"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Wednesday, July 01, 2009

Kota Kedamaian Ini


Aku di Kota Kedamaian
untuk berapa lama?
saya sendiri pun tidak tahu
paling lama 5 hari
paling tidak lama sehari
namun itu tidak berlaku
kerana kini sudah menjangkau 2 hari

Entah apa yang aku cari?
hakikatnya aku sendiri tidak mengerti
namun realitinya
aku aman dan tenang di sini

lupa seketika hiruk pikuk dunia
lupa segala tekanan
lupa segala permasalahan

Di kota kedamaian ini aku rasa jiwa kembali penuh
perut juga mudah sangat di isi
tidur lena sudah tidak menjadi masalah lagi
batuk yang berdengkung-dengkung
seolah-olah sudah aku tinggalkan di sana

jujur..
aku rasa kembali normal
kekuatan, ketabahan dan keberanian ku kumpul perlahan-lahan
di kota kedamaian ini
atas satu harapan
bila di sana
kekuatan, ketabahan dan keberanian mampu ku jalin keteguh besi..

Ada banyak kisah di kota kedamaian ini
kisah kehidupan
kisah ketabahan
kisah kesucian
kisah pengkhianatan
kisah keteguhan
kisah kesetiaan
kisah kerinduan
kisah perjuangan
kisah kehilangan
kisah pencarian
kisah kejujuran
kisah istiqamah dalam perjalanan

ia diadun dengan lengkap di kota kedamaian ini...

Namun,
esok atau lusa
aku pasti tinggalkan kota kedamaian ini
meninggalkan segala kenangan
meninggalkan kisah kekecewaan

aku terpaksa pulang
walau dengan berat hati
walau dengan berat langkah
kerana perjuangan ini belum selesai

Entah bila aku akan kembali ke kota kedamaian ini
entah bila agaknya
aku sendiri tiada jawabnya

adakah kota kedamaian ini di masa hadapan sama seperti hari ini
andai ia tidak sama
tidak akan ku jejak lagi kaki ke kota kedamaian ini
biar pedih jiwa nan lara
namun apa guna jika dilain masa
'kedamaian' hanya tinggal nama

Wallahualam


No comments: