"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Wednesday, April 19, 2006

Sembang Gusti: Lima Perkara Tentang Gusti




Tidak kira samada anda peminat gusti, mahupun anti dengan gusti….Pak Kebun nak ceritakan Lima Perkara yang anda semua perlu tahu tentang gusti.

a) Gusti Bukan Sukan ?
Buat semua peminat gusti, anda harus faham bahawa gusti yang kita tonton itu bukannya sukan sejati. Memang tidak dinafikan bahawa semua aksi berbahaya yang dilakukan itu benar. Setiap penggusti adalah athlet yang amat terlatih.

Cuma adegan-adegan yang terlalu ganas itu sebenarnya telah di’murnikan’ . Contohnya, tong sampah dan kerusi yang lebih nipis, tukul plastic, alat pemadam api plastik dan lain-lain.

Sebab itu kalau kita teliti statement yang menjelaskan gusti itu sendiri sebagai “Sports Entertainment” iaitu gabungan sukan dan hiburan. Disebabkan ia Sukan dan Hiburan maka ke empat-empat perkara yang akan dibincangkan di bawah perlu ada untuk menjadikan elemen-elemen hiburan dalam gusti lebih menarik

b) Story Line
‘Story Line’ atau jalan cerita amat penting dalam gusti moden. Jalan cerita merupakan pencetus kepada berlakunya konflik sesama penggusti. Contoh jika di TNA jalan cerita yang berkisarkan tentang intipan isteri juara heavyweight NWA, Christian Cage (Christian di WWE) oleh James Mitchell iaitu pengurus kepada ‘Monster’ Abyss. Jalan cerita yang dicipta ini untuk menjadikan konflik permusuhan kedua-dua penggusti bertambah hangat sehingga pertembungan mereka di Lockdown pada 24 April ini.

Jika di WWE, jalan cerita yang agak menarik ialah permusuhan antara Giant Khali (atau Giant Singh-antara pelakon filem The Longgest Yard) dengan Undertaker yang pastinya akan membawa kepada kehangatan dan konflik yang seterusnya akan dipertemukan di gelanggang pada kejohanan besar yang tertentu.

c) Gimmick
Setiap penggusti ada ‘Gimmick‘(gimik) masing-masing. Gimik tidak sama dengan imej. Namun gimek dan imej merupakan dua elemen yang membantu perkembangan karier seseorang penggusti.

Ingat tak dengan Kamala? Big Boss Man? Brutus ‘The Barber” Beefcake? Itu semua gimik yang membolehkan peminat mengingati penggusti melalui personaliti masing-masing.

Kalau sekarang gimik, terlalu penting kerana gimiklah yang menonjolkan identiti dan personaliti penggusti berbanding kewibawaaan mereka sendiri.

Antara gimik yang hangat sekarang ialah John Cena (Rappers), Matt Stryker (Cikgu), MNM (Artis), JBL (Orang Kaya), Tatanka (Red India), Shannon Moore (Punk), Abyss (Monster), Rhino (war Machine), James Storm (Cowboy) dan lain-lain

d) Imej
Setiap penggusti ada imej masing-masing seperti juga gimik. Imej ada dua dalam gusti. Pertama baik (babyface) . Kedua jahat (heel)

Kedua-duanya berbeza sangat-sangatlah…biasanya dalam satu-satu perlawanan gusti setiap penggusti yang beraksi akan akan terdiri dari mereka yang mempunyai imej yang berbeza.

Penggusti yang berimej “babyface” : John Cena, RVD, Rey Mysterio, Chris Benoit, Christian, AJ Styles, Team 3D, Rhino, Ron Killings dan lain-lain

Penggusti yang berimej “heel” : Triple H, Kurt Angle, JBL, Booker T, Samoa Joe, Abyss, Jeff Jarret, AMW, LAX dan lain-lain

Harusa diingat, memandangkan gusti lebih hiburan berbanding sukan, maka imej ini boleh berubah bila-bila masa mengikut keksesuai masa dan keadaan. Jangan terperanjat sekiranya tidak lama lagi Triple H akan jadi ‘babyface” manakala John Cena akan jadi “heel”

e) Penyudah
Sebelum satu-satu aksi gusti itu tamat, penggusti yang menang pasti (selalunya) akan tewaskan pesaingnya menggunakan teknik penyudah yang tersendiri. Yang lawaknya, teknik ini jika digunakan oleh penggusti lain, perlawanan tak akan tamat. Kiranya penamat ini sebagai ‘trademark’ bagi seseorang penggusti.

Ada banyak nama bagi tindakan penamat/penyudah ini namun majoriti pergerakannya hampir sama Cuma nama sahaja yang diubah.

Contoh penamat: Tripel H (Pedigree), Kurt Angle (Ankle Lock), Rey Mysterio (619), John Cena (FU), Rhino (Gore), Abyss (Black Hole Slam) Team 3 D (3D), Petey William (Canadian Destroyer), Samo Joe (Muscle Buster) dan banyak lagi…


Itu sahaja setakat ini. Pak Kebun harap selepas baca entri ini semua paham dan masing-masing dapat fikir sendiri tentang gusti…

Pak ‘The Butcher’ Kebun

4 comments:

Unknown said...

Saya dah lama ketinggalan tentang gusti ni. Dulu-dulu peminat nombor satu. Sekarang ni banyak lawan cakap besar je...

Anonymous said...

HAI SAYA RAGDOLL LAGI ! GUSTI MASA KINI SUDAH MENJADI MODEN. KALAU SAYA NAK TENGOK PUN DREAM MATCH IAITU SUPERSTAR YANG BELUM TEMBUNG LAGI :
1.THE ROCK VS SHAWN MICHAELS
2.STONE COLD VS HULK HOGAN
3.BRET HART VS KURT ANGLE

TU AJE .KALAU BOLEH TENGOK DIA ORANG BERLAWAN OK JUGA ???

Pak Kebun said...

ragdoll peminat gusti yer?
on line ler maybe bole trade tape or VCD etc

Anonymous said...

NI RAGDOLL LAGI !NAK TANYA SIKIT BOLEH TAK PAK KEBUN BERITAHU KAT MANA JUAL VCD GUSTI LAMA KALAU BOLEH KAT JOHOR BAHRU TEMPATNYA.
PAK KEBUN ADA NOMBOR TELEFON TAK; BOLEH DIHUBUNGI NANTI SENANG JUGA NAK SEMBANG

CHOU!!!