"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Thursday, May 07, 2009

'Cinta'

Foto: Sekadar Hiasan Sahaja

Cinta..satu perkataan lima huruf yang memainkan peranan dalam hidup seseorang insan dalam dunia ini. Cinta ada pelbagai, cinta pada diri, keluarga, agama, bangsa dan negara....Jika tuan-tuan fikirkan yang saya akan menulis tentang cinta seorang insan dengan insan yang lain atau ndalam bahasa yang mudah cinta antara kekasih dengan kekasih yang lain tuan-tuan sebenarnya sudah silap. Saya sudah terlalu tua untuk berbicara tentang perkara itu. Biarlah persoalan cinta yang itu dibincangkan oleh ribuan penulis yang lain. Saya hanya ingin menulis tentang ‘cinta’ dan ‘pekerjaan’


Bagi tuan-tuan yang masih belajar samaada diperingkat sekolah mahupun di institut pengajian tinggi (IPT) tuan-tuan boleh abaikan tulisan saya ini. Ia kurang signifikan dengan anda. Kenapa? Kerana kebanyakan pelajar belajar bukan kerana ‘cinta’ tetapi dipaksa atas sebab tanggungjawab dan pelbagai sebab lagi...



Bagi tuan-tuan yang sedang bekerja atau mungkin juga yang bakal bekerja..ambil masa lima saat dan tanyakan pada diri anda. Adakah anda benar ‘cinta’ pada pekerjaan yang anda lakukan? Jika anda benar cinta padanya, apa yang telah anda buktikan??


Saya yakin ramai antara kita yang menceburi satu-satu bidang pekerjaan bukan kerana cinta. Besar kemingkinan ramai yang melakukan satu-satu kerja atas sebab terpaksa. Terpaksa untuk meneruskan hidup, terpaksa untuk menanggung keluarga, terpaksa untuk menanggung hutang PTPTN, terpaksa kerana sudah tidak ada kerja lain yang ditawarkan kepada anda.....


Nah, sekarang tuan-tuan sudah boleh menjawab, adakah tuan-tuan ‘cinta pada pekerjaan yang tuan-tuan lakukan


Kerana cinta pada kerja maka wujudlah perkataan ‘gila kerja ‘ (workholic)..namun hanya segelintir sahaja yang berbuat demikian. Pada hemat saya, cinta pada kerja bukan semata-mata kerana gelaran atau ganjaran namun kerana rasa yang terlalu mendalam pada satu-satu pekerjaan


Jika tuan-tuan menonton televisyen, mungkin tuan-tuan ada menonton CSI (Crime Scene Investigation), kisa sekumpulan ‘penganalisis jenayah’ yang benar-benar cinta pada pekerjaan. Juga kisah seorang yang meninggalkan jawatan Professor untuk berkhidmat sebagai ahjli CSI tahap satu kerana kecintaannya pada kerja penganalisis jenayah tersebut.


Nah tuan-tuan, biasanya jika kita ‘cinta’ pada perkerjaan kita kita biasanya akan melakukan dengan baik dan sempurna. Albert Einstein pada asalnya hanya seorang kerani dan pada usia 26 tahun beluat mula menulis makalah tentanng bidang kecintaannya. Kerana kecintaannnya pada bidang tersebut beliau membuat penerokaan yang selama ini tidak pernah difikirkan oleh orang yang sezaman dengannya maka pada usia 32 tahun beliau dilantik sebagai Professor atas sumbangannya dalam bidang fizik yang beliau jalankan dengan penuh rasa cinta...


Ya tuan-tuan, saya sebenarnya juga dah kehilangan punca dalam penulisan ini. Tetapi apa yang hendak saya tuliskan ialah dalam apa-apa pekerjaan ‘cinta’ itu penting untuk kita jadi lebih cemerlang. Harus diingat, kerana kecintaan kita pada kerja yang kita jalankan adakalanya kita terpaksa berkorban untuk melepaskan kerja lain. Contohnya, mungkin kta seorang pegawai penyelidik, kerana kecintaan kita pada ilmu kita akan tekun menelaah bahan-bahan bacaan yang berkaitan dan menghabiskan masa berjam-jam menjalankan penyelidikan hingga kita terpaksa melepaskan perkara-perkara lain seperti kegembiraan berhibur dan sebagainya...


Rumusannya, apa sahaja yang tuan-tuan lakukan percayalah, lakukan dengan penuh rasa ‘cinta’ kerana saya yakin dengan adanya ‘cinta’ itu, tuan-tuan pasti akan lebih baik berbanding dengan masa-masa yang lalu...


Akhir kata, tuan-tuan smbil-sambil meneguk kopi atau teh pada ketika membaca tulisan saya ini tanyalah pada diri tuan-tuan, “benarkah tuan-tuan cinta pada pekerjaan tuan-tuan” dan seterunya tanya lagi diri tuan-tuan “jika benar tuan-tuan cinta, sudahkan tuan-tuan buktikannya” dan ingatlah seperti kata ramai orang... ‘cinta’ tetap memerlukan pengorbanan...fikir-fikirkan...


1 comment:

AMISHA said...


Saya telah berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan pinjaman Suzan yang meminjamkan uang tanpa membayar lebih dulu.

Nama saya Amisha, saya ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan orang-orang yang mencari pinjaman internet di Asia dan di seluruh dunia untuk berhati-hati, karena mereka menipu dan meminjamkan pinjaman palsu di internet.

Saya ingin membagikan kesaksian saya tentang bagaimana seorang teman membawa saya ke pemberi pinjaman asli, setelah itu saya scammed oleh beberapa kreditor di internet. Saya hampir kehilangan harapan sampai saya bertemu kreditur terpercaya ini bernama perusahaan Suzan investment. Perusahaan suzan meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 600 juta rupiah (Rp600.000.000) dalam waktu kurang dari 48 jam tanpa tekanan.

Saya sangat terkejut dan senang menerima pinjaman saya. Saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi mereka melalui email: (Suzaninvestment@gmail.com) Anda tidak akan kecewa mendapatkan pinjaman jika memenuhi persyaratan.

Anda juga bisa menghubungi saya: (Ammisha1213@gmail.com) jika Anda memerlukan bantuan atau informasi lebih lanjut