"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Thursday, August 03, 2006

Jejak Nyemah Mulya: Bunga Raya dan Kg Jawa


Foto: Sungai Melaka (Dari Di Sebelah Kanan ialah Kg Jawa)

Foto: Surau di Kg Jawa (Ada Komuniti ISlam Di Sini)
Siapa kata Portugis menjajah untuk menguasi perdagangan rempah???

Hakikat bahawa agama adalah faktor utama penjajahan Portugis di Melaka memang tidak dapat disangkal. Dalam novel 1515, digambarkan bahawa selepas kemenangan Portugis menguasai Melaka, langkah pertama yang dilakukan ialah pembinaan gereja-gereja di bumi Melaka.

“Di tebing-tebing sungai di kampong Jawa dan Bunga Raya kembali deretan rumah-rumah kayu. Di sini juga didirikan tiga buah gereja kecil, Gereja St Lazaro, Gereja our Lady of Gandalupe dan Gereja Our Lady of Hope” (1515: 125)

Foto: Mungkin Di Sini Lokasi Salah Satu Dari 3 Gereja Tersebut??
Saya telusuri Bunga Raya dan kampong Jawa sambil berimaginasi bahawa di kedua-dua kawasan yang ‘kecil’ ini telah terbina tiga buah gereja. (saya masih tidak mempersoalkan samada ia imiginasi Faisal atau sebaliknya).

Lantas terfikir…Tiga buah gereja untuk kawasan sekecil ini? Apa tujuannya sedangkan hakikatnya berapa keratkah penjajah Portugis yang beragama Kristian?

Bukankah ini satu lagi bukti bahawa rempah bukanlah tujuan utama penjajahan.

Jika Rempah meruapakan matlamat utama penjajahan tentulah Albuquerque mengarahkan bala tenteranya mengumpul sebanyak mungkin rempah-rempah yang ada di Melaka…

Kenapa Gereja????

Hari ini, Bunga Raya dan Kampung Jawa merupakan kawasan komersial bagi Negeri Melaka. Deretan rumah-rumah kedai dan gedung-gedung perniagaan serta menjadi tumpuan di kedua-dua kawasan ini. Yang nyata bukan sahaja Melayu, malah amat sukar sekali untuk ditemui bangsa Jawa (yang asalnya Melaka dan bukan Indonesia) di Kampong Jawa pada masa kini.