"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Wednesday, August 02, 2006

Jejak Nyemah Mulya: Kg Pantai


Foto: Kg Pantai Kini-Pusat Komersial di Melaka

Sewaktu pertempuran dalam mempertahankan Melaka dari dijajah oleh Portugis, ayah dan bonda Nyemah telah terkorban di Kampung Pantai.

“Apatah pula patik kehilangan ayah dan bonda dalam satu pertempuran di Kampung Pantai” (Ungkapan Nyemah Mulya dalam suratnya kepada Tun Fatimah, 1515:103)

Saya telusuri Kampung pantai dengan rasa sebak dihati sambil mencari-cari jika ada apa-apa petunjuk tentang pertempuran yang hebat itu hingga mengorbankan nyawa ayah dan bonda Nyemah. Namun saya tahu, saya bermain dengan emosi mana mungkin ada jejak tersebut.

Tetapi saya punya imiginasi. Saya dapat bayangkan bahawa kawasan ini merupakan satu medan pertempuran yang dasyat antara pahlawan Melayu dengan soldadu portugis. Mungkin di tahun-tahun 1511 dan sebelumnya kawasan ini merupakan kawasan petempatan utama orang melayu kerana lokasinya yang hampir dengan Sungai Melaka.

Hari ini, tiada apa jejak sejarah zaman pra penjajahan Portugis yang ada di Kampung Pantai. Jejak sejarah yang ada hanyalah tinggalan penjajah Belanda dan Inggeris. Rumah-rumah Kedai dengan pelbagai gaya senibina (tentunya bukan senibina Portugis) ada di sini. Kampung Pantai saban hari sibuk dengan aktiviti perniagaan terutamanya perniagaan borong…

Oh…penjajahan bukan sahaja menjajah bangsa tetapi ‘menghalau’ bangsa Melayu dari kediaman dan petempatan asalnya dan tercampak entah ke mana-mana…..