"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Monday, October 02, 2006

Pengembaraan Ibn Battutah-IKIM



Saya pinjam buku ini dari tempat saya bekerja. Saya tidak pasti kehebatannya (Namun ia amat hebat dari segi harga: RM 250.00). Katanya penerbit, buku ini terjemahan asal dari karya yang berbahasa arab ’Rihlah Ibn Battutah al Mussammah Tuhfah al-Nauzzar fi Ghara’ib al Amsar’ Aja’ib al-Asfar’.

Saya juga turut mempunyai sebuah buku yang hampir sama yang berjudul ’Pengembaraan Ibn Battuta Musafir Islam’ yang lebih murah harganya.

Apa yang hendak saya ulas bukanlah dari segi harga mahupun kandungan buku ini. Tetapi dari segi kecenderungan ’pengunjung’ perpustakaan untuk membaca dan meminjam buku ini.

Menurut sumber yang tercatat pada bahagian hadapan buku ini, ia diperoleh dari pembekal pada 7 Februari 2006. Saya merupakan peminjam pertama. Saya pinjam buku ini pada 30 September 2006.
Bermakna, buku ini telah berada di rak terbuka selama tujuh bulan tanpa dipinjam oleh sesiapa.....Saya terfkir, jika begini senarionya......bila agaknya budaya membca dapat diterapkan dikalangan rakyat. Kerana ini buku yang mahal dan tidak semua orang mampu membeli. Andaian saya ialah ia pasti jadi rebutan kerana boleh dipinjam secara percuma...tetapi saya silap......

Pak Kebun: Apa agaknya yang mereka baca????

2 comments:

Unknown said...

PK,

Agaknya, orang takut nak pinjam sebab tengok tebal sangat buku tu. :)

Jong said...

salam pak
eh bukan tempat pak kebun tu penuh cikgu cikgi ke?