"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Thursday, August 03, 2006

Jejak Nyemah Mulya: Duyong dan Semabok


Foto: Pembangunan di Semabok (Mungkin di Sini Nyemah di tangkap...)
Duyong dan Semabok adalah dua buah kawasan yang lokasinya berhampiran dengan Bandar Melaka. Dari segi sejarah, Duyong sememangnya dikenali sebagai salah sebuah kawasan yang mempunyai tinggalan sejarah di Negeri Melaka. Duyong dikatakan tempat lahirnya Laksamana Hang Tuah dan empat orang sahabatnya yang merupakan pahlawan agung Melayu. Di duyong juga terdapat Kompleks Hang Tuah di mana terletaknya Perigi Hang Tuah, Gelanggang Silat dan sebuah rumah Melayu Tradisional.

Di Duyong juga terdapat sebuah masjid lama yang telah melalui proses pemuliharaan yang kini merupakan antara tarikan utama pelancong ke kawasan ini. Manakala semabok, pula agak kurang kesan dan tinggalan sejarah (samada memang tiada atau telah terhapus Wallahualam).
Dari segi geografi, Duyong dan Semabok terletak bersebelahan antara satu sama lain dan kedua-dua kawasan ini telah disebut dalam novel 1515 sebagai kawasan persembunyian utama Tun Nyemah dan pahlawan-pahlawan Melaka dari buruan penjajah Portugis.

“Patik sedang berusaha menghubungi beberapa pendekar Melayu untuk memohon pertolongan . Khabarnya, mereka bersembunyi di Duyong”
(1515:137-138)

“Kau melihat wajah sendiri. Pipi cengkung, kulit putih kemerahan yang sudah kotor bercomotan. Kening lebat tidak terurus, bulu mata lentik dengan mata kuyu merah tanda tidak cukup tidur dan hidung ada sedikit darah kering terpalit, bekas luka meronta saat kau diculik di sebalik belukar di Semabok”
(1515:252)

Benarkah Tun Nyemah diculik di Semabok???

Kini, Semabok dan Duyong semakin menerima arus kemajuan. Sasaran Negeri melaka untuk mencapai taraf Negeri Maju menjelang tahun 2010 menjadikan kedua-dua kawasan ini menerima limpahan akibat pembangunan dan di Semabok juga..satu sejarah telah dicipta (dan terus tercipta walaubagaimanapun ia tiada kaitan dengan Novel 1515) iaitu sebuah ‘fly-over’ yang memakan masa yang terlalu lama untuk disiapkan dan tidak lama lagi mungkin dapat pengikhtirafan dari Malaysia Book of Records gamaknya….….

No comments: