"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Thursday, July 27, 2006

Jejak Nyemah Mulya: Melayu Suka Berhibur ??


Foto: Melayu Bangsa Yang Sukakan Hiburan???

“Kata De Sequira, meski Melaka itu sebuah negeri yang kuat dan kaya tetapi mereka bangsa Melayu yang paling alpa di dalam dunia. Mereka juga tidak mengingat sesuatu dengan lama. Maka antara tahun 1509 sehingga 1511 tentu sahaja mereka tidak membuat apa-apa persediaan memandangkan orang Melaka itu gemar amat menggelek buntut, menari joget ronggeng, melentik jari jemari berinang, berzapin, berpantun, berdondang saying, tergedik-gedik tanpa memperdulikan hal-hal lain di dunia ini. Kerana itulah mereka bodoh dan tidak menewaskan Portugis” (Ungkapan Albuquerque semasa hendak menyerang Melaka tahun 1511, 1515:59-60)

Ini adalah satu sindiran yang amat tepat yang dibuat oleh Faisal tentang persepsi penjajah terhadap bangsa Melayu juga realiti Melayu masa kini.

Saya tidak mahu mempersoalkan samada tulisan beliau itu merujuk kepada fakta sejarah yang telah tertulis atau sebaliknya. Tetapi saya berpendapat jika ia benar maka pendapat semikian masih relevan hingga ke hari ini.

Di akhir tahun 1800 juga, Frank Swettenham juga dalam bukunya yang berjudul “The Malay Sketches” turut mengungkapkan perkara yang sama tentang Bangsa Melayu…

Hari ini, setelah hampir 500 tahun setelah penjajahan Portugis dan setelah hampir 100 tahun penulisan Swettenham, Melayu masih demikian sikapnya.

Bangsa manakah yang paling ramai hendak jadi penyanyi????
Bangsa manakah yang paling ramai meminati rancangan hiburan???
Bangsa manakah yang sering membanjiri sesebuah kawasan apabila ada konsert samada percuma mahupun berbayar??
Bangsa manakah yang sering diserbu di pusat-pusat hiburan dan kelab-kelab malam???
Bangsa mana yang mudah Lupa?

Walau ditindas tetap memilih pemimpin yang sama
Pemimpin tepuk poket, rakyat gosok perut,
Pemimpin sembang Mercedes…rakyat terbeban kerana kenaikan harga
Tetapi…tiba masanya….pemimpin yang sama juga jadi pilihan hatinya…..


1 comment:

Unknown said...

saya suka dengan blog ni..kesedaran terletak di sini..terima kasih..saya telah pin membaca buku tulisan Faisal Tehrani..saya cukup puas membaca buku itu !