"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Wednesday, April 19, 2006

Lawak Peringkat Tinggi

Situasi Satu

Menteri A: Negara kita berlebihan guru

Menteri B: Kita kekurangan guru, oleh itu, Kerajaan akan ambil semula guru-guru yang pernah berhenti

Menteri C: Kita akan keluarkan guru sendiri dan mana-mana graduan perguruan yang bukan bawah biasiswa Kementerian tidak dijamin dapat jadi guru (walaupun dah berhabis selama 4-5 tahun mendalami ilmu perguruan)

Pak Kebun: Aku pening kepala da..siapa yang betul? nasib baik aku Tukang Kebun...


Situasi Dua

Di Negara Atas Angin, keadaan ekonomi agak kurang stabil. Harga bahan bakar, keperluan harian telah naik, malah harga tarif air juga bakal naik.

Syarikat Bekalan Tenaga Nasional (SBTN), dikhabarkan juga memohon untuk menikkan tarif kerana sudah menanggung hutang berbilion-bilion ringgit dan hampir bankrupt.

Punca di cari...dan jelaslah puncanya ialah perjanjian tidak seimbang dengan pihak yang membekalkan kuasa (hairan kerana baru kini tahu puncanya)

Maka berkatalah Memanda Menteri Perdana agar perjanjian yang ada selama ini disemak semula agar ada lebih keadilan...

Gegak gempitalah seluruh negara dengan ahli2 ahli menyuarat tertinggi masing-masing mengulas tentang cerdiknya pandangan Memanda tadi...laksana "Baung makan taik" lagaknya....namun itulah hakikat di Negara Atas Angin ini..

Apa sahaj yang dicakapkan oleh Memanda di anggap keramat..walaupun ide itu sepatutnya datang lebih awal dan ia boleh datang dari seorang Tukang Kebun...

Alahai..dongeng betul cerita Pak Kebun kali ni ye...

No comments: