"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Saturday, July 25, 2009

Sembang Gusti: The Four Horsemen



Judul Bagi VCD ini ialah 'Ric Flair & The Four Horsemen"

Anda peminat gusti?

Jika saya tanyakan pada anda apakah 'stable' yang paling 'dominan' dalam dunia gusti hari ini?

Tentu ramai yang menjawab "Priceless" iaitu gabungan antara Randy Orton, Ted Dibiase j.r dan Cody Rhodes (semuanya adalah generasi kedua dalam dunia gusti), ini mungkin jawapan dari peminat WWE.

Bagi peminat TNA (Total Nonstop Action) pula mungkin jawapan anda ialah "M.E.M" (Main Event Mafia) yang terdiri dari Kurut Angle, Booker T, Sting dan Kevin Nash...

Ya saya akui anda memang peminat gusti bila anda memberikan jawapan sedemikian. Namun apa yang hendak saya bincangkan ini ialah "The Four Horsemen" yang merupakan 'stable' yang paling dominan dalam era gusti tahun-tahun 1980 an dan 1990 an. Kewujudannya lebih awal dari The Generation X, lebih awal dari NWO, malah lebih awal dari Dungeon Of Doom...(kalau andat tak pernah dengar nama-nama ini nyata anda bukan la 'tahi' gusti)..

The Four Horsemen kewujudannya mungkin seiring dengan "The Faboulous Freebird" cuma mereka berada dalam 'territory' yang berbeza.


Anda harus ingat, sebelum Gusti di satukan dibawah satu jenama yang global oleh Vince Mc Mahon di bawal Label WWE, terdapat pelbagai 'territory' yang mana setiap darinya mempunyai 'bintang masing-masing. Kisah bagaimana Vince menggabungkan dan melabur untuk memanggil semua bintang ini dan bergabiung dibawah jenama WWE (sebelumnya ialah WWF) itu kisah lain namun harius di ketahui sepnjang erah 80 an terdapat pelbagai persekutuan dalam gusti Profesional antara yang tersohor ialah Mid South, WCCW, USWA dan tentulah NWA (dibawah promoter Jim crocett)

Di arena inilah wujudnya "The Four Horsemen" (harus di ingat pada ketika itu gusti adalah 'sukan' dan bukannnya 'sukan-hiburan' seperti masa kini jadi kewujudan satu-satu stable yang sangat dominat benar-benar memberikan kesan kepada dunia gsuti kerana kewujudannnya adalah hasil penyepaduan dan kesepakatan antara penggusti dan bukannya atas arahan 'pengarah kreatif' bagi menyedapkan 'storyline' seperti masa kini.

Four Horsemen anggota asalnya ialah Ole dan Arn Anderson, Tully Blanchard dan Ric Flair. Mereka memenangi hampir kseluruhan kejuaraan yang dipertandingkan di NWA. FRic Flai sebagai Dominan dalam Kejuaraan Dunia (world Champion) , Tully Blanchard bagi World TV tittle dan U.S Tittle, manakala Ole dan Arn mend0minasi kategori 'Tag Team"

Sepanjang kewujudannya The Four Horsemen bersengketa dengan pelbagai penggusti samada 'single' mahupun 'tag team'. Pada pandangan saya, pertelingkahan Four Horsemen dengan 'American Dream' Dusty Rhodes mungkin antara yang paling klasik. Pada era tersebut, Rhodes merupakan pencabar utama Flair bagi kejuaraan dunia. Pada ketika inilah The Horsemen melakukan pelbagai tindakan licik yang semata-mata untuk menggagalkan usaha Rhodes, ini ntermasuklah mematahkan tangan dan kaki Rhodes di dalam gelanggang dan juga di luar gelanggang. Harus di ingat ini adalah yang sebenar berlaku kerana pada ketika itu gusti adalah sukan dan bukannya 'hiburan' dan sememangya Rhodes pernah patah tangan dan kaki akibat dikerjakan oleh the Horsemen



Kemudian, sengketa kedua yan terhebat ialah antara Tully Blanchard dengan Magnum T.A bagi kejuaraan US Tittle. Dengan gaya yang berbeza. Blanchard lebih bergaya seperti seorang 'pretty boy' dengan lagak orang kaya yang dikelilingi perempuan manakala Magnum pula lebih bersifat 'selatan' dengan motorsikal berkuasa besar, jacket kulit dan jeans...Ini merupakan konflik yang benar-benar menarik penonton dan akhirnya perlawanan 'I Quit" dia adakan.






Menonton VCD ini bagi yang hanya ingin melihat perlawanan gusti memang sangat menghampakan kerana tiada satupun perlawanan yang ada dalam VCD ini. APa yang ada hanyalah dokumentari yang menyingkap kisah jatuh bangun stable yang di namaklan Four Horsemen

Four Horsemen juga menyaksikan keluar masuk anggota seperti barry windham, lex luger, sting, chris benoit malah 'jobber' seperti kendall windham dan Paul Roma juga turut pernah menggangotai 'stable' terulung ini...

Menonton VCD ini memberikan kepuasan kepada saya terutamanya dalam mengimbau prjalanan sebuah 'dominan force' dalam dunia gusti profesional terutamanya sewaktu gusti dikenali ebagai sukan dan bukannya hiburan.

Hari ini, The Four Housemen sudah tidak wujud lagi, namun legasi yang ditinggalkannnya masih menjadi tatapan bagi peminat-peminat gusti...,

Sekian...



No comments: