"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Thursday, July 27, 2006

Jejak Nyemah Mulya: Kritik Sosial 2

Murtad
Surat Nyemah kepada Tun Fatimah:

“ Tuanku Ampuan Tun Fatimah, adapun patik amatlah runsing memikirkan keadaan Negeri kita. Minta segera baginda Sultan bertindak kerana orang-orang Melayu yang takut dibunuh dan takut akan ancaman Feringgi itu makin ramai pula yang Murtad. Tuanku juga tahu Melayu itu lazimnya Islam. Jika Melayu sudah berani memenanggal Islam darii dada mereka maka petanda buruklah, berdosa pemerintah kerana tidak berbuat apa-apa. Berdosa besar dan neraka balasannya. Tuanku mesti tahu , dalam angkatan kapal perang Portugis itu rupa-rupanya dibawa bersama lapan guru agama Kristian iaitu antara lain Frei Domingo de Sauza dan Friar Alvaro de Mergualo yang juga merupakan paderi peribadi Alburqueque juga beberapa paderi kumpulan Franciscan”
(1515:110)

Siapa kata Portugis datang untuk perdagangan rempah???

Satu petikan yang diucapkan oleh Alburqueque kepada para kaptennya semasa serangan baru ke atas Melaka, saya turunkan di entri ini untuk kita sama-sama fikirkan:

“ Pertama ialah perkhidmatan yang baik untuk kita persembahkan kepada Tuhan dengan menghalau orang Islam dari negeri ini dan menghalang pengaruh Golongan Muhammad daripada berkembang. Saya berharap kepada Tuhan, bahawa hasil daripada apa yang kita lakukan, orang Islam akan terhapus sama sekali”
( Alburqueque: Caesar Timur, 1995:118)


Hari ini, walaupun tiada penjajahan, tiada ugutan dan pembunuhan agar orang Islam di Malaysia meninggalkan agama Islam (saya hanya membincangkan dalam konteks Malaysia sahaja, senario yang berlaku di Iraq adalah sebaliknya) masih ramai bangsa Melayu, yang asalnya beragama Islam telah Murtad.

Samada proses ‘memurtadkan’ diri itu menjadi kontroversi (seperti kes Aisyah) mahupun yang dibiarkan tanpa apa-apa kontroversi (seperti kes Lina Joy dan pengikut Ayah Pin). Bayangkanlah jika dalam keamanan ini ramai yang telah murtad secara sukarela (termasuklah ajaran sesat dan ajaran Black Metal dsb), apattah lagi jika ada keganasan dan huru hara apabila ‘murtad’ itu menjadi paksaan dan nyawa adalah sebagai gantinya???

Mungkin kita lupa kisah dalah Al-Quran tentang seorang pemudah di zaman pemerintahan Yusof Dzu Nuwas yang mempertahan keislamannya hingga ke akhir hayat? Atau kisah tukang sikat rambut Firaun yang kukuh dengan Islamnya? Atau yang paling dekat kisah Tuan Bandan yang sanggup syahid demi mempertahankan Islam di bumi Melaka…….

Moga kita tergolong dalam golongan yang mendapat hidayah Allah…..

Sikap Melayu dan Pemimpinnya
Sebab utama kejatuhan Melaka di samping pengkhianatan oleh Nina Chatu, Melaka juga jatuh akibat sikap Pemimpin dan rakyat yang sukakan hiburan.

“Kau sendiri tahu, tiga hari sebelum Portugis datang menyerang Melaka, pesta perkahwinan puteri baginda dengan putera Sultan pahang amatlah hebat. Minum nira sebanyak-banyaknya, sembilan ribu sembilan tempayan tuak habis di teguk percuma. Bukan pula perangan orang melaka kalau tidak ronggeng sampai pagi dari senja dengan iringan nyanyian cucu biduanita Melaka, Cik Siti Mustika. Malam perkahwinan di Raja itu, lapan ribu lapan anak dara tidak lagi nirmala akibat disentuh lelaki. Adapun khabarnya lapan ribu lapan teruna menumpahkan nutfah”
(1515:73)

Saya tidak mahu mempersoalkan samada tulisan Faisal itu adalah Fakta atau fiksyen tetapi, jika tiada pembaziran dan berl;ebihan-lebihan masakan ada kenyataan begini sepertimana yang ditulis oleh Alburqueque:

“ Api membakar kereta kayu yang cantik dan besar berukuran kira-kira tiga puluh kaki persegi dan semuanya diselaputi emas. IA mempunyai tiga puluh roda, setiap satu sebesar sebuah bilik dan di atasnya terdapat sebuah menara kecil yang panjang dan dihiasi dengan sepanduk sutera. Keseluruhan binaan itu dipenuhi dengan sutera yang berjurai-jurai. Ia telah digunakan oleh Raja Pahang dan pasangannya Puteri Raja Melaka untuk ditunggangi mereka di keliling kota dengan irngan bunyi loceng dan pesta besar-besaran. Dalam gedung diraja dan rumah-rumah lain yang berhampiran yang musnah oleh api, banyak barangan telah terbakar bersama-sama dengan barang-barang bertharga yang disimpan oleh Raja di istananya”
(Alburqueque: Caesar Timur, 1995:111)

Apa lagi yang boleh kita rumuskan dari petikan ayat di atas?????

Apakah benar Portugis memang diutuskan oleh Tuhan untuk melenyapkan Islam dari bumi Melaka sepertimana Tentera Monghol yang datang dan menghapuskan Islam dari Bumi Baghdad kerana persamaan yang satu iaitu Pemerintah dan Khalifahyang ada terlalu minat bersuka-suka dan berpoya-poya…..

Bagaimana pula Malaysia di masa kini????

Kelab Malam hingga 5.00 pagi????
Konsert percuma di Seluruh Negeri
Artis menari terkinja-kinja jadi tontonan setiap hari...

Nau’zubillah…..

1 comment:

apekah??!! said...

aslmualaikum.. nape x delete je komen anonymous tu.. mcm bgus je..