"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Thursday, April 27, 2006

Bodoh Kerja atau Kerja Bodoh?


Bodoh Kerja boleh ditafsirkan sebagai tidak pandai membuat kerja. Bodoh dalam konteks ini dilihat dari perspektif fizikal. Dalam bahasa yang mudah, bodoh kerja cuba menjelaskan bahawa seseorang individu atau pekerja itu bodoh kerana kekurangannya atau kelemahannya dari segi kemahiran fizikal dalam satu-satu pekerjaan.

Kerja Bodoh pula ditafsirkan sebagai kerja-kerja yang tidak berfaedah dan ada ketikanya kerja-kerja yang tidak mampu diterima oleh logik akal. Jika bodoh kerja dilihat dari segi kekurangan fizikal, kerja bodoh pula dilihat dari aspek mentaliti dan fikiran. Dalam bahasa yang mudah, kerja bodoh lebih banyak membawa kesan yang buruk berbanding dengan bodoh kerja.

Kerja bodoh sekarang ada berlaku di tempat kerja Pak Kebun. Gelanggang Tenis ada lima. Nak buat pembaikan, maka dirobohkan semua gelanggang yang ada. Setelah hampir tiga minggu, satu gelanggang pun tak siap. Sedangkan lebih molek jika kerja di buat satu persatu.

Rumusannya. Bodoh Kerja memang dilakukan oleh orang-orang yang bodoh manakala Kerja Bodoh biasanya datang dari orang yang ‘nampak macam pandai’ yang sebenarnya lebih bodoh dari yang bodoh…

Nota: bukan apa..geram je sbb Kerja Bodoh ni la aku terperap dekat tiga minggu tak dapat bersukan.

No comments: