"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Tuesday, December 05, 2006

Kerana Duit-Oh Sahabat !!



Foto: Sekadar Gambar Hiasan

Entri ini aku tujukan khusus pada seorang sahabat, yang aku tahu dan pasti tidak membaca blog ini. Namun aku perlu terus menulis.....atas alasan yang aku sendiri sahaja yang tahu....
Duit
Lagu/Lirik: M Nasir


Ada yang panggil Ringgit
Ada yang panggil Dollar
Ada yang panggil Bath
Ada yang panggil rupiah

Semua itu duit
Bikin orang belit

Duit-duit
Di mana kau duit

Duit-duit
Hutangku membukit

Ada yang benci duit
Ada yang cinta duit (bikin perut buncit)

Skandal sana-sini
Punca semua duit

Cari duit halal
Agar jangan kesal

Duit
Duit duit duit

Duit
Duit beli duit

Duit
Duit duit duit

Duit
Buat beli cinta

Ramai orang yang berkata
Duit punca banyak dosa
Jangan sampai makan rasuah
Nanti bangsa jadi musnah

Zaman ini zaman duit
Tak ada duit diri tersepit
Tapi jangan jadi hamba duit
Nanti musnah diri sendiri

Membaca dan menghayati lirik lagu tersebut..menyebabkan aku terpaksa mengakui bahawa segala yang diperkatakannya amat benar, tambahan pula dalam era serba moden ini.

Semuanya kerana duit

Aku tak pasti dari mana aku dapat sumber ini tetapi sumber tersebut mengatakan bahawa duit dicipta oleh orang Yunani untuk dijadikan hamba oleh manusia. Kerana duit merupakan perantara untuk memudahkan tugas manusia dalam menjalani kehidupan. Namun, akhirnya duit kini menjadikan manusia ’hambanya’ malah tak keterlaluan aku katakan bahawa duit merupakan ’Tuhan’ baru masyarakat dunia moden masa kini

Kerana duit apa sahaja sanggup dilakukan

Duit mampu menjadikan kemewahan, kekayaan, status yang tinggi.

Kerana ’peranan’ tersebut maka timbul pelbagai ’bencana’ yang diakibatkan oleh duit

Berapa ramai pegawai yang rasuah????
Semuanya kerana duit

Berapa banyak anak gadis yang tergadai maruahnya????
Semuanya kerana duit

Aku masih kolot
Aku budak kampung yang datang ke Kota besar dengan tubuh yang masih berbau lumpur
Dengan kaki yang berparut ditikam daun menerung

Aku terkejut..

Seorang sahabat
Sanggup jual diri kerana duit...

Malah aku lebih terkejut bila dia ‘ditaja’ oleh seorang usahawan bangsa Melayu

Jika benar sepertimana yang diberitahu..aku rasa tak perlulah kita berkokok berdegar-degar tentang ekuiti bangsa Melayu kerana imbasan kasar aku dapati bangsa Melayu kini sudah cukup mewah…Pandai berniaga dan mampu pula ‘menaja’ seorang gadis….(ini baru satu kes..aku pasti kisah yang sebegini masih banyak lagi di luar sana)

Aku budak kampung yang jahil dengan karenah kota
Aku budak kampung yang jahil dengan liku kehidupan kota

Aku bukan ahli sejarah tapi aku tahu..bila datang azab Allah semuanya akan musnah...Bandar purba seperti Pompei, Sodom dan Gomorrah adalah bukti balasan Allah yang datang sekelip mata.

Aku budak kampung yang kadang kala khilaf dalam membuat keputusan

Namun aku yakin walau dimana kita berada jika kita berpegang Islam kita pasti takkan hanyut dipukul gelombang

Aku sebenarnya masih terkejut dengan kisah ini. Kisah seorang sahabat yang kononnya tidak diberikan kasih sayang, lalu memberontak jiwanya memilih jalan yang silap

Aku bukan manusia hebat. Tapi aku pernah berjumpa dengan beberapa kes sebegini. Ada anak tetapi tiada suami.

Tetapi sahabat yang satu ini amat unik.

Unik kerana katanya duit bukan punca...tetapi dalam masa yang sama dia ’ditaja’ oleh seseorang lelaki bangsa Melayu

Kasih sayang bukan hakikat..ia hanya alasan..kerana punca sebenar masih lagi duit

Aku membenarkan lirik lagu M Nasir ” Duit punca banyak dosa, zaman ini zaman duit
Tak ada duit diri tersepit”

Aku budak kampung yang keliru dengan budaya kota
Tapi aku tahu tentang maruah bangsa

Aku keliru dengan ’Urban Culture’ ini..budaya ingin mewah dengan mudah...menggadaikan maruah untuk hidup mewah

Aku masih terkejut
Aku masih kolot sebenarnya...

Tapi aku yakin bahawa duit tidak pernah bersalah
Usahlah kita tunding jari pada duit
Duit tidak membawa apa-apa makna walaupun warnanya berbeza
Tetapi..Manusialah punca segalanya....


Jual bangsa kerana duit
Jual diri kerana duit
Jual maruah kerana duit..


Duit tidak pernah bersalah
Kita sebenarnya punca segalanya......
Pak_Kebun: Tepuk dada tanya iman

1 comment:

Anonymous said...

Kerana duit juga mungkin ada sahabat lama sanggup mencari kita utk meminjam...yang akhirnya menyepi diri sekiranya tidak dapat apa yang dihajati...saya pun tak faham kenapa...