"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Thursday, July 27, 2006

Jejak Nyemah Mulya: Kritik Sosial 1

Foto: Inilah Nasib Bahasa Melayu, Terbuang Di Negara Sendiri

Bahasa Melayu
Saya akui bahawa saya merupakan pemerhati dan pengkritik sosial. Entri-entri saya dalam blog ini jelas menunjukkan tentang sikap dan prinsip saya. Pernah seorang sahabat menasihati saya agar mengurangkan ketajaman kritikan yang saya tulis di dalam blog terutamanya yang berkaitan dengan isu-isu politik, namun bagi saya selagi saya berpihak kepada kebenaran, saya kan terus berpegang kepada kebenaran.

Novel 1515, juga sarat dengan kritikan-kritikan sosial yang bersifat semasa (samada ada disedarei atau tidak oleh pembaca adalah satu hal yang lain) Dalam entri ini, saya ingin mengemukakan dua kritikan yang amat jelas dalam 1515 iaitu tentang isu Bahasa Melayu dan Sikap Negara Barat Terhadap Negara Timur.

Saya memetik tulisan Dr Hasan Ahmad (Mantan Ketua Pengarah DBP) yang menyatakan bahawa isu bahasa Melayu di Malaysia telah sampai ke tahap yang kritikal kerana kerajaan pada masa kini terpaksa berusaha dan bertindak untuk menyelamatkannya.
Ya..itu adalah realiti. Dari restoran lima bintang ke bilik yang berhawa dingin hinggalah ke warung –warung kopi, dari mereka yang memakai coat, bush-jacket hinggalah ke mereka yang memakai jeans koyak, Bahasa Melayu dituturkan dengan ‘hina’. Bahasa slanga, bahasa pasar juga bahasa ICT yang tidak rasmi (SMS dan Chatting) menjadikan penggunaan Bahasa Melayu semakin kritikal di Malaysia.

Penggunaan Bahasa Inggeris sebagai Bahasa penting dalam mendapatkan pekerjaan (di Malaysia), penggunaan Bahasa Inggeris sebagai bahasa pendidikan di sekolah dan IPTS, tambahan syarat bahasa asing untuk kelayakan permohonan pekerjaan, penggunaan bahasa Melayu yang bercampur dengan bahasa Inggeris oleh mkereka yang berkedudukan telah mempengaruhi nasib bahasa melayu di Malaysia. Malah, anugerah sastera di melaysia juga telah mengikhtiraf sastera Inggeris dengan memberikan hadiah Sastera Bahasa Inggeris di Malaysia.

Nyata isu bahasa tidak akan selesai dibincang dan dibahaskan apatah lagi dalam ruangan yang terhad di entri in. Cuma saya ingin menarik minat pembaca untuk menghayati dan meneliti seterusnya memikirkan dalam-dalam petikan ini yang ada dalam novel 1515 dan petikan ini memang memfokuskan tentang persoalan nasib bahasa melayu di bumi Malaysia.

“ Saya berfikir jauh, Perancis, negara yang menyampah benar dengan Bahasa Inggeris masih maju dan terus maju, dan saya terkenang pula nasib bahasa Melayu di tanah air. Dan di sini saya sedang dipandu oleh seorang gadis Melayu yang sudah terlalu cair, masih boleh berbahasa Melayu dan bernama……”
(1515:209)

Sikap Barat
Selain itu bahasa Melayu, novel 1515 juga turut mengkritik sikap Barat yang sentiasa memandang rendah pada dunia Timur dalam segala bidang. Sikap dan realiti ini masih lagi ketara terutamanya dalam era globalisasi (penjajahan bentuk baru).
Cuba Tanya diri kita, berapa banyakkan jenama dari Timur yang mendapat perhatian dari Barat. Adakah Proton dan Perodua merupakan kereta yang merupakan citarasa ujtama bangsa barat berbanding dengan Audi, Mercedes serta BMW yang bertakhta di hati orang Timur.

Berapa banyakkan Power dan Bata yang tersarung di kaki orang Barat berbanding Adidas, Nike dan Puma yang sering tersarung di kaki orang Timur?????

Ya…walaupun penjajahan nyata telah berakhir tetapi penjajahan bentuk baru masih berlaku. Minda Barat sebagai tuan pasti tidak dapat dikikis apatah lagi dengan perlakuan orang Timur yang masih mengagung-agungkan Barat walaupun adaketikanya (malah selalunya) yang datangdari Timur itu lebih baik….

“ Bukan kerana Islam sangat ayah, tapi kerana yang datang itu Orang Timur. Selama-lamanya Barat tak dapat menerima Timur yang akan mengajar mereka”
(1515: 225-226)

Ingat, tulisan saya dalam entri ini nbukan untuk dibaca sahaja. Ia perlu diteliti, difikir dan dinilai kebenarannya dengan apa yang berlaku di sekeliling kita hari ini…..

No comments: