"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Tuesday, June 20, 2006

Menghormati dan Dihormati

"Jikalau engkau ingin dihormati,
Engkaulah dulu menghormati,
Jikalau engkau tak mahu di benci…
Janganlah engkau mula membenci….”

Masih teringat-teringat rangkap lagi ini di ingatan Pak Kebun.

Pak Kebun pasti, ramai antara kita yang mempunyai sikap ingin dihormati. Kenapa kita ingin dihormati??? Pertama-tamanya tentulah kerana kita ‘layak’ untuk dihormati.

‘Layak’ ini amat abstrak sifatnya. Layak boleh jadi dari segi umur. Yang tua dihormati oleh yang lebih muda. Boleh juga dari segi ‘pangkat@kedudukan’. Yang berpangkat rendah menghormati orang yang lebih tinggi pangkat dan kedudukannya. Rakyat menghormati pemimpin, begitulah seterusnya…

Namun, berapa ramaikah antara kita (terutamanya mereka yang ingin ‘dihormati’ itu tahu untuk ‘menghormati’?)

Contohnya, yang tua menghormati yang muda kerana ketertiban akhlak dan tingkah laku yang ditunjukkan. Pegawai atasan menghormati pegawai bawahan kerana etika dan sikap tanggungjawab yang ditunjukkan oleh pegawai bawahan tersebut.

Pak Kebun yakin, ramai antara kita sukar berbuat demikian kerana setiap ada rasa ‘EGO’ dalam diri masing-masing. EGO yang ingin dihormati dan tidak pandai untuk menghormati.

Semoga, kata sama-sama dapat bermuhasabah diri, kurangkan rasa EGO dan belajar untuk menghormati walau setinggi mana sekalipun kedudukan kita kerana kita adalah hamba yang hakikatnya sama di sisiNya…

Pak Kebun: Hormat Menghormati Budi Bahasa Budaya Kita….

No comments: