pergi jahanam dengan rayuan itu

Penyesalan pagi tadi sedikit sebanyak menpengaruhi hati
AKu sudah tiada perasaan terhadap kota ini
Aku sudah tiada jiwa pada 'kedamaian' ini

Aku tiba-tiba bersemangat untuk pulang
Aku rindu bilik pertapaan
Aku rindu Makmal (Psiko CMTU)
Aku rindu gelak tawa kawan-kawan (Abg Misai -terima kasih kerana terus memberi inspirasi)

Jiwa aku sudah berubah
aku bukan milik kota kedamaian ini'
aku bukan milik 'kedamaian' ini (memang hakikatnya bukan kerana cakap itu memang murah)

tak perlu ku hitung berapa banyak pengorbanan di kota kedamaian ini
wang, masa, keringat dan air mata

namun apa aku boleh lakukan....
masanya telah tiba
aku kena pulang selama-lamanya kerana aku sudah bukan milik 'kedamaian' ini...

Malam ini malam terakhir aku di sini
aku bercadang nak tidur awal cadangannya selepas Isya

cepat-cepatlah esok
cepat-cepatlah esok
cepat-cepatlah esok

biar aku pulang
lupakan segala kenangan
kenangan 'kedamaian' di kota kedamaian

takperlu ada istilah 'malukut di tepi gantang'
aku makin kuat
aku makin kuat
aku makin kuat

Tak perlu aku tinggalkan 'kedamaian' di kota kedamaian dengan linangan air mata
cukuplah dengan 'penegasan dalam hati' bahawa
aku sudah bersedia untuk melupakan 'kedamaian' ini....



No comments: