"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Monday, March 27, 2006

Kembara Buku 3-KLIBF (PWTC)

Buku-Buku Yang Telah Dibeli Semasa Kembara Buku III- KLIBF (PWTC)-25 Mac 2006
Tarikh: 25 Mac 2006
Masa : 10.00am-5.00 pm
Menurut Shahrom TM Sulaiman (2002:3), Kecanduan atau ketagihan yang paling baik, kata orang bijak pandai ialah kecanduan atau ketagihan terhadap buku. Hal ini disebabkan kecanduannya yang jauh lebih baik daripada kecanduan terhadap narkotik dan minuman keras yang sering menjadi masalah kepada pengidamnya, masyarakat bahkan negara.
Menurut beliau lagi, Kecenderungan berlebihan untuk membeli, membaca, menyimpan dan mengagumi buku disebut sebagai biblioholisme manakala orang yang memiliki sifat tersebut digelar sebagai biblioholik
Beliau menambah, biblioholisme itu terbahagi kepada dua iaitu:
  1. Bibliomania (Gila Buku): membeli buku untuk mengumpukannya
  2. Bibliofil (Cinta Buku): Membeli buku dan mengharapkan akan mendapat pengajaran dari isi buku yang dibeli

Pak kebun kurang pasti sebenarnya pak kebun terletak dalam kategori yang mana, namun pada hakikatnya Pak Kebun memiliki kedua-dua sifat yang dinyatakan tadi.

Jika tak beli terasa rugi...sebab kemungkinan untuk semula dengan bertemu buku yang diminati itu masih samar-samar.

Jika dibeli, belum tentu baca lagi..kerana ada sahaja alasan dan halangan yang melintang...(sedang buku yang dibeli semasa Kembara Buku II masih tak habis dibaca)

Mmmm.....walau terletak di kategori mana sekalipun yang nyata poket Pak Kebun dah 'kempis'...jumlah yang dihabiskan dalam tempoh tujuh jam di Pesta buku telah melebihi jumlah ansuran bulanan kereta Pak Kebun sendiri...

Hari ahad, 26 Mac 2006: duduk termenung sendiri memikirkan 'survival' hidup sementara menanti gaji yang akan datang (sebulan lagi)

Buku dan Pembelian Semasa Kembara Buku 3: KLIBF (15 Mac 2006)

1) Ghani Saleh, 2000: Urbanisation and Regional Development In Malaysia. Kuala Lumpur, Utusan Publication and Distributor Sdn Bhd

2) Sabitha Marican, 2001: Dasar Awam Di Malaysia. Kuala Lumpur, Utusan Publication and Distributor Sdn Bhd

3) Abdul Rahman Embong, 2005: Pembangunan dan Kesejahteraan: Agenda Kemanusiaan Abad Ke 21. Bangi. Penerbit UKM

4) Chamsuri Siwar, 2004: Pembangunan Mapan: Strategi ‘Menang-Menang’ Untuk Pembasmian Kemiskinan dan Pemuliharaan Alam Sekitar. Bangi, Penerbit UKM

5) N.A Halim, 1981: Tempat-Tempat Bersejarah:Perak. Kuala Lumpur, Jabatan Muzium dan Antikuiti

6) Raiha Mohd Saud, 1981: Kota-Kota Bersejarah Di Semenanjung Malaysia. Kuala Lumpur, Jabatan Muzium dan Antikuiti

7) Jomo K.S, Shamsulbahriah Ku Ahmad, 2004: Teori Pembangunan Ekonomi. Utusan Publication and Distributor Sdn Bhd

8) Dani Salleh (Penyunting), 2004: Pengurusan Bandar Metropolitan. Isu, Cabaran dan Peluang. Sintok, Penerbit UUM

9) Zakiyah Jamalludin et. al , 2004: Rumah Kos Rendah: Masalah dan Penyelesaian. Sintok, Penerbit UUM

10) Abdullah Hussain, 2005: Imam. Utusan Publication and Distributor Sdn Bhd

11) 911 In Plane Site (Director Cut)- DVD

12) Confronting The Evidence: A Call To Reopen The Sept 11 Investigation- DVD

13) Laungan Yang Tidak Akan Senyap:Siri Rawatan Hati-VCD

14) Micheal Collins Piper, 2005: The High Priests Of War (Terjemahan), Kuala Lumpur, Saba Islamic Media

15) Micheal Collins Piper, 2004: New Jerusalem (Terjemahan), Kuala Lumpur, Saba Islamic Media

16) Mahmood Mamdani, 2005: Good Muslim, Bab Muslim: America, The Cold War and The Roots Of Terror. Pasig City Philippines. Anvil Publishing

17) Abu Mazaya Al Hafiz, 2005: Sirah dan Riwayat Hidup Nabi Muhammad S.A.W. Kuala Lumpur, Al Hidayah Publishers

18) Dr Aidh Abu Bakar Al Qarni (Terj: Noraine Abu), 2006: Jangan Bersedih: Setelah Kesulitan Pasti Ada Kemudahan. Kuala Lumpur, Al Hidayah Publishers

19) A Samad Said, 2005: Al Amin: Riwayat Hidup Rasulullah SAW Dalam Puisi. Kuala Lumpur, Dewan Bahasa dan Pustaka

20) Langganan majalah mingguan Newsweek selama setahun

21) Tiga keluaran terdahulu majalah National Geographic (May 2001, Februari 2002 dan August 2002)

22) Lima keluaran terdahulu majalah Gila-Gila (tahun 2005)

2 comments:

Jiwa Rasa said...

Wow...
Banyak buku tu! Selamat membaca!

nurmaisarah75 said...

eeemmm...banyaknya beli buku yer...tapi saya faham kalau dah tengok buku memang 'giler' rasanya. Sabtu ni saya pulak yang mungkin jadi macam tu...Sabor je ler...