"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Sunday, July 19, 2009

Sebuah Kisah...

Mungkin ini Virago Bob Dahulu (Sekadar Gambar Hiasan)

Kisah ini berlaku dalam tahun 1997, kira-kira 12 tahun yang lalu. Ia berlaku di Universiti Malaya, ketika saya dan rakan-rakan baru berkenalan dengan dunia kampus dan mula kenal mengenal dengan rakan-rakan seperjuangan.

Pada ketika itu, saya akui saya sangat mentah dengan 'perjuangan' apa yang saya tahu ialah belajar, kemudian kalau keputusan baik masuk ke universiti dan selesai pengajian akan bekerja dengan gaji yang sederhana atau lebih baik berbanding dengan rakan-rakan di kampung. Budak kampung yang berusia hampir 20 tahun yang hanya bekerja sebagai pem bantu kedai runcit sebelum masuk ke universiti manalah tahu apa-apa tentang perjuangan. Manalah tahu apa-apa tentang pengorbanan....Saya hanya mengikut arus kehidupan. Malah pernah berjanji bahawa saya tidak akan ambil peperiksaan STPM sekali lagi jika gagal ke universiti pada STPM yang pertama.

Apalah erti perjuangan dan pengorbanan pada saya ketika itu

Dalam proses kenal mengenal aku temui beberapa susuk tubuh yang latar belakangnya amat menarik minat . Ada antaranya yang hanya berjaya ke universiti setelah STPM kali ke 6, ada yang masuk ke univerisit ketika usia di ambang 30 an...namun susuk yang paling menarik perhatian aku ialah 'bob' (bukan nama sebenar)

kenapa ia menarik minat aku?

Semasa berkenalan dan bersembang-sembang kosong dengan dia saya dapati bob sebenarnya sudah hidup mewah tanpa perlu ke 'universiti'. Bekerja dengan pemaju dengan jawatan yang agak baik bob sudah ada kehidupan yang memuaskan. Dia sudah ada Yamaha Virago, dia sudah ada Proton Saga malah aku telan air liur bila melihat slip gajinya yang mencecah angka RM 3500 (ingat RM 3500 pada tahun 1997 tidak sama dengan RM 3500 pada hari ini)

Lalu saya seorang budak kampung yang sangat tolol dengan erti perjuangan dan pengorbanan bertanya pada bob kenapa dia perlu ke universiti sedangkan dia sudah punya kehidupan yang mewah di luar sana. Masuk ke universiti bermakna beliau kena berhenti kerja, RM 3500 tiada setiap bulan, hanya ada pinjaman JPA (kami adalah batch akhir Pinjaman JPA), Virago digantikan dengan Panther, kemudian terpaksa memerah otak dan keringat sepanjang 3 tahun pengajian yang sangat memeritkan.

Lalu jawabnya...'ini pengorbanan bob' (dia juga memanggil aku bob-satu nama mudah untuk sahabat yang baru berkenalan)

'mungkin kau lihat aku dah ada semua tapi aku tiada cukup ilmu untuk teruskan kehidupan...'

tapi..seperti yang aku jelaskan sebelum ini, aku budak kampung yang tolol dengan erti pengorbanan dan perjuangan yang diungkapkan oleh bob. aku hanya sekadar mengangguk-angguk sahaja.

HAri ini aku jumpa bob. Di pasar negeri utara yang selatan ini, Dia menjadi guru sekolah menengah. Aku tanyakan padanya tak menyesal kerana masuk U dan meninggalkan kemewahan sebelum ini?

dia masih menjawab ..'itulah pengorbanan dalam kehidupan'

kali ini aku tersenyum..tanda faham bahawa bob memang tetap dalam perjuangannya....


No comments: