"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Tuesday, October 31, 2006

Taklid Membuta Tuli



UMNO Bahagian Klang buat rayuan kekalkan Zakaria ahli majlis
Oleh Fauziah Arof dan Suhana Abdul Mutalib

KLANG 30 Okt. – Mesyuarat tergempar UMNO Bahagian Klang hari ini mengambil keputusan akan membuat rayuan untuk mengekalkan ketuanya, Datuk Zakaria Md. Deros sebagai ahli majlis, Majlis Perbandaran Klang (MPK).

Setiausahanya, Ishak Mohd. Jonid berkata, mesyuarat yang turut disertai oleh wakil Wanita, Pemuda dan Puteri UMNO bahagian itu sebulat suara bersetuju untuk menghantar rayuan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo.

“Kita menyokong penuh kepimpinan Zakaria dan akan sentiasa bersama beliau dalam isu yang beliau hadapi ini,” katanya pada sidang akhbar di Bangunan UMNO Bahagian Klang, Pandamaran di sini.

Mesyuarat dipengerusikan oleh Timbalan Ketua UMNO Bahagian Klang, Datuk Mazlynoor Abdul Latiff selama satu setengah jam. Zakaria tidak hadir.

Dalam pada itu, Ketua Penerangan bahagian tersebut, Shohimi Shafie menyifatkan apa yang berlaku kepada Zakaria merupakan satu penganiayaan.

“Ini adalah mainan parti pembangkang untuk menjatuhkan beliau,” katanya.

Menurut Shohimi, kesalahan tidak membuat pelan pengubahsuaian rumah itu merupakan perkara yang tidak perlu diperbesarkan.

Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah dan Menteri Besar telah pun mengarahkan Zakaria melepaskan jawatan tersebut ekoran isu rumah banglonya dibina tanpa pelan pengubahsuaian di atas tanah kurnia milik isterinya, Datin Zizah Ngah.

Kerajaan negeri memberi tempoh sehingga 8 November supaya Zakaria berbuat demikian

Sumber: Utusan Malaysia (31 Oktober 2006)

Foto : Dari Blog Roslan SMS
Membaca berita ini menyebabkan saya tergelak walaupun diri dihimpit dengan bebanan kerja yang amat mendesak. Saya terfikir, inikah senario sebenar politik di Malaysia. Yang jelas salah masih lagi dibela atas kepentingan-kepentingan tertentu. Pembangkang juga di'kambing hitamkan" sebagai punca kekecohan sedangkan mereka lupa bahawa rakyat memerhatikan semua.
Rakyat pasti memikirkan dari mana datangnya duit sebegitu banyak?
Bagaimana Anak dan Menantu beliau boleh dilantik sebagai ketua Pemuda dan Ketua Puteri Bahagian?
Bagaimana pula kesemuanya boleh dilantik jadi Ahli Majlis MPK (Majlis Perbandaran Klang)
Kebobrokan ini sebenarnya harus dikupas dengan teliti dan terpeinci.. Amalan melantik Ahli Majlis Bandaran di kalangan Mereka yang berjasa di kalangan masyarakat dengan kebenaran dan persetujuan parti yang memerintah dilihat tidak lagi telus.
Saya tidak mahu, mengulas dengan lebih terpeinci isu Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) ini, namun saya sedang membuat satu penyelidikan kecil tentang realiti dan keberkesanan PBT di Malaysia.
Dalam Konteks Politik, apa yang berlaku di kalangan pengikut Dato Zakaria adalah amalan taklid membuta tuli yang tidak wajar diamalkan oleh masyarakat yang bertamadun. Walaupun sudah terang, namun mereka masih buta hati dan akal. Ini baru satu yang dibongkar (Walaupun ini hanya ’ikan kecil’)


Saya suka melihat reaksi orang politik dalam menangani masalah ini. Sama juga sepertimana dalam kes Tun Mahadhir vs Pak Lah. Semacam ada kecenderungan untuk taklid membuta tuli dikalangan pemimpin...

Namun..inilah realiti politik....’Seni yang mustahil”....

Pak Kebun: Ada mata pandang, ada telinga dengar, ada mulut diam (Petikan lagu Pak Pandir: Yang Remeh Temeh)

1 comment:

Anonymous said...

perkara yang tak perlu diperbesarkan? membesarkan 'istana' boleh?