"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Tuesday, August 08, 2006

Jejak Nyemah Mulya: Istana dan Masjid Melaka

Foto: Istana Budaya (Beginikah Rupanya Istana Melaka Yang Terbakar itu??)




Semasa pertempuran antara Portugis dengan pahlawan Melaka pada tahun 1515, antara medan pertempuran utama ialah di kawasan sekitar Istana dan Masjid Melaka (selain pertempuran hebat di kawasan Jambatan Melaka). Pertempuran dikatakan amat hebat.

“Muncul baginda Sultan Mahmud dari arah Istana menaiki gajah diiringi paluan gong” (1515:65)

Bagaimana rupa dan di mana lokasi Istana Melaka??

Saya tidak dapat memastikan dengan tepat lokasi asal Istana Melaka. Walaubagaimanapun, dalam kebanyakan buku sejarah mengatakan bahawa Istana Melaka terletak di Lereng Bukit Melaka dan ia berhampiran dengan Masjid Melaka.

Foto: Mungkin Di Sini Lokasi Asal Masjid dan Istana Melaka

Kenapa Istana dan Masjid jadi sasaran utama Portugis???

“Usaha Portugis untuk menawan masjid hamba patahkan kerana hati kecil hamba tahu jika masjid ini kalah bermakna kalahlah Islam”
(1515:151)

Ini kerana matlamat utama Portugis untuk menghapuskan Islam dari muka bumi Melaka. Jadi Istana ialah lambang Kesultanan yang menganut agama Islam manakala Masjid ialah institusi utama dalam perkembangan dan penyebaran agama Islam di muka bumi.

Sebab itu sehingga kini usaha meroboh dan memusnahkan masjid-masjid masih berlaku di seluruh dunia atas pelbagai alasan seperti di India (Masjid Babri) dan Jerusalem (Masjid Al Aqsa).

Bagi Portugis, musnahnya Istana dan Masjid secara tidak langsung memusnahkan dua tonggak utama Islam di negeri Melaka dan tanpa kedua-dua tonggak itu, mudahlah mereka menakluki Negeri Melaka.

Sedih dan terharu apabila mendapati Istana dan masjid Melaka telah dibakar Portugis dalam pertempuran tersebut.

Jatuhnya (rentungnya) istana dan masjid Melaka, maka fasa bagi kejatuhan Islam pun bermula….

“sesetengah pula ligat membakar istana, maka api pun merebak marak. Pantas menyala ke seluruh kota. Kerana istana Melaka itu memang teramat besar, kau sendiri tahu hebatnya istana Melakan di lereng bukit itu, bukat asap memenuhi ruang udara”
(1515:72)

“Pada masa kubu sedang dibina, beliau mengarahkan Gaspar de Paiva bersama-sama seratus orang untuk membakar di bahagian Bandar itu sebaik-baik sahaja angina mula bertiup. Simao Martins bersama-sama seratus orang pula diarahkan membakar Istana yang terletak di bahagian yang sama dengan Masjid. Apabila api marak, ia merebak dengan pantas sehingga sebahagian besar Bandar itu terbakar. Apabila orang-orang Islam melihat api itu, mereka beredar ke tempat yang jauh daripada orang-orang kita”
(Alburquque: Caesar Timur,1995:111)
Foto: Masjid Kg Hulu-Antara Masjid Yang Tertua Di Melaka

2 comments:

Anonymous said...

Excellent, love it! »

Anonymous said...

Excellent, love it! quick divorce A free adware removal software