"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Sunday, April 02, 2006

Ramai Guru Berpenyakit Akibat Stres- Loke Yim Pheng

Utusan Malaysia 29 Mac 2006: Loke Yim Pheng (Setiausaha Agung Persatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan:NUTP) membuat kenyataan bahawa ramai guru di Malaysia kini menghidap penyakit barah payu dara, darah tinggi, penyakit jantung malah mendapat rawatan psikitiari kerana semakin stress akibat BEBANAN TUGAS YANG SEMAKIN MENINGKAT

Katanya lagi, setiap tahun sebanyak RM 2 juta tuntutan insurans telah dibuat oleh hampir 50 guru dengan nilai dari RM 44 000 hingga RM 120 000. Beliau menambah, punca penyakit yang dihadapai oleh guru-guru ini DIPERCAYAI oleh bebanan kerja yang membawa kepada stress sehingga menjejaskan kesihatan guru dan ini diakui oleh guru-guru melalui pertemuan dengan kesatuan……


Komen Pak Kebun:
Perkara pertama yang Pak Kebun buat setelah selesai membaca kenyataan ini ialah tarik nafas panjang-panjang kemudian gelak kuat-kuat sambil memikir apa sebenarnya matlamat utama disebalik kenyataan ini.

Gaji dah naik, cuti dah banyak…apa lagi yang tak cukup??? apa hendaknya lagi golongan “istimewa” ini???

Agaknya Loke lupa (atau mungkin buat–buat lupa) bahawa kakitangan kerajaan lain juga alami stres akibat beban dalam pekerjaan.

Tukang Kebun juga stress dalam pekerjaan. PAR juga stress dalam pekerjaan. Kerani juga stress dalam pekerjaan. malah, penggangur juga stres kerana tiada pekerjaan (yang tidak stress ialah tidak perlu bekerja..itu pun kadang-kadang stres juga..orang pencen misalnya)

Loke juga lupa bahawa penyakit-penyakit yang disebutkan tadi juga berpunca akibat faktor-faktor lain seperti pemakan dan keturunan.

Loke juga lupa bahawa kenyataan tanpa dokongan fakta boleh dilihat sebagai kenyataan ‘nakal’

Loke juga tidak membuat perincian yang jelas tentang 50 guru yang dikatakan membuat tuntutan insuran itu.

Aku hanya Pak Kebun, bukan seorang guru..cuma jika stres sangat dan boleh bawa mudharat..apa kata berhenti dan cari sahaja kerja lain yang lebih ‘selamat’ (atau mungkin hendak minta naik gaji dan tambah cuti lagi???? wallahualam)

3 comments:

Faisal Tehrani said...

Salam,
Saya bukan doktor, stres boleh menyebabkan barah payu dara ke?
Macam tak logik je, ini drama Melayu ke?
Wassalam

Anonymous said...

Salam,
ya lah faisal, bukan ker beban tu disimpan didada,lama-lama makin berat...jadi penyakit ...:), logik pak pandir.

Anonymous said...

guru...suami aku guru..tengok jugak guru tu mengajar di sekolah yang mcmna..rasanya klau mengajar di sekolah bdk2 yer pandai..kurang lah stress yer..tapi klau dah ngajar budak bermasalah..memanglah...bermasalah...hanya guru saja memahaminya..