"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Tuesday, July 11, 2006

Sembang Buku: Naratif Ogonshoto



Buku: Naratif Ogonshoto
Penulis: Anwar Ridhwan
Penerbit: Matahari
Tahun: 2001
Harga: RM 20.00
ISBN: 983-40567-0-2
‘Wah..u dah baca buku Bahasa Jepun ke sekarang?’
Amoi, ini bukan buku Jepun ma….

‘Naratif Ogonshoto? Apa kebendanya tu?’
‘Naratif Ogonshoto’ ialah kisah kambing yang memasak soto…….


Anwar Ridhwan masih hebat dengan tema yang unik, plot yang penuh teknik dan bahasa yang baik dan menawan:
Mohd Yusof Hasan (Dewan Sastera, September 2000)

‘Membaca cerpen terbaru Anwar Ridhwan ini (Hering) persis mengembalikan Anwar Ridhwan yang lalu. Beberapa dejavu dan beberapa yang baru/semasa berdasarkan pengalaman muktakhir. Pengarang….mengadun watak yang pelbagai perasaan tidak terduga dan mencabar tafsiran makna serta tidak menawarkan pemikiran yang mudah-mudah..’:
Mawar Shafie (Dewan Sastera, Disember 2000)

‘Lama ku buru, baru kini ku temu’:
Pak Kebun (Muka Pertama Buku, 1 Jun 2006)

‘Naratif Ogonshoto’ sebuah karya yang menghimpunkan sepuluh buah cerpen tulisan Anwar Ridhwan. Pertama kali saya dengar tentang buku ini ialah sekitar tahun 2001-2002 sewaktu buku ini hangat dibicara dan dibincangkan oleh pelbagai pihak. Namun, saya kecewa kerana setelah 5 tahun buku ini diterbitkan, barulah saya dapat memilikinya.

Buku ini saya beli dari sebuah kedai buku yang kecil di sebuah pekan terpencil di negeri Utara. Saya bukanlah seorang yang ‘ahli’ dalam bidang sastera, tetapi jujur mengatakan bahawa saya merupakan seorang yang sentiasa mengikuti perkembangan bidang sastera (Melayu) di tanah air.

Komentar tentang buku ini lebih bersifat pandangan dan tafsiran saya tanpa merujuk teori-teori kesusasteraan.

Ulasan ini ialah ulasan seorang pembaca dan peminat sastera tanah air.

Anwar Ridhwan, satu nama besar dalam kesusuteraan Melayu di Malaysia. Pemegang Ijazah Doktor Falsafah (Phd) dari Universiti Malaya ini merupakan staff di Dewan bahasa dan Pustaka (jika tidak silap jawatannya ialah Pengarah Penerbitan).

Saya kurang terdedah kepada karya-karya beliau. Satu-satunya novel beliau yang pernah saya baca ialah ‘Hari Hari terakhir Seorang Seniman’. Itupun sudah terlalu lama.

‘Naratif Ogonshoto’ merupakan buku yang menghimpunkan kumpulan cerpen yang beliau tulis semasa beliau di Tokyo, Kuala Lumpur dan diselesaikan di Tokyo. Secara umumnya ia membicarakan tentang keadaan yang berlaku di ‘Republic of Ogonshoto’. Iaitu sebuah negara kepulauan yang berhampiran dengan Negara Jepun.

Oleh yang demikian tidak mustahillah nama tajuk serta perumpamaan dan kebudayaan yang ditonjolkan oleh masyarakat di Ogonshoto mirip kepada Masyarakat Jepun. (walaupun realitinya Republic og Ogonshoto ini tidak wujud dalam peta secara geografi)

Saya melihat ‘Naratif Ogonshoto’ ini sebuah buku yang berkonsepkan ‘Novel-cerpen’ iaitu ia boleh wujud dalam bentuk dua keadaan.

Apabila dibaca secara keseluruhan, ia merupakan sebuah novel, walaubagaimanapun, jika dibaca secara berasingan, ia boleh wujud sebagai cerpen.

Oleh yang demikian, salah sebuah cerpen dalam buku ini iaitu ‘hering’ telah disiarkan di Majalah Dewan Sastera bulan Ogos 2000. Jika ia merupakan sebuah novel yang tulen pastilah cerpen ‘hering’ kurang dapat difahami oleh pembaca.

‘Naratif Ogonshoto’ ditulis atas kekuatan cerita. Antara satu cerpen dengan satu cerpen yang lain secara umumnya tiada perkaitan tetapi apabila dibaca secara keseluruhan, pasti akan dapat disingkap jalinan halus yang dibetuk oleh Anwar Rihdwan melalui watak-watak yang ada.

Membaca ‘Naratif Ogonshoto’ mengingatkan saya kepada “Noghogho Astana” dan ‘Orang Kota Bharu’ kedua-duanya oleh SN S Othman Kelantan. Kerana kedua-dua buku tulisan S Othman Kelantan ini sama tekniknya dengan ‘Naratif Ogonshoto’ iaitu penceritaan yang mempunyai kekuatan tersendiri pada cerita dan setiap bab boleh berdiri dengan sendiri tanpa bergantung kepada bab yang sebelum atau selepasnya.

Secara keseluruhannya ‘Naratif Ogonshoto’ merupakan sebuah hasil karya yang begitu kreatif dan mempunyai nada sindiran politik yang sinis. Walaupun digambarkan bahawa segala yang berlaku ialah di ‘Republic of Ogonshoto’.

Namun jika ditafsir dengan teliti, senario yang digambarkan oleh Anwar Ridhwan itu juga berlaku di negara kita malah di mana-mana negara di dunia kerana selagi ada jawatan yang mampu memberikan kuasa, kekayaan dan kemasyuran selagi itulah manusia akan melakukan apa sahaja untuk mendapatkan dan mempertahankannya dan seperti biasa, rakyat marhaen akan tertindas atau setidak-tidaknya menerima impak/kesan hasil dari perebutan dan strategi mempertahankan tersebut.

Kepada pembaca yang peka, beberapa senario dalam ‘Naratif Ogonshoto’ dilihat kuat hubungannya dengan apa yang berlaku terutamanya dalam politik Malaysia samada masa kini atau masa lepas.

Terpulanglah kepada pembaca untuk mentafsirnya sendiri.


Jujur saya mengatakan bahawa ‘Naratif Ogonshoto’ adalah sebuah buku yang hebat. Ia perlu dimiliki dan dibaca oleh pembaca yang serius.

Walaubagaimanapun, saya memberi peringatan kepada pembaca yang meminati kisah-kisah yang berunsur cinta, kasih, rindu, duka , air mata seperti yang berlambak di rak-rak buku di kedai-kedai buku di negara ini….‘Naratif Ogonshoto’ BUKAN BUKU YANG SESUAI UNTUK ANDA…….


Pak Kebun: Baca Dengan Serius

1 comment:

Unknown said...

Jeles.

Saya masih mencari belum berjumpa. Hanya berjumpa Tales of Ogonshoto dalam bahasa Inggeris.