"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Tuesday, December 28, 2010

Hutang !!


Gua penah kesahkan kepada ramai orang bahawa:
'kalau kau ingin diingati oleh sahabat mu, kau berhutang dan kemudian jangan bayar..nescaya sahabatmu akan mengingatimu walau berpuluh tahun kau tidak bertemu dengannya, selagi hutangnya masih belum kau langsaikan"

Bila berhutang..(dalam konteks pinjam duit kepada member) apa yang gua terbayang ialah 'berapakah nilai persahabatan yang sanggup si peminjam korbankan kerana wang yang dipinjam'

Ini bukan cakap lawak, ini kisah realiti. Member gua yang gua kenal sejak dari zaman belum ahkil baligh, yang sama2 isap rokok masa zaman skola, yang sama-sama berkongsi kisah hidup tiba2 menjauhkan diri dari gua semata-mata kerana pinjam duit dari gua. Bukan banyak, tak sampai seribu tapi dengan jumlah yang tak banyak itulah dia dah tukar  no hp dan tak pernah bertanya kabar tentang gua. Bila gua hantar sms dia akan tanya ni siapa?

Pada gua, gua takkan muflis kalau dia tak bayar hutang gua. Tapi gua rasa terkilan sebab nilai persahabatan gua dengan dia hanya bernilai kurang RM 1000 sahaja..

Minggu lepas, gua sudah sentap RM 1000 pun member lama juga
Hari ini, gua dapat satu call- nak pinjam RM 2000 pulak dari seorang lagi member lama

Diorang ni pon macam celaka, setau gua harta diorang melimpah2. Gua setakat pakai wira tahun 1995 aje..gua shopping kat bundle paling2 champion gua minum kopi mahal kat Secret Recipe..entah kenapa gua jugak yang jadik pertaruhan terakhir untuk pinjam duit...

Gua mmg takde duit sebanyak tu (RM 2000) tapi dalam baik gua terpikir ..(termasuklah yang tersentap RM 1000 tempoh hari)..agak-agak  berapa nilai persahabatan yang bakal terkorban kerana duit yang dipinjam ini...

Wallahualam...

No comments: