"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Tuesday, July 11, 2006

Ghandi, King, Ikeda: A Legacy of Building Peace



Minggu lalu Pak Kebun pergi ke satu lawatan yang tajuknya agak menarik. Tentang ‘keamanan’. Dalam pameran tersebut ditonjolkan tiga tokoh utama yang merupakan ikon bagi perjuangan keamanan di Dunia.

Mohandas Karamchand Ghandi, Martin Luther King dan Ikeda.

Semua bahan pameran ialah tentang riwayat hidup dan perjuagan ketiga-tiga tokoh tersebut yang berjuang tanpa kekerasan.

Siapa tidak kenal ketokohan Gahandi, pejuang utama yang membawa kepada kemerdekaan India dari Inggeris tanpa ada pertumpahan darah. Walaupun beliau tidak menjadi Perdana Menteri Inida (perlu di ingat Perdana Menteri India yang pertama ialah ‘Pandit’ Jawarhal Nehru) tetapi perjuangannya dalam memperolehi kemerdekaan secara keamanan tetap dikenang penduduk dunia. Begitu juga dengan King dan Ikeda yang ditonjolkan sebagai pejuang atas nama keamanan.

Semasa pameran tersebut, ada dijelaskan bahawa Gandhi ialah Hindu, King ialah Kristian manakala Ikeda ialah Buddha (Japanese)…

Makin kuat otak ini memikir

Kenapa tidak ditonjolkan satu tokoh Islam?

Apakah Islam tiada tokoh dalam perjuangan keamanan?

Ataupun….

Memang sengaja ditiadakan tokoh Islam atas pelbagai alasan…

Kerana terpengaruh dengan dakyah Dunia Barat yang sering memomokkan dunia bahawa Islam itu ganas dan Islam itu Militan.

Ironinya….pameran ini ialah sebuah pameran Antarabangsa dan ia dipamerkan kini di Malaysia iaitu sebuah negara ISLAM (Hadhari)….dan ia akan terus dipamerkan di serata dunia atas nama ‘keamanan’.

Pak Kebun: Jiwa Sebak..

No comments: