"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Thursday, May 07, 2009

Dana PTPTN dijangka defisit RM46 bilion

Foto: Sekadar Hiasan Sahaja


Petikan Kosmo Online-7 Mei 09

Dana PTPTN dijangka defisit RM46 bilion


Oleh MAZLINA ABDUL MAJID
mazlina@kosmo.com.my

PUTRAJAYA - Dana Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) dijangka mengalami defisit belanjawan sekitar RM46 bilion pada tahun 2020.

Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, sebagai langkah awal, kementeriannya kini menjalankan kajian terperinci bagi memastikan kelestarian PTPTN dan stabil untuk terus menampung keperluan pembiayaan pengajian kepada para pelajar.

"Selepas itu, kita akan bentang dan terpulang kepada kerajaan untuk menentukan bagaimana format serta bentuk cadangan yang diperlukan dalam usaha untuk terus menggerakkan peranan yang dimainkan PTPTN," katanya selepas merasmikan Portal Prapendaftaran Bagi Karnival Kerjaya dan Keusahawanan Graduan (K3G) 2009 dan Penyampaian Surat Tawaran Pembiayaan Ijazah Lanjutan Di Bawah Pakej Rangsangan Ekonomi di sini semalam.

Terdahulu, semasa berucap Khaled memberitahu, kementeriannya akan memberi perhatian dan fokus kepada aspek 4P yang dijadikan sebagai penanda aras kepada kemajuan sesebuah institusi pengajian tinggi awam (IPTA).

Untuk itu, semua naib canselor di IPTA perlu mencapai standard Petunjuk Prestasi Utama (KPI) yang digariskan oleh Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) atau berdepan risiko diberhentikan atau tidak disambungkan ke jawatan masing-masing.

Objektif 4P ialah Pelan Strategik Pendidikan Tinggi Negara (PSPTN), pendemokrasian pengajian tinggi, pengantarabangsaan dan pembangunan pelajar.


KAH-KAH-KAH
MACAM MANA DANA TAK DEFISIT,
PEMINJAM TAK BAYAR PINJAMAN,

MACAM MANA PEMINJAM NAK BAYAR PINJAMAN?
SEBAB TAK ADA KERJA

KENAPA TAK ADA KERJA?

SEBAB EKONOMI NEGARA TAK LAH KUKUH MANA PUN

KALAU TAK TAKKAN BERPULUH RIBU GRADUAN MENGANGGUR,
DAN DARI PADA PULUHAN RIBU ITU TENTU MAJORITINYA PEMINJAM PTPTN.


TU LAH, SEMUA ORNG DAPAT PTPTN, SIAP ADA CAS PERKHIDMATAN LAGI, KONON NAK DAPAT UNTUNG RUPA-RUPANYA DEFISIT


KAH-KAH-KAH
KAH-KAH-KAH

KAH-KAH-KAH



No comments: