"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Wednesday, August 02, 2006

Jejak Nyemah Mulya: Pantai Melaka


Foto: Mungkin Di Sinilah Pantai Melaka Agaknya

Dalam novel 1515, didapati bahawa selain sungai Melaka, Pantai Melaka juga merupakan sebuah kawasan pertahanan Melaka yang kukuh. Ini jelas dapat dilihat:

“Baginda (Sultan Mahmud) juga memerintahkan pasukan pemanah bersiap siaga, serta pahlawan-pahlawan bertombak panjang seramai tujuh ribu orang berkawal di sepanjang pelabuhan dan pantai Melaka, sehingga dari situ kalau dihitung jumlah orang Melaka, mengikut hokum akalnya, pasti tidak berpeluang Feringgi mencerooboh negeri Melayu ini” (!515:149-150)

Saya tidak mempersoalkan samada ini fakta ataupun fiksyen Faisal. Tetapi jika ia fakta tidak mustahil keadaan sebegini boleh berlaku kerana seperti kata seorang sahabat siapa sangka Melaka boleh tumpas dengan serangan Portugis di tahun 1511 itu sedangkan pada ketika itu Melaka sebuah nEmpayar Kesultanan Melayu yang besar dan hebat sedangkan Portugis hanya datang dengan angkatan lapan belas kapal dan satu angkatan kecil yang mengandungi lapan ratus orang askar Portugis dan dua ratus askar upahan Malabar.

Ingat, Melaka ialah sebuah Empayar sedang Portugis hanya satu angkatan!!!……

Hari ini saya cuba menjejaki Pantai Melaka seperti yang ditulis oleh Faisal. Tetapi saya hampa. Hampa akibat keliru kerana pantai Melaka kini semakin nun menjauh akibat kerancakan pembangunan dan aktiviti tambak laut yang dijalankan di Negeri Melaka ini…