"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Tuesday, August 08, 2006

Jejak Nyemah Mulya: Lereng Bukit Melaka


Foto: Lereng Bukit Melaka-Pertempuran Hebat Berlaku Di Sini

Dalam entri saya yang bertajuk “Jejak Nyemah Mulya: Istana dan Masjid Melaka” telah dijelaskan bahawa kedua-dua institusi penting yang telah dibakar semasan serangan Portugis ke atas Melaka pada tahun 1515 itu terletak di Lereng Bukit Melaka.
Ini tidak mustahil kerana lokasi dan kedudukan Bukit Melaka yang begitu strategik sehingga menyebabkan Sultan Melaka pada ketika itu berkenan untuk mendidirikan Istana dan Masjid di lereng Bukit Melaka.

Oleh yang demikian, dalam penyerangan tersebut Bukit Melaka merupakan antara medan pertempuran yang terhebat antara pahlawan Melayu Melaka dengan penjajah Portugis.

“ Baginda Sultan yang berundur ke Lereng Bukit Melaka, berpaling lantas disertai dua ribu pengikut bersedia untuk menyerang semula orang-orang Portugis kerana Baginda juga kepingin syahid seperti Tuan Bandan” (1515:69)

Hari ini, Lereng Bukit Melaka begitu tenang. Ketenangannya menyebabkan ramai antara kita yang melupai bahawa di sini pernah berlakunya pertempuran yang hebat. Pertumpahan darah antara Agama dan maruah menentang penjajah.

Saya berlegar-legar di Lereng Bukit Melaka, menghayati dan mengingati sejarah dengan sebak…..

No comments: