"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Wednesday, June 28, 2006

Berita Lucu dari Akhbar: Oh Cikgu


Teachers’ Happiness At Stake The Star, 28 June 2006:19)

Beribu-ribu guru tanpa ijazah sedang melanjutkan pengajian mereka di Universiti sebagai menyahut saranan Kementerian Pelajaran untuk melahirkan guru yang berijazah dan seterusnya memartabatkan profesion perguruan. Mereka (majoritinya) melanjutkan pengajian secara sepenuh masa dengan dibayar hanya separuh gaji. Malah ada antara mereka yang memohon dan menerima pinjaman dari PTPTN.

Walaubagaimanapun, kebanyakan mereka risau apabila melihat sebanyak 325 senior mereka (yang telah menamatkan pengajian) ditempatakan di sekolah menengah yang jauh dari kediaman asal mereka.

Golongan guru ini (yang ditempatkan ini) keberatan untuk berpindah keranan ada antara mereka yang telah membeli rumah di tempat asal, anak-anak telah bersekolah di tempat asal, malah ada antara isteri mereka yang bekerja (swasta dan kerajaan) di tempat asal. Perpindahan pada hakikatnya akan membebankan mereka.

Pak Kebun: Biarkan….Biarkan……..

No comments: