"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Tuesday, December 28, 2010

Hutang !!


Gua penah kesahkan kepada ramai orang bahawa:
'kalau kau ingin diingati oleh sahabat mu, kau berhutang dan kemudian jangan bayar..nescaya sahabatmu akan mengingatimu walau berpuluh tahun kau tidak bertemu dengannya, selagi hutangnya masih belum kau langsaikan"

Bila berhutang..(dalam konteks pinjam duit kepada member) apa yang gua terbayang ialah 'berapakah nilai persahabatan yang sanggup si peminjam korbankan kerana wang yang dipinjam'

Ini bukan cakap lawak, ini kisah realiti. Member gua yang gua kenal sejak dari zaman belum ahkil baligh, yang sama2 isap rokok masa zaman skola, yang sama-sama berkongsi kisah hidup tiba2 menjauhkan diri dari gua semata-mata kerana pinjam duit dari gua. Bukan banyak, tak sampai seribu tapi dengan jumlah yang tak banyak itulah dia dah tukar  no hp dan tak pernah bertanya kabar tentang gua. Bila gua hantar sms dia akan tanya ni siapa?

Pada gua, gua takkan muflis kalau dia tak bayar hutang gua. Tapi gua rasa terkilan sebab nilai persahabatan gua dengan dia hanya bernilai kurang RM 1000 sahaja..

Minggu lepas, gua sudah sentap RM 1000 pun member lama juga
Hari ini, gua dapat satu call- nak pinjam RM 2000 pulak dari seorang lagi member lama

Diorang ni pon macam celaka, setau gua harta diorang melimpah2. Gua setakat pakai wira tahun 1995 aje..gua shopping kat bundle paling2 champion gua minum kopi mahal kat Secret Recipe..entah kenapa gua jugak yang jadik pertaruhan terakhir untuk pinjam duit...

Gua mmg takde duit sebanyak tu (RM 2000) tapi dalam baik gua terpikir ..(termasuklah yang tersentap RM 1000 tempoh hari)..agak-agak  berapa nilai persahabatan yang bakal terkorban kerana duit yang dipinjam ini...

Wallahualam...

Tuesday, December 21, 2010

Sembang Gusti: WWE Semakin Menjemukan (Part1)

Aku memang peminat gusti. Satu ketika dahulu aku addict dengan gusti. Minat ini bermula sejak aku kanak-kanak dan seterusnya berkembang ke zaman remaja dan hinggalah kini ke zaman dewasa. Medium menonton gusti bermula dari Tv, kemudian sewa tape di kedai-kedai video, CD, DVD dan akhir sekali di zaman teknologi ini ialah menonton gusti di Youtube serta download acara-acara gusti di web-web tertentu.

Aku pernha bincangkan dalam blog ini beberapa lama dahulu bahwa gusti adalah 'sports entertainment' iaitu gabungan antara hiburan dan sukan. Berbanding dengan masa lalu, gusti telah melalui evolusi yang sangat banyak. Aku tak payah banyak cerita, tuan-tuan bukak saja youtube dan lihat perbezaan antara gusti dahulu dan gusti sekarang.

Perbezaan? banyak-dari segi teknik dan taktik, dari segi startegi syarikat untuk menarik perhatian penonton semua ini bercampur baur dan berevolusi hinggalah ke hari ini dan akhirnya kita sering menonton gusti yang 90% hiburan dan 10% sukan. 

Pada era 1980 an hinnga akhir 1990 an gusti melalui era yang gemilang. ada yang memanggilnya sebagai 'attitude era' di mana setiap penggusti mempunyai 'attitude' yang tersendiri. Setiap 'tag team' ada attitude yang tersendiri, setiap manager 'ada  'attitude' yang tersendiri. Pada ketika itu, gusti tidak hanya di dominasi oleh WWE semata-mana maka, kerana itu setiap syarikat gusti berusaha untuk membuktikan mereka lebih  baik berbanding dengan syarikat yang lain.

Ketika ini, gusti hanya didominasi oleh WWE sahaja (lupakan TNA kerana pada aku ia masih company yang kecil, jangan kata Pay Per View, siaran Impactnya pun kita tak dapat tonton di Malaysia). Mungkin kerana tiada persaingan maka sejak akhir-akhir ini gusti (WWE) semakin membosankan. 

Pada pandangan aku, seorang mamat peminat gusti yang sering tercongok di depan tv menonton astro siaran 811 setiap hari selasa jam 10.00 pm ada beberapa perkara yang menjadi WWE semakin membosankan iaitu 
1) Story Line Yang Suck dan Tak Masuk Akal (juga Recycle)
2) Tag Team Yang Membosankan
3) Penggusti Tiada Attitude

Semua ini akan aku bincangkan di masa akan datang....
Jumpa lagi
Pak 'The Butcher' Kebun..

Baca dan Fahamkan (Kalau Tak Faham..Tak Tahulah...)

Di Petik dari Blog Tukartiub (20 Dis 2010):

A, B DAN C EKONOMI KITA

Harga gula dan harga bahan bakar minyak baru sahaja naik. Harga leterik akan naik tidak lama lagi. Malah seribu satu macam harga barang barang keperluan yang lain telah, akan dan sedang naik harga. Apa sahaja barangan konsumer yang bersangkutan dengan gula dan bahan bakar minyak petrolium pasti akan naik.

Orang ramai pasti ingin tahu apakah sebenarnya yang sedang berlaku. Kenapa harga barang keperluan naik. Kenapa dahulu harga murah dan sekarang naik. Apa yang menyebabkan barang naik. Kenapa ianya naik pada ketika ini.

Untuk memahami semua persoalan ini kita wajib memahami sistem ekonomi kapitalis. Malaysia mengamalkan sistem ekonomi kapitalis. Dalam dunia ini ada dua sistem ekonomi. Satu sistem ekonomi kapitalis dan satu lagi sistem ekonomi sosialis.

Sistem ekonomi kapitalis berpaksikan keuntungan maksima. Apa sahaja projek, dasar pembangunan atau kaji selidik yang dilakukan semuanya berkiblatkan keuntungan maksima. Kapitalisma tidak ada agama dan tidak ada bangsa. Di Saudi Arabia kapitalisma beragama Islam. Di Itali kapitalisma beragama Katholik. Di India kapitalsima beragama Hindu. Di China kapitalisma tidak beragama. Yang penting untuk kapitalisma ialah untung bukan agama atau bangsa.

Sistem sosialis berpaksikan kebajikan ramai. Keuntungan bukan jurupandu sosialisma. Pembangunan dibuat bukan untuk kroni atau untuk mencari untung tetapi untuk kebajikan umum. Dalam sistem ekonomi sosialis semua punca punca pengeluaran dan bahan keperluan asas untuk warga seperti air, udara, hospital, makanan, pengangkutan, leterik atau jalan raya dimiliki oleh kerajaan. Keuntungan tidak dijadikan juru ukur atau tangga kejayaan. Kesejahteraan awam diutamakan.

Sistem ekonomi kapitalis ini telah dipaksakan ke atas Malaysia. Pada satu ketika dahulu air, api, hospital , jalan raya, sistem penerbangan awam – semuanya milik rakyat. Hari ini satu demi satu harta orang ramai ini telah dijual kepada kaum pemodal yang kaya dan berduit. Penjualaan harta orang ramai kepada milik persendirian ini dinamakan penswastaan.

Dasar penswastaan ini adalah satu strateji kaum pemodal untuk menaklok dan menguasai punca punca ekonomi yang dimiliki oleh orang ramai. Cara mengambil alih harta orang ramai ini bukan satu pekara yang susah untuk dilakukan.

Kaum pemodal dan kaum kapitalis telah memberikan dana dan sokongan kepada ahli ahli politik. Kaum pemodal dan para kapitalis telah menaja ahli-ahli politik yang akan menyokong dasar penswastaan. Apabila parti dan ahli-ahli politik ini menang pilihanraya maka kerajaan baru ini terus memperkenalkan dasar penswastaan. Inilah caranya dasar penswastaan diperkenalkan di United Kingdom oleh Parti Konservatif Margaret Thatcher satelah mengalahkan Parti Buruh.

Di Malaysia agak berbeza - penswastaan diperkenal melalui Dasar Ekonomi Baru. Dasar Ekonomi Baru ini cuba melahirkan kaum kapitalis Melayu. Justeru banyak syarikat kerajaan - harta orang ramai - telah difaraidkan. Pada dasarnya difaraidkan kepada orang Melayu dan bumiputera. Tetapi akhirnya semuanya diambil alih oleh para cukong yang memiliki modal yang lebih ampuh.

Hari ini api leterik, gula, beras, minyak makan, tepong, jalan raya, universiti, hospital – yang pada satu ketika dahulu dikawal atau dimiliki oleh syarikat milik kerajaan kini telah sekali lagi diambil alih oleh kaum pemodal. Kalau dahulu perkhidmatan menjadi tulang belakang dan iman syarikat dan lembaga ini. Dengan penswastaan rukun iman kaum pemodal ialah keuntungan maksima. Khidmat yang diberikan wajib mendapat pulangan yang menguntungkan.

Justeru kerana itu satu demi satu barang-barang keperluan kita dinaikan harganya. Tuan empunya syarikat, tuan empunya kilang dan para pengedar tidak pernah mahu keuntungan mereka turun. Dalam masa yang sama kerajaan tidak lagi dapat berbuat apa apa kerana syarikat ini bukan lagi milik orang ramai. Untuk memedihkan cerita – para menteri dan kaum keluarga mereka juga memiliki saham dan kepentingan dalam syarikat ini.

Mereka yang membuat dasar penswastaan memiliki kepentingan dalam syarikat yang diswastakan. Malah perjanjian antara kerajaan yang menjualkan harta orang ramai ini masih menjadi rahsia. Apa yang kita diberitahu ialah syarikat syarikat ini berhak - kerana perjanjian – untuk menikkan harga mungkin setiap tahun atau mungkin setiap dua tahun. Kita tidak tahu kerana perjanjian ini masih satu rahsia dibawah Akta Rahsia Kerajaan.

Sistem ekonomi kapitalis negara kita ini juga berkait rapat dengan ekonomi kapitalis sedunia. Turun naik harga barangan di negara luar akan juga mempengaruhi harga barangan dalam negara kita. Ini kerana sistem ekonomi kita telah diikat. Cara kita diikat ialah melalui nilai ringgit yang diukur mengikut nilai dolar. Kita juga – malah seluruh dunia - dipaksa menggunakan dolar Amerika dalam hal jual beli minyak dan ekspot impot.

Pada ketika ini Amerika sedang berperang dengan rakyat Iraq, Afghanistan, Pakistan dan tidak lama lagi dengan rakyat Iran. Perang telah membawa musibah yang maha sangat ke atas ekonomi Amerika. Pada hari ini ekonomi Amerika dalam keadaan lintang pukang.

Ketika ini pengangguran ditahap paling tinggi dalam sejarah Amerika. Kilang-kilang banyak yang ditutup. Berpuluh puluh bank besar dan kecil jatuh muflis. Rumah-rumah banyak yang diambil kembali oleh bank kerana gagal membayar hutang pinjaman. Semakin ramai warga tidor dalam kereta atau merempat. Suasana zaman meleset tahun 1929 telah berulang sekali lagi di Amerika.

Kerajaan Amerika perlu mencari dana untuk menampung perbelanjaan perang. Perang di Iraq memerlukan satu bilion dolar sehari. Hakikatnya pada hari ini Amerika Syarikat telah lama jatuh bangkrap.

Justeru untuk mengapongkan Amerikan dari tenggelam, kerajaan Amerika telah meminjam duit dari Federal Reseve. Caranya cukup senang. Federal Reserve telah mencetak duit dan mengagihkan duit ini kepada kerajaan Amerika. Hutang pinjaman ini akan dibayar oleh warga Amerika. Dengan kekuatan bala tentera kuasaimperial Amerika telah memaksa negara negara kapitalis yang lain termasuk Malaysia untuk menggunakan dolar ini – dolar yang tidak memiliki apa-apa nilai. Selain dari nilai takut – takut digudam oleh bala tentera Amerika.

Perang yang berterusan ini masih tidak nampak pintu damai dan sedah memerosotkan nilai dolar. Apabila nilai dolar merosot maka barang yang kita ekspot bertambah murah. Dalam masa yang sama barang yang kita beli bertambah mahal. Minyak yang kita jual juga menjadi murah kerana kita dipaksa menjual dengan menggunakan dolar.

Semua pembekal - besi, beras, makanan, sayuran – malah apa sahaja yang kita impot dari luar - harganya akan dinaikkan untuk mengimbangi nilai dolar yang jatuh. Negara lain juga tidak mahu mata wang dan ekonomi negara mereka ditarik kebawah oleh kemorosotan nilai dolar. Laku mereka menaikkan harga barangan yang mereka ekspot. Akhirnya barang ini kita beli dengan harga yang semakin mahal.

Satu pekara yang sedang menjerut sistem kapitalis antarabangsa ialah kekurangan bahan bakar petrolium. Setiap hari bahan bakar ini semakin berkurangan. Bahan bakar ini adalah penjana tenaga yang maha penting dalam sistem kapitalis antrabangsa ini. Tanpa bahan bakar ini sistem kapitalis antrabangsa ini akan runtuh.

Apabila harga bahan bakar petrolium naik dipasaran antarabangsa maka tidak dapat tidak harga minyak dalam negara kita akan naik juga. Ini telah dan sedang kita lihat berlaku. Kenaikkan harga bahan bakar petrolium ini akan melibatkan asas ekonomi kapitalis. Tidak ada yang selamat dari bencana yang akan dibawa oleh kekurangan bekalan bahan bakar petrolium ini. Apabila bahan bakar petroilum kurang dipasaran dunia maka semua negara yang mengamalkan sistem ekonomi kapitalis akan menghadapi krisis yang maha besar.

Harus kita semua menerima hakikat bahawa bahan harga bakar petrolium ini akan terus naik dari hari ke hari. Ini kerana minyak makin berkurangan. Ini juga bermakna semua harga barangan yang kita lihat hari ini akan terus berubah menjadi lebih tinggi.

Kerajaan Najib Rosmah ketika ini telah mula menjalankan dasar untuk melupuskan subsidi. Ini adalah atas tekanan kaum pemodal tempatan dan antrabangsa. Mengikut hujah jahat kaum kapitalis harga barangan tidak perlu disubsidi kerana ini akan menempangkan pasaran. Untuk kaum kapitalis tuhan mereka ialah pasaran. Pasaran lah yang akan menentukan semua.

Kerajaan Najib Rosmah tidak ada pilihan. Najib sendiri dengan kes pembunuhan Altantuya sebagai latarbelakang tidak dapat melarikan diri dari tekanan Amerika. Dalam masa yang Najib juga memerlukan sokongan para cukong dari MCA. Para cukong kini telah mula bersuara untuk meminta kerajaan kurang memainkan peranan dalam percaturan ekonomi negara. Ini kerana para cukong dan kapitalis antarabanga mahu harta-harta rakyat yang masih dipegang oleh kerajaan dapat mereka bolot.

Yakinlah dalam masa yang terdekat lebih banyak barang akan dinaikan harga. Lebih banyak subsidi akan ditarik kembali. Rakyat Malaysia hanya ada satu pilihan mengubah kerajaan yang ada sekarang atau terus terperangkap dalam saistem ekonomi yang menindas.(TT)

Monday, December 20, 2010

Tinggal Hanya Setahun




Pantas sungguh masa berlalu, diam tak diam sudah dua tahun aku menjadi mahasitua. Kini hanya tinggal setahun lagi sebelum aku 'dipanggil' semula untuk menjalankan tugasan lama. Setahun yang berbaki...Dua tahun sudah di lalui. Rasanya patut aku bermuhasabah diri tentang dua tahun yang telah aku lalui untuk dijadikan ikhtibar bagi setahun yang mendatang ini.

Dua tahun yang dilalui...apa yang dah aku lakukan? 
Ini satu soalan yang sangat membunuh 'nafsu' untuk berleka-leka kerana jika dijawab dengan jujur, masih banyak yang tidak sempurna, malah, Carta Gantt yang dikemukakan sebelum bercuti pun hilang entah kemana. Progress? lagi teruk?

Tak perlu didedahkan dan dikongsi. hanya sekadar memberitahu bahawa ia adalah sempadan dan bukannya teladan.

Dua tahun hakikatnya aku hilang dalam pencarian. Pencarian yang aku sendiri pun tak pasti. Semangat yang turun naik malah paling parah lebih banyak turun berbanding naik menjadikan tempoh dua tahun berlalu bagikan hembusan bayu yang damai dan menenangkan tanpa aku sedar bahawa setahun yang tinggal ini bakal menjadi ribut malah mungkin taufan

Ini adalah perjuangan diri sendiri. Segalanya aku sendiri. Aku menetang 'demon' sendiri. Tiada siapa yang campur dalam perjuangan ini. malah, jalan sangat terbentang. Bilik yang selesa, tanpa gangguan dari sesiapa, masa yang sangat banyak, bahan yang sangat banyak, capaian internet 24 jam...namun...rupanya demon yang ada sangat besar dan tak tertanggung.


Kini, tinggal setahun yang terakhir, atas apa saja perkataan, perjuangan-ketabahan-darah -sumpah -air mata aku perlu teruskan. Moga ia titik perubahan....

Malah aku juga bercita-cita selepas ini, mungkin penulisan aku di blog ini akan bersifat semi akademik (barangkali) yang akan menyentuh tentang apa yang telah dan sedang aku pelajari....Kini bukan masa untuk mengintai di tepi..tetapi masa untuk masuk dan menyelam...sama ada kan timbul atau mati kelemasan itu bukan lagi persoalan....yang paling penting ialah setahun yuang mendatang ini mesti dimanfaatkan sebaiknya..InsyaAllah...

Perkongsian Idea Tentang Keluarga


Saya pernah katakan dalam blog ini bahawa saya bukan seorang manusia yang percaya pada motivasi. Ini kerana pada pandangan saya, motivasi itu adalah satu bidang yang menukarkan air liur menjadi duit semata-mata atas nama membangkitkan semangat seseorang atau sekumpulan masyarakat. Setakat ini di Malaysia, mereka yang kononnya pakar motivasi datang dari pelbagai latarbelakang. Ada yang merupakan pendidik, ada ahli politik, ada artis malahan ada pula yang entah siapa-siapa yang munkin kita kenaali sebelum ini atas perkara lain tiba-tiba di isytiharkan sebagai 'pakar motivasi'

Oleh itu, pada saya ini semua hanyalah kapitalisme yang melihat ada peluang untuk membuat duit ..pada saya tak salah cuma saya tak percaya pada istilah 'pakar' itu sahaja...

Jadi, bila mana saya diminta oleh salah seorang urusetia hari keluarga untuk menyampaikan sebuah ceramah motivasi, saya serba salah. ..dan terpaksa menolak dengan baik. Saya nyatakan bahawa saya tak pandai bermotivasi malah saya langsung tidak percaya pada motivasi. Maka, saya usulkan sebuah ceramah/perbincangan yang bersifat semi-akademik yang memberi fokus dari aspek makro kemudiannya dilihat dari perspektif yang lebih mikro.

Maka, lahirlah sebuah tajuk yang diberi judul ' HUTAN DAN TEMPAYAN NENEK TUA DALAM METAFORA KELUARGA: SATU PERBINCANGAN RINGKAS'.

Perbincangan saya menonjolkan hutan dari perspektif yang makro sebelum di fokuskan kepada keluarga dari perspektif yang lebih mikro. Kepelbagaian, saling bergantungan dalah ciri utama sesebuah hutan dan itu juga ciri utama pada sebuah keluarga...lalu saya kaitkan jika sesebuah hutan yang besar-hebat dan gagah boleh musnah , sesebuah keluarga juga boleh menerima nasib yang sama. Punca kemusnahan hutan dan keluarga tentu sahaja berbeza, namun yang paling penting dan perlu diambil ikhtibar ialah implikasi dari kemusnahan itu dan akhir sekali saya selitkan kisah tempayan nenek tua (sebuah retak dan sebuah sempurna) sebagai rumusan bahawa semua ahli keluarga memainkan peranan tersendiri.
Seperti saya nyatakan awal tadi, ia bukan ceramah motivasi, ia hanya perbincangan dan perkongsian idea saya bersama audien. Saya tidak pasti sama ada apa yang saya sampaikan memberi impak kepada audien atau sebaliknya. Wallahualam, namun apa yang saya pasti saya di buru oleh seorang audien untuk mendapatkan salinan lembut (softcopy) ceramah ini...Pada saya jika ia ada manfaat harap sama-sama disebar dan di kongsikan..Wallahualam...



Tuesday, December 14, 2010

Tribute To P Ramlee: Sepanjang Riwayatku

Salah satu buku yang sempat aku belek dan teliti sebelum perjalanan kami ke KL dalam siri Tribute to P Ramlee ialah buku yang berjudul 'Sepanjang Riwayatku'. Buku ini diterbitkan oleh Arkib Negara Malaysia.

Pada aku, buku ini antara buku yang terbaik bagi peminat yang ingin menegtahui serba sedikit perjalanan hidup Allahyarham P Ramlee. Di mulai dengan serba sedikit latar belakang P Ramlee, majoriti buku ini dipenuhi dengan foto-foto P Ramlee dan foto-foto serta keratan akhbar dan artikel yang berkaitan dengan beliau.

Buku ini tidak banyak memerihalkan kehidupan P Ramlee seperti buku yang di tulis oleh Nasir dan Yusnor Ef (yang akan aku ulas nanti). Walaupun begitu, pada aku yamg meminati beliau, buku ini padat dengan foto-foto yang menceritakan perjalanan hidup beliau. Sesuai dengan judulnya 'Sepanjang Riwayatku'

Pada aku, kalau ada peminat P Ramlee yang bercadang untuk memiliki buku ini anda perlu teruskan hajat anda. Percayalah anda tidak akan rugi kerana buku ini menyajikan foto-foto yang jarang anda lihat (rare) dan mustahil anda akan melihat foto-foto yang ada dalam buku ini jika anda tidak memilikinya....

Pada aku, terharu dan lucu bercampur baur bila menatap foto-foto dalam buku ini...
Apa pula perasaan anda?...

Kenapa la ?

Kadang-kala bila difikirkan hal manusia, kepala yang waras pun boleh jadi mereng
tambah-tambah bila difikirkan tentang orang yang ada sedikit kuasa tapi gaya dan gelagatnya mengalahkan Perdana Menteri Malaysia.

Patut-patut la sedara, masa tu kan hujung minggu dah tu serentak dengan Krismas pulak
Isnin sampai jumaat, punyalah banyak masa
kenapa masa tu jugak yang kau tetapkan?
tiada masalah jika kau tidak bersosial
tapi janganlah paksa orang tidak bersosial macam kau

aduhai...
berapa banyak majlis perkawinan ari tu
takkan aku kena batalkan?
hanya kena mesyuarat ini
yang di kendalikan oleh kau
yang berkeputusan muktamad
laksana Perdana Menteri..

Ptuui.....

Tribute To P Ramlee

SEPANJANG RIWAYATKU (P RAMLEE)
Sepanjang riwayat ku
Tak pernah kini riang
Hati yang gelap dulu
Kini bercahaya

Nur subuh telah menghilang
Tak perlu ku bimbang
Itulah akibat sabar
Yang buruk kan bertukar

Ku pohon pada Mu tuhan
Cinta ku berkekalan

Dahulu ku menangis
Mengenang nasib badan
Walaupun ku berteman
Tak siapa yang riang

Oh hati ku telah hancur
Tak dapat berhibur
Ku tempuh segala dugaan
Ketawa kemudian

Kekasih menyelamatkan
Daripada kehancuran

Monday, December 13, 2010

Argh....

Rasanya terlalu banyak yang tersimpan dalam kepala hotak aku yang tak sempat aku luahkan....memandangkan banyak perkara yang tersimpan dan dan tidak tersusun dalam kepala hotak, di tambahkan pula dengan senario wifi yang masih rosak maka aku sukar untuk meluahkan apa yang berketul di hotak ke dalam blog ini.

Dari rasa tidak puas hati terhadap senario gusti semasa, kisah tribute to P Ramlee dan dua tiga perkara lain menyebabkan otak aku sering berdenyut-denyut.

Kesukaran  mengubah tabiat untuk masuk kerja lebih awal serta menyiapkan kerja tanpa menangguh-nangguh mengakibatkan otak aku menjadi tepu. Kecintaan pada movie yang makin menggila menjadikan hal ini semakin parah ditambah pula dengan sifat malas untuk bersenam menjadikan badan aku lembab sama seperti otak aku.

Disember semakin lama semakin pantas...Aku kena tuliskan apa yang terketul di kepala hotak ini. kalau tidak pasti aku jadi parah...

aku mesti tulis...
tak peduli sama ada orang nak baca atau tidak
tak peduli sama ada orang suka atau tidak
aku kena tulis dalam blog ini
kalau tidak....otak ini akan lebih beku dan akhirnya aku pasti jadi tolol.....

Thursday, December 09, 2010

ReTaK !!!

Kawan
Di sini ada satu kisah
kisah pedih, pahit dan duka
entah kenapa ia bermula
mungkin....
rasa hati menguasai segalanya...

Kawan
Jika semalam kau lihat
kami bergembira
berenang, bermain dan bergambar bersama
hari ini
semua itu dah jadi sejarah

jika semalam kami gembira
hari ini kegembiraan itu hapus
yang tinggal hanya
retak menanti belah....

Friday, December 03, 2010

Tribute To P Ramlee




Preparation...

Gua Prepare dengan baca empat buah buku yang dapat gua cari di library tentang P Ramlee, 

Manakala Mr Mustache prepare dengan membelek2 GPSnya sambil test search tempat-tempat yang bakal kami lawati.....(bersambung....)

Gua Penat

Entah kenapa agaknya kebelakangan ini gua penat. Badan gua penat, otak gua penat, fikrah gua lembab hinggakan hendak selesaikan kedah memilih sampel bagi soal selisik sisrumah sekalipun gua masih 'sangkut'.
Gua tau, masih banyak yang gua tak selesaikan..namun lag gua paksa  lagi gua jadi lemah..entah kenapa puas gua fikirkan...


Ini ada satu lagi masalah....Gua adalah makhluk yang tak pernah percaya pada 'motivasi'. apa lagi motivator..pada gua motivator dalam dunia ni hanya jual air liur kosong saja. kalau tak takkan dr fraud fazley tiba-tiba bleh claim dirinya pakar motivasi dan entah berapa puluh lagi mamat yang guna tittle dr dan Prof tiba-tiba declare jadi pakar motivasi

gua percaya pada research. Gua percaya pada kedinamikan manusia. Gua percaya bahawa manusia tidak sama. Ketidaksamaan itu adalah dari pelbagai sebab. Mungkin sebab budaya..mungkin juga sebab geografi...Oleh itu, gua tak percaya bahawa sistem motivasi boleh membantu menyelesaikan 'kecelaruan' dalam fikiran manusia. Mungkin satu2 kaedah hanya sesuai di satu-satu tempat, di satu2 kelompok manusia, di satu2 tahun sahaja...mungkin ia hanya sesuai untuk seorang sahaja. Lagipun kalau research pun, tak mungkin 100% responden bersetuju/terkesan dengan satu2 kaedah. Kita hanya guna angka yang major. mungkin 51% sahaja...oleh kerana 49% kurang dari 51% maka biasa dikatakan majoriti reponden bersetuju dengan kaedah motivasi ini .....sedangkan hakikat 49% yang tidak bersetuju sering dilupakan...

Gua dah mula melalut...namun apa yang nak gua tegaskan ialah gua bukan makhluk yang percaya pada motivasi..apa lagi motivator...Ini pegangan gua. Lua tak suka itu lu punya pasal...Tapi ...yang menjadikan gua berat kepala ialah entah apa ke majalnya gua kena jadi penceramah ala-ala motivator pada satu majlis minggu depan

Gua tau, gua yakin gua tak percaya pada motivasi
gua tau, gua yakin gua tak pandai bagi ceramah motivasi
dan yang paling gua yakinialah apa yang gua ceramahkan nanti bukanlah ceramah motivasi...
hahahahaha





Thursday, December 02, 2010

KeronCong Kuala Lumpur

Kuala Lumpur Waktu Malam...

Kuala Lumpur..
Cinta cita dan air mata
kisah kita dia dan mereka
tersemat kukuh di sanubari





Tuesday, November 30, 2010

Wednesday, November 10, 2010

Kaki Kencing

Apalah nasib..dia sorang yang masuk 'lubang'
Gua yakin kalu siasat betul2 dan dedahkan dengan jujur pasal makhluk yang ada 'bogus' degree ni
pasti akan 'berkoyan-koyan' yang terkencing dan terberak' dalam seluar
mana mau taruk muka woo...
abang2 politik
abang2 bisnesman
abang2 pensyarah
abang2 ber'tittle'
gua yakin....ramai yang mula kecut.......

http://www.bbc.co.uk/news/uk-wales-11712992



Concern at University of Wales overseas degrees

Click to play

The University of Wales announced it had suspended its involvement with Fazley International College, pending investigation
A Malaysian pop star with a bogus doctorate has been running a college offering University of Wales degree courses, a BBC investigation shows.
A Bangkok college that Thai authorities say has been operating illegally, is also offering courses leading to degrees from the Welsh institution.
Week in Week Out examined the way in which the University of Wales validated courses in overseas institutions.
The university said it was dealing "thoroughly" with the issues raised.
The programme revealed that Fazley Yaakob, who runs the Fazley International College (FICO) in the Malaysian capital Kuala Lumpur, was claiming to have both a masters and a doctorate in business administration.
But both came from a bogus university.
The pop star, who has four hit albums to his name, claimed the qualifications from the European Business School (Cambridge), an offshoot of the Irish International University, which was exposed as a sham by the BBC in 2008

Start Quote

We are not happy about what is happening, we are dealing with it and will deal with it very thoroughly and will learn lessons from what has happened”
End Quote Professor Nigel Palastanga University of Wales
He said the University of Wales did not ask about his credentials, which were displayed prominently on the college website until he was confronted by BBC Wales' education correspondent Ciaran Jenkins in Kuala Lumpur.
No new admissions
Professor Nigel Palastanga, pro vice chancellor at the University of Wales, said the university was "concerned" about the issues raised in the programme.
"We are not happy about what is happening, we are dealing with it and will deal with it very thoroughly and will learn lessons from what has happened," he said.
The University of Wales announced it had suspended its involvement with Fazley International College, and would take no new admissions to its business administration and MBA courses until the matter had been investigated.
Professor Palastanga said there were no concerns about academic standards at the college.
Meanwhile, Thai authorities said Accademia Italiana, a fashion college offering University of Wales validated courses in Bangkok, Thailand, had been operating illegally.
Dr Sumate Yammoon, Secretary General of the Commission on Higher Education in Thailand, said last week that the matter was in the hands of the police.
However, Professor Palastanga said the situation had now changed.
'Run its course'
"My information is that the college is now operating legally within the Thai system," he said.
Jenny Randerson AM, the Welsh Liberal Democrat education spokesperson, said she believed the University of Wales had now "run its course" and that its remaining accredited institutions in Wales - Swansea Metropolitan University, UWIC, Glyndwr University, Trinity Saint David and University of Wales, Newport - could operate independently.
Fazley Yaakob  
Fazley Yaakob has four hit albums to his name
Universities in Wales are bracing themselves for the outcome of a review into the governance of higher education, ordered by Education Minister Leighton Andrews.
He has now instructed the review to look at the issues raised in the Week In Week Out programme.
Cardiff University left the University of Wales in 2004 while the universities of Bangor, Swansea and Aberystwyth decided to offer their own degrees in 2008.
Severed ties
In November 2008, a BBC Wales Dragon's Eye investigation showed that the University of Wales validated courses run by a controversial bible college in the United States.
The university severed its ties with Trinity College of the Bible in Newburgh, Indiana shortly before the programme was broadcast.
Professor Palastanga said it was "not good" for the university's reputation when things went wrong, however he stressed it worked continually with its partners to uphold standards.
The University of Wales validates courses in more than 100 colleges in more than 40 countries.
There are currently 70,000 students studying for University of Wales degrees worldwide.
The university said the profits from its international validation programmes were invested in Welsh higher education.
Responding to a question from Jenny Randerson AM on the investigation, First Minister Carwyn Jones told the assembly the education minister has already asked the review of HE governance to look into this matter.
"Primarily, it's an issue for the University of Wales and its reputation," Mr Jones told AMs.
"So it's exceptionally important that the University of Wales takes note of the allegations that have been made, and then of course takes steps to ensure that if the allegations are correct, that there is no opportunity for anybody to use the name of the University of Wales in an inappropriate way."

Wednesday, November 03, 2010

Kaki Lima

Akan Datang Dari Pak Kebun (Terbitan 2011) InsyaAllah....






Signifikan Kaki Lima Dalam Pemuliharaan Bandar
Umum mengetahui bahawa kaki lima adalah ruang untuk laluan pejalan kaki. Namun dalam masa yang sama kaki lima turut menyumbang kepada pembentukan elemen ‘imej bandar’ di sebuah kawasan. Menurut Lynch (1960), salah satu elemen yang menyumbang kepada pembentukan imej bandar di sesebuah kawasan ialah ‘path’ (laluan).

Timbul pula persoalan apa peranan antara kaki lima dalam pembentukan imej bandar sesebuah kawasan?

Seperti yang dinyatakan oleh Lynch (1960), laluan adalah satu elemen dalam pembentukan imej bandar. Kaki lima sememangnya tidak dinafikan sebagai satu ‘laluan’ dalam ruang sesebuah bandar. Namun, apa yang lebih menarik ialah kaki lima-kaki lima yang sedia ada terutamanya di rumah-rumah kedai tradisional memiliki corak dan rekabentuk yang menarik.

Maka, kaki lima yang mempunyai corak dan rekabentuk yang menarik tadi secara tidak langsung turut menyumbang kepada pembentukan imej bandar bagi sesebuah kawasan.

Payung...

 
Gua tau nak berjaya bukan senang
kalau dalm kerja yang macam gua...kita kena ada 'payung'

Gua pernah lalui dan alami bila ada 'payung'
jalan jadi 'besar', poket jadi 'tebal', projek mencurah masuk, peluang menonjolkan diri sangat luas...

Tapi itu dulu..
Sekrang...lain
Berbanding dengan orang lain
Gua takde payung...
Semua gua kena buat sendiri
cuma....gua terfikir
sampai bila gua mampu tempuh semua dengan sendirian begini?
Wallahualam...

Suatu Masa Dahulu...




Betul kata orang masa memang pantas berlalu. Bila gua kenang-kenangkan, gua hari makin tua, kadang kala gua naik panas hati bila gua pegi shopping dan dipelawa dengan ikhlas oleh promoter bahagian rawatan rambut yang mengatakan bahawa rambut gua perlu rawatan sebab dan makin jarang. Gua paham, gua tau setiap orang pasti akan tua. 

Dalam masa yang sama setiap orang pasti pernah muda dan gua yakin masa muda tak semua benda yang kita nak akan kita capai...masa dan zaman berbeza. Bagi budak-budak zaman sekarang mgkin diorang idamkan note book, PS 3 atau entah-apa-apa gadjet yang berlambak di pasaran..bagi budak-budak yang minat foto mungkin sebuah kamera DSLR adalah idaman...

Dan gua...
tipikal budak melayu yang membesar di era 1990an di mana ketika itu Yamaha 135 atau lain-lain motor 4 Stroke tidak mengusai jalan. Pada ketika itu raja jalan raya ialah (pada pandangan gua) ialah Yamaha TZM 150 cc. Memang pada masa tu ada RXZ, Panther dan Kawasaki KIPS tapi pada gua semua itu tak boleh 'pukul' TZM

Gua rasa masa tu, tahun 1990 an...harganya dekat 12-13 k . dan bukan semua budak muda mampu pakainya. Kalau mat kilang, hanya level Technician atau supervisor aje yang mampu pakai, stakat QC atau QA gua rasa tak mampu (masa tu gaji keje kilang berapa sangat beb)...

Apa yang gua minat kat TZM ni ialah bentuk dan designnya..sangat sporty..ditambah dengan enjin 150 cc menjadikan penunggangnya berada dalam kelas yang tersendiri. Tambah pulak pakai jaket kulit DELL dan helmet ARAI full face ...aduh...gua terbayang yang gua bawak TZM menyusuri bandar hilir dan lepak-lepak amik angin sambil usya awek indon kat Padang pahlawan...pasti cool....

Berbalik pada kisah Gua dan TZM...

Masa tu gua kerja buruh kedai runcit. Gaji gua RM 750 (banyak beb masa tu.. makan kat rumah, rokok pau tokey, air pau tokey) kira gua dalam kategori mampu nak pakai TZM..Masa tu gua tunggu STPM (dan gua tak letakkan apa-apa harapan dalam STPM)...Gua ingat lagi gua usya kedai tanya pasal TZM. Tokey kedai kata 'lu amik la, bagi ban RM 2500, bulan-bulan RM 300'

Gua memang betul2 betul tertawan
memang nak beli
tambah-tambah duit dah cukup RM 2500...

Tapi apakan daya...
STPM keluar....dan tak sangka gua layak masuk U...

Maka duit utk ban TZM pun lebur buat benda-benda lain
mulai hari itu...harapan gua untuk memiliki sebuah Yamaha TZM 150 cc hancur berderai....

Hari ini,

Setelah hampir 15 tahun gua putus kasih dengan TZM , gua gatal2 masuk dalam mudah.com...
harga TZM memang dah jatuh menjunam. 

TZM pun dah tak dikeluarkan lagi. Mungkin dasar kerajaan yang galakkan masyarakat guna motor 4 stroke untuk elakkan kemalangan.Tapi pada gua, kalau pakai 4 stroke pun boleh pecut sampai 160..sama la kalau guna TZM...matlamat kerajaan nak kurangkan kemalangan tak tercapai jugak.

Sekarang, dengan RM 3500 sebuah TZM 2nd hand sudah boleh dimiliki..dan memang celaka..entah kenapa selepas gua tahu harga market TZM pada masa kini, tiba-tiba berahi gua pada TZM tiba-tiba menguasai diri ........


Sunday, October 31, 2010

Melayu Bonsai

Gua tak tau sama ada lu orang setuju atau tidak dengan tukar tiub (hishamuddin rais). Tapi pada gua seorang ex UM, tukar tiub adalah 'Living Legend'...

Gua tak cakap apa yang dia kata dan apa yang dia tulis semua betul di sini peranan otak kita untuk fikir....Mana yang kita setuju dan mana yang kita tidak...itu hak masing-masing...

Satu perkara yang gua tak nafikan ialah peranan Tukar Tiub yang mengajar kita untuk melihat 'the other side' dalam politik malaysia...

Lua orang setuju atau tak setuju itu lu orang punya pasal....Gua tak paksa untuk ikut apa yang gua kata...

Ini komentar Tular Tiub yang berspektif  'Melayu Yang Dibonsaikan'

(Ehsan Malaysiakini)

Friday, October 29, 2010

COOL

Walau siapa Mamat yang nyanyi lagu ini, gua respek atas tributenya pada Arwah P Ramlee

Sesat Di Kuala Lumpur

Serius Beb !!!!



Tuesday, October 26, 2010

KL

Ari ni gua stress.Gila punya stress. Semuanya akibat Kracjie & Morgan (1970) sample size table. Berpinau mata gua kira guna formula yang diberi. Sampai ke awal pagi , gua masih kantoi nak kira formula untuk sampling gua. Gua dapat satu excell...ada formula, masalahnya tak boleh copy and paste pulak. Kena lock dengan dia punya owner...

Gua sudah mabuk. Kata mr Mustache, kalau gua komputer gua ni dah 'crash'. Minggu lepas gua mabuk pasal kira 'Logarithm'..minggu ni gua kena kira sample size guna formula yang sepanjang hidup gua baru first time gua jumpa....

Gua memang bebal Math...sebab itulah gaji gua tak pernah sampai ke hari gaji yang mendatang. Sebab gua bebal math gua tak dapat masuk Matriks..sebab gua bebal math gua masuk tingkatan 6 dan merelakan muka gua kene lempang untuk setahun setengah yang berikutnya.

Ari ni gua mmenag crash..gua dah dapat jawapan tapi gua tak tau mana formulanya. Kalau jumpa mahaguru, kompon gua kena 'tiaw'

gua sakit ati..
gua nak buat something yang lain dari kerja harian gua
esok gua nak pegi KL
lama gua tak pergi KL. Lama gua tak lepak Pustaka Peringan P Ramlee, 
lama gua tak pergi National Library
lama gua tak pergi Balai Seni Lukis Negara

Sejak gua tinggalkan KL tahun 2003 gua tak pernah sampai tempat2 tu lagi, padahal satu ketika dulu itulah tempat gua lepak bawak diri sorang-sorang

Otak gua dah tepu
gau rasa tempat-tempat tu memanggil gua
gua rasa gua kena ziarah tempat-tempat tu semua
kena
kena
kena....

Gua niat dalam hati....esok gua nak pegi KL dan ziarah tempat-tempat ni. Memang gua tau, tempat-tempat ni tak akan menemukan gua dengan formula yang gua carik 
tapi...apalah yang ada di kawasan kejiranan gua ni?

dan tiba2 lagu Alleycats terngiang-ngiang di kepala gua...

Ya...Gua akan Ke KL esok.....
hahahahahahaha





Monday, October 25, 2010

Puisi..

Gua peminat Puisi
gua tak kira..sapa kata mat cikai macam gua tak boleh minat puisi
gua tak perlu senaraikan buku-buku puisi yang pernah gua baca
gua tak perlu namakan pemuisi yang gua minat..


Pada gua puisi itu abstrak
Pada gua puisi itu 'luahan'
ia datang dari jiwa
sama ada jiwa yang tenang
mahupun jiwa yang memberontak


pada gua kalau  minat puisi
tak peerlu nak heboh-heboh
pada gua kalau minat puisi 
tak payah nak pecah-pecahkan rekod
dan paling penting
pada gua kalau minat puisi
tak perlulah 'menyundal' sebegini rupa....


kalau pensyarah buat kerja-kerja yang macam ni
agak-agaknya macam mana student dia orang?

no wonder gua dengar
kat Tanjong Malim tali leher dan Iron adalah barangan yang palig 'top' 
hahahaha
hahahaha
hahahaha



1Malaysia Sejuta Puisi catat rekod
Oleh Nazmi Yaakub
bnews@bharian.com.my
2010/10/25

PEMBACA puisi 1Malaysia Sejuta Puisi bergambar kenangan di Perpustakaan Negara Malaysia, semalam.
PEMBACA puisi 1Malaysia Sejuta Puisi bergambar kenangan di Perpustakaan Negara Malaysia, semalam.
Inisiatif Perpustakaan Negara, UPSI diiktiraf Malaysia Book of Records


KUALA LUMPUR: Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) dan Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) mencatat sejarah apabila menerima pengiktirafan Malaysia Book of Records (MBR) menerusi pembacaan rangkap puisi 1Malaysia terbanyak sempena acara 1Malaysia Sejuta Puisi di sini, semalam.
Pada acara itu, 360 pembaca puisi pelbagai bangsa di kalangan kakitangan PNM, pensyarah dan pelajar UPSI, penyair, selebriti serta pengguna perpustakaan membacakan 10,118 rangkap puisi moden dan tradisional selama 34 jam 36 saat tanpa henti bermula sejak 12 tengah malam Sabtu lalu. 

Sijil itu disampaikan pegawai MBR, Zulhairi Md Zain kepada Timbalan Ketua Setiausaha (Penerangan), Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Dr Rothiah Omar di majlis penutup 1Malaysia Sejuta Puisi, semalam.

Hadir sama Pengerusi Lembaga Penasihat PNM, Datuk Dr Halim Shafie; Ketua Pengarah PNM, Datuk Raslin Abu Bakar; Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Datuk Termuzi Abdul Aziz serta Ketua Jabatan Bahasa dan Kesusasteraan Melayu UPSI, Prof Madya Datuk Dr Mohd Rosli Saludin.

Terdahulu, Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim, berkata pemimpin, cendikiawan, sasterawan, budayawan, teknokrat, pelajar dan orang ramai perlu menggembleng tenaga dan akal fikiran untuk membudayakan bahasa Melayu sebagai bahasa yang mampu mengungkapkan semua bidang ilmu termasuk ekonomi, politik, sosial, sains dan teknologi.

Katanya, dengan peruntukan RM200 juta untuk membangunkan industri kreatif pada 2011, beliau yakin sedikit sebanyak dapat membantu penggiat seni puisi untuk menjalankan program dan aktiviti merakyatkan seni budaya warisan dengan lebih berkesan dan menyeluruh.
“Antaranya memindahkan lebih banyak karya puisi untuk dijadikan filem dan lagu serta menerbitkan buku antologi puisi,” katanya dalam teks ucapan yang dibacakan Rothiah di majlis itu.

Sementara itu, Raslin berkata, PNM akan melanjutkan waktu operasinya sehingga jam 9 malam khususnya pada hujung minggu mulai tahun depan, sekiranya kajian yang akan dijalankan mendapati ia bakal mendapat sambutan pengguna perpustakaan.

Katanya, PNM pernah melanjutkan waktu operasinya selama tiga bulan pada 2004, tetapi tidak meneruskannya kerana kurang mendapat sambutan orang ramai berbanding kos yang ditanggung.

“Bagaimanapun, dengan kesedaran rakyat terhadap ilmu dan budaya membaca yang semakin tinggi, kami bersedia untuk melanjutkan waktu operasinya sekurang-kurangnya pada musim peperiksaan,” katanya pada sidang media selepas majlis itu. 

Saturday, October 23, 2010

InSPiRA

Cakap terus teranglah ...gua bukan anti kereta nasional...Walaupun gua tak nafikan yang seringkali pembeli Proton di Malaysia diperbodohkan dengan harga yang lebih mahal di pasaran tempatan berserta spec yang berbeza antara kereta proton yang dijual di Malaysia dengan yang di jula di luar terutamanya di Eropah. Terus terang cakap gua bukan sokong proton sebab gua terpedaya dengan PROPAGANDA semangat partiotik dan juga semangat beli barang buatan Malaysia. Pada gua pegi mampus dengan propaganda...kita ada akal boleh pikir ada hak boleh memilih...

Gua suka proton sebab itu saja yang gua mampu beli..thats all...bukan sebab lain...gua rakyat marhaen yang tak mampu beli kereta import kerana dasar kerajaan yang tak memungkinkan gua memiliki kereta import. Bukan saja kereta yang ori import tapi kereta jenama import yang kilangnya kat Alor Gajah Melaka pun gua tak mampu pakai...

Salah satu kereta import yang gua minat ialah Mitshibushi Lancer...Gua penah la tebalkan muka berlagak macam orang kaya ke show room di bangsar ..dapat gak la tgk dan duduk merasa Mutshibishi Lancer. Then , masa gua ikut boss ke klang, gua berpeluang duduk dalam Lancer Evo yang ada di show room...Pergh..terasa gua kaya...Tapi gua yakin...dengan kerja sekarang gua memburuh sampai mampus sekali pun gua takkan mampu beli lancer evo...harganya sendiri mencecah RM 180 k....pergh,,,,,

So..bila kedengaran PROTON punya WAJA replacement model ada iras Lancer gua rasa minat (walaupun gua yakin gua tak mampu nak beli) tapi minat bukan kena bayar. Minat bukan kena beli. Gua minat bukan semestinya gua dapat/...so gua intip2 lah info tentang benda ni dininternet...

Dari blog arenakereta.com gua nampak mmg mantap model ni. Then gua pun pernah terserempak kereta ni sedang di test drive di area Ulu Selangor....Gua tak buat komen tentang kualiti..tapi dari indo dan gamba yang dipaparkan di media dan internet pada gua kereta ini sesuai untuk mereka yang sporty...(walaupun dah tua mcm gua)...Apa-apa hal  kita sama2 menunggu pelancaran rasmi..dan yang nyata kalau minat kumpul2lah duit sbb gua rasa kalau harga dalam RM 95 K (highest spec) bayaran bulan konfirm RM seribu ke atas selama 9 tahun...

Korang mampu korang beli...gua rasa gua tak mampu..oleh itu gua tetap setia pada wira tua gua yang umurnya separuh dari umur gua..walaupun gua tak pakai proton baru (yang dikhabarkan guna enjic MIVEC) gua tetap ada MIVEC walaupun ia hanay sticker yang gua tampal di kiri dan kanan pintu kereta gua... Apa nak kira..gua tak mampu tapi minat...tak mampu dapat enjin MIVEC..dapat sticker MIVEC pun gua rasa dah ok hahaha

Mari kita share beberapa link tentant INSPIRA yang gua dapat kutip di you tube...

INI MITSHUBISHI LANCER..

YANG LAIN-LAIN INI SEMUANYA INSPIRA....



DAN LAST SKALI TENTANG HITLER DAN INSPIRA...
(pakat gelak ramai-ramai hahahaha)






ManDoM..




Hari ini gua mandom gila-gila. Entah kenapa? gua pun tak tahu. Mungkin sebab dalam hati pagi-pagi tadi gua dah niat dalam hati untuk bercuti bersama-sama dengan warga Melaka yang meraikan pengistiharan Melaka sebagai Bandaraya Maju. Mungkin....kerana gua dah niat hendak cuti...bermakna gua cuti everything..kerja masih berlambak. Dua projek yang sedang gua buat masih takde progress.Even projek yang patut submit 31 Okt ni pun gua tak sentuh apa-apa. 

Gua percaya..apa yang belaku ini semuanya sebab gua dah niat dalam hati....
bila duduk aje dekat meja kerja..muka gua pasti akan tersembam
abis tu pemutus kata gua layan kuey teow wak kat medan sama mr mustache..

Petang gua mandom lagi...Gua dah mula tanya hati. gua kena buat sesuatu yang bermanfaat untuk hari ini
Gua on komputer dan entah macam mana gua terjumpa satu player yang boleh download subtittle untuk movee yang di tonton as long kita ada internet connection

Jadi gua tahu...pasti malam ni gua akan buat sesuatu yang bermanfaat

RESERVOIR DOGS & KAANTE (hahahaha)

kepada anda yang tak pernah dengar KAANTE gua tak kisah. tapi kalau anda tak pernah tau apa itu RESERVOIR DOGS...gua rasa terkilan. Gua yakin anda mesti mat skema. Pakai tie, rambut belah tepi, kasut kilat....

KAANTE adalah remake RESERVOIR DOGS dalam versi hindustan. Kalau RESERVOIR DOGS tu durasinya lebih kurang 1jam 40 minit, KAANTE pulak dekat 2 jam setengah.

Pada gua kedua-duanya kool....sebab plot dan pengkisahan yang sama (remake la katakan) 

gua tak nak komen tentang perkara-perkara lain..tapi apa yang gua nak kaitkan ialah apa yang belaku dalam hidup kita dengan kisah kedua-sua movee ini.

DTA (Dont Trust Anybody) pada gua itu yang nak di tonjolkan...sebab mgkin kita rasa kita rapat, kita baik dengan somebody tapi belum pasti dia ada feel yang sama terhadap kita...

apa-apalah..pada gua gua dah lakukan something yang berfaedah hari hi..menonton kedua-duanya. Memang dah lama gua idamkan nak tonton dan akhirnya terealisasi bila gua dapat software ini (bsplayer) . korang taip la kat google kalau nak softwarenya

Kalau korang dah tengok kedua-dua (atau at least salah satu movee) dan pandangan korang tak sama dengan gua...itu korang punya pasal..sebab apa yang gua cakap adalah pandangan gua . Dan gua bukan ahli politik yang akan paksa orang untuk percaya apa yang dia percaya...

maka selepas menonton dalam jam 4.00 gua berjanji pada diri gua sendiri bahawa esok dan hujung minggu ini gua akan pulun settlekan kerja-kerja yang tertunggak tu.....

Thursday, October 21, 2010

Bajet 2011

Dengar lepas tu fikir...
sokong atau tak sokong itu hak masing2

Gua masih Non Partisan....
Tapi gua suka Part ni...

Suda Tukar Ka?

Petikan Malaysiakini 20 Okt 2010

'Kemuliaan Melayu bukan Ketuanan Melayu'
Ketua Wanita Umno, Datuk Seri Shahrizal Abdul Jalil mencadangkan konsep 'Ketuanan Melayu' digantikan dengan 'Kemuliaan Melayu' yang kini lebih relevan kepada masyarakat itu.

“Ketuanan Melayu mungkin sesuai suatu ketika dulu. Tetapi jika kita lihat keadaan politik hari ini, konsep yang perlu dihidupkan semula adalah Kemuliaan Melayu,” katanya.

Berucap pada Perhimpunan Agung Pergerakan Wanita Umno di Dewan Tun Hussein Onn, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di Kuala Lumpur, Shahrizat berkata konsep berkenaan mampu membantu Umno mendapatkan semula keyakinan dan intergritinya daripada rakyat.

“Jika ditinjau dengan teliti, ciri-ciri kemuliaan Melayu yang membawa kepada kemerdekaan dan memacu BN ke arah pencapaiannya hari ini,” katanya.

Shahrizat juga mengajak ahli pergerakan itu untuk memperjuangkan peranan yang lebih bermakna di dalam parti dan kerajaan.

Katanya, beliau dan anggota exco Wanita akan memperjuang dan menyediakan ''prasarana'' dan ''lebuh raya'' untuk wanita melonjak ke satu tahap kepimpinan yang membanggakan.

Beliau juga mahu melihat ada anggota pergerakan itu yang dapat menjadi Menteri Besar, Ketua Menteri, pengerusi perhubungan negeri dan jawatan-jawatan tinggi dalam parti.

"Ia akan dijadikan warisan saya untuk Wanita Umno keseluruhannya pada zaman serba moden dan progresif ini," katanya disambut tepukan gemuruh dari para perwakilan pergerakan itu.

Shahrizat berkata jika Wanita Umno sudah bersiap sedia, dan BN menang pada Pilihan Raya Umum ke-13, beliau percaya perkara itu tidak mustahil boleh berlaku di era kepimpinan presiden Umno Datuk Seri Najib Razak kerana Perdana Menteri seorang yang berwawasan yang mampu dan berani untuk mengupayakan wanita.

Wednesday, October 20, 2010

AKhirnya Dia Kembali Pada PenciptaNya

Hakikatnya aku tak sangat mengenali dia. Usia antara kami sangat jauh berbeza.Seingat aku, semasa aku kanak-kanak dia telah jadi orang muda dewasa yang lepak-lepak dan isap rokok di pondok gunting rambut Long Seman di kampung aku. Selain itu apa yang aku ketahui tentang dia selain dari dia adalah seorang pekerja kolar biru , dia adalah athlet kebanggaan kampung kami...

Ya...dia benar-benar seorang athlet dan acara yang sering dia sertai adalah larian jarak jauh (marathon). Aku berani cakap kerana beberapa kali aku saksikan dia merentasi jalan kampung kami dalam acara marathon. Dan aku antara orang yang bersorak kuat padanya....Namanya pula pelbagai, ada memangilnya sebagai Ajis, kadangkala dia di panggil Cikgu malah ada juga yang memanggilnya sebagai Maikel...Aku jangkakan, mungkin Ajis@Azis adalah nama sebenarnya.

Dia adalah 'simbol kedamaian dan perpaduan' kampung aku seperti mana 'Si Kuntom" dalam filem 'Man Laksa'...tenang-tenang mengayuh basikal , tenang-tenang lepak kat kedai kopi, tenang-tenang menyedut puntung rokok tanpa risau tentang politik, perkauman, kroni, rasuah, gejala sosial dan lain-lain kurap masyarakat hari ini....

Seperti yang aku katakan, aku tidak sangat mengenali dia....Sewaktu usiaku meningkat dewasa aku mula lihat dia semakin tidak normal. Dia mula berjogging di tengah hari, membuat aksi akrobatik di tengah-tengah jalan raya  dan merayau tak tentu hala pada waktu malam....

Maka, masa berjalan aku pon berubah dari remaja menjadi kanak-kanak. Dari melihat orang melepak kepada menyertai orang melepak dari pakai baju putih (sekolah) hingga ke pakai baju kotor (baju kerja), merantau ke KL-pulang ke Negeri Bersejarah-merantau ke Negeri Utara dan sesekali pulang ke kampung..

Dia tetap seperti masa lalu, dan semenjak aku bekerja dia pantang lihat aku ada di kampung. pasti aku akan 'di paunya'. tapi apa nak kesah setakat singgit dua lagipun di bukannya penah buli aku masa aku kanak-kanak...

Setiap kali aku dipaunya aku akan membebel padanya supaya jangan beli rokok (aku boleh berlagak kerana aku dah berenti rokok)..dan dia adalah dia hanya jawab dengan 'emm' sahaja....

Kali akhir aku jumpanya adalah pada hari raya yang lalu. Dia tetap dia, yang pasti akan mengepau bila tau aku ada kat kampung dan aku tetap aku yang pasti akan membebel tentang rokok yang dia suka hisap. Namun kali ini dia agak berbeza, basikalnya dah tiada (dia hanya berjalan kaki) dan dari khabar orang-orang kampung dia mula mencuri kasut (mungkin di jual pada seseorang untuk beli rokok)....

Selepas Aidilfitri, aku terima SMS...yang berbunyi 'Pak Long..dak Ajis dah Meninggal semalam'

Aku terkejut dan aku tanyakan sedikit berita dari kampung...nyata...beliau benar-benar meninggal dunia. SMS dari Mat Hakim bukan SMS lawak pasca aidilfitri. Aku diberi tahu dia meninggal kerana serangan jantung dan dia meninggal semasa tidur...

Itulah secebis kisah seorang sahabat yang 'jauh tapi dekat' dengan aku...

Tulisan ini merupakan satu tribute buat dia..walaupun mungkin para pembaca tidak mengenali aku dan dia. Namun andai ada kelapangan sedekahkanlah Al Fatihah pada rohnya, moga di ditempatkan dikalangan hamba Allah yang Soleh.....

"Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya; dan janganlah sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan beragama Islam." (Ali Imran: 102)



Sunday, October 17, 2010

KONVO

Minggu ini satu IPT yang dekat dengan kediaman gua sedang berkonvo
datang jugaklah gua untuk melihat pesta-pestaan yang berlangsung tu
bergambar (memakai jubah), lambung2 topi adalah kelaziman...

entah kenapa hati gua bercampur baur
macam-macam perkara bermain dalam perasaan gua
ada persoalan -bila agaknya gua akan konvo lagi
ada gembira- teringat suasana konvo yang pernah gua alami dulu
dan paling pedih perasaan gua ada rasa feeling-terkenangkan kisah konvo yang dah 10 tahun berlalu

Gua tau, awek yang ada dalam kisah gua itu takkan baca blog ini
dia pun dah tak jadi awek pun
anak dia dah tiga
dai pon dah bahagia bersama laki dan anak2 dia
gua pon takde niat nak kacau rumah tangga dia

tapi kata orang puteh..
'memory are forever'

oleh kerana gua manusia..(aisey bro..HULK pun ada feeling kat pompuan)
dan ini adalah blog gua
maka gua coretkanlah perasaan gua hari ni...

dan buat 'dia' yang penah sama-sama konvo dengan gua
gua harap lu bahagia bersama suami lu selamanya...




BONus-bACA dAN fAHAMI....

Petikan Malaysia kini 22Sept 2010:
Presidennya Omar Osman berkata Cuepacs sudah menghantar permohonan mengenai perkara itu kepada kerajaan.

civil servants government workers"Sudah dua tahun penjawat awam tidak mendapat bonus sejak 2008 dan adalah diharapkan tahun ini kerajaan mempertimbangkan pemberian bonus tersebut. Kita mohon dua bulan bonus, namun jika tidak boleh dua bulan, sekurang-kurangnya sebulan.

"Bagaimanapun, ia terserah kepada kebijaksanaan dan kemampuan kerajaan. Kita berharap pemberian bonus ini dapat dipertimbangkan memandangkan keadaan ekonomi negara yang semakin menyakinkan," katanya kepada pemberita, di Seremban hari ini.

Petikan Malaysiakini 16 Okt 2010: 
Datuk Seri Najib Razak berkata, kerajaan tidak boleh memberi bonus satu bulan gaji kepada kakitangan awam kerana tindakan itu akan memberi implikasi kewangan besar iaitu sebanyak RM3.1 bilion.

Katanya, selaku menteri kewangan yang bertanggungjawab, beliau tidak boleh berbelanja lebih daripada pendapatan.
Najib berkata memang banyak pihak yang melobi supaya kerajaan dapat mengisytiharkan bonus sebulan kepada 1.2 juta penjawat awam.

"Tapi saya nak kongsi dengan tuan-tuan dan puan. Bonus satu bulan telah belanja RM3.1 bilion pada kerajaan...kalau ikut hati memang saya nak beri bonus tapi sebagai Menteri Kewangan yang bertanggungjawab saya tidak boleh belanja lebih daripada pendapatan negara.

APA BARANG....
PRESIDEN CEUPACS HANYA SETAKAT  'MEMOHON' UNTUK BONUS DUA BULAN GAJI....
YANG LEBIH BAGUS 'WALAU BAGAIMANAPUN TERSERAH KEPADA KEBIJAKSANAAN KERAJAAN'....

PERKARA PERTAMA YANG BERMAIN DI KEPALA HOTAK AKU IALAH KENAPA CEUPACS HANYA 'MEMOHON' DAN BUKANNYA 'MENDESAK'

MAKA AKU RUJUKLAH KAMUS DEWAN

memohon:  meminta (lebih halus)
mendesak: meminta (menuntut) dgn sungguh-sungguh
KAH-KAH-KAH PATUTLAH KERAJAAN GUNAKAN 'KEBIJAKSANAANNYA'.....

KALAU ASYIK MEMOHON SAMPAI MAMPUS PUN KAKITANGAN AWAM TAK DAPAT BONUS.....