"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Wednesday, August 02, 2006

Jejak Nyemah Mulya: Rumah Nyemah

Siapa dia Nyemah Mulya? Saya rasa persoalan ini tidak perlu saya huraikan dalam siri Jejak Nyemah Mulya ini. Apa yang perlu dilakukan ialah bacalah novel 1515 dengan tekun dan terpeinci dan anda pasti akan temui beberapa watak Nyemah dalam novel ini.

Walaubagaimanapun, untuk tujuan ini, Nyemah yang saya maksudkan ialah Nyemah Mulya yang mendorong Adi Famiyun untuk mengubah semula sejarah Negeri Melaka.

‘Nama hamba Nyemah Mulya. Usia hamba 15 tahun. Hamba menulis dan mengurus surat ini dengan satu niat. Bagaimana kalau kita bekerjasama mengubah sejarah?”(1515:viiii)

Dalam Novel 1515 ini, Nyemah dikatakan menetap di Bukit Peringgit Melaka.

“Waktu itu sudah ramai orang di Melaka sudah mengejek, anak Maulana Sadar Jahan sudah gila. Membina rumah besar di puncak Bukit Peringgit. Tetapi ayah hamba sudah berazam , anjing menyalak khafilah tetap lalu, kata orang. Ayah membatu diri, memekak telinga dan menuli gegendang.”(1515:32)

Rumah Nyemah di Bukit Peringgit juga menjadi saksi pertempuran antara pahlawan Melaka dengan tentera Portugis juga tempat Nyemah mengatur dan menyusun starategi peperangan seterusnya:

“Memang saat itu patik ikut sama menentang Feringgi. Setiap kali bertempur, bersukat darah bertimbang daging patik. Patik berada di luar kediaman patik dan orang-orang Portugis itu mengejar penduduk Melaka yang gagah berani sehingga ke Bukit Peringgit” (1515:103)

“Bubarlah pertemuan itu, hamba pulang ke kediaman hamba di Bukit Peringgit sambil menyerahkan sebanyak-banyak oemuda yang setia untuk menyusup ke Upeh dan menyebar cerita bahawa Feringgi sudah berpecah dunia dan dalam rombongan perkapalan tu yang ingin pulang sahaja ke Goa atau Lisbon kerana ternyata Melaka amat kuat dan mustahil untuk ditawan” (1515:172)

Dalam 1515, ada satu versi yang mencatatkan bahawa selepas menawan Portugal pada tahun 1515, Nyemah bersama-sama suaminya (Samsudin) kembali ke Melaka dan menetap di rumahnya di Bukit Peringgit.

“Bersama Samsudin, rumah serambi tiang enam belas di Bukit Peringgit diubah menjadi sebuah sekolah agama untuk rakyat. Di ruang serambi, Tun Nyemah mengajar kanak-kanak membaca Al Quran dengan tajwid. Anjung dan rumah tangga jadi tempat Samsudin menemui dan menerima teman-temannya dari China yang sering berziarah. Sementara di ruang kelek anak dan gajah menyusu, bertumpu orang-orang perempuan belajar Fardhu Ain”

Hari ini, Bukit Peringgit masih wujud. Ia merupakan salah satu kawasan yang bersejarah di Negeri Melaka. Di zonkan di bawah Enakmen Pemuliharaan dan Pemugaran Negeri Melaka 1988 (Pindaan 1993) kerana di bukit inilah terletaknya rumah-rumah banglo yang bernilai warisan yang masih didiami oleh penjawat tertinggi dalam pentadbiran di Negeri Melaka.

Di mana rumah Nyemah? Rumah Melayu berserambi tiang enam belas yang di sebut dalam novel 1515?????

Saya tinggalkan Bukit Peringgit dengan rasa sebak dan sayu terutamanya bila mengenangkan bahawa di bukit inilah orang Melayu (pahlawan) menyebunyikan dan berlindung dari serangan Portugis yang menggila dan hakikatnya jarak antara Bukit Peringgit dengan Banda Hilir ialah kira-kira 5-6 km (satu jarak yang jauh).

2 comments:

Anonymous said...

Looking for information and found it at this great site... Dishwasher comparison report Son fucking mature mom Web designers en puerto rico Part payment debts contract law Cross diamond jewelry Amateur swinging videos Sex famous cartoons Reader barcode active x hardcore faakes side effects to melatonin supplements hardcore celeb banging

Cahaya said...

mana nak cari novel jejak-jejak nyemah mulya? dah publish ker?sy dulu dah bc 1515..skg baru je bli online..tgu buku tu sampai and now sy nak cari jejak-jejak nyemah mulya pulak..kat mane nk dpt? plezzz..