"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Thursday, October 05, 2006

Birokrasi Dalam Pentadbiran Awam


Pelan Integriti Nasional (PIN) yang dilancarkan pada 23 April 2004, oleh Y.A.B. Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Abdullah Haji Ahmad Badawi, adalah selaras dengan cabaran ke empat Wawasan 2020 iaitu untuk “Membentuk sebuah masyarakat yang kukuh ciri-ciri moral dan etikanya, dengan para warganya mempunyai nilai keagamaan dan kerohanian yang utuh, dan ditunjangi oleh budi pekerti yang luhur”

Untuk Kearah pemantapan integriti supaya berjalan lancar dan mencapai matlamatnya, maka Pelan Integriti Nasional (PIN) telah menyusun dan menetapkan sasarannya yang dikenali sebagai TEKAD 2008 untuk dicapai dalam tempoh lima tahun pertamanya (2004-2008)

Terdapat lima sasaran yang digariskan melalui TEKAD 2008, salah satu darinya ialah meningkatkan kecekapan dalam sistem penyampaian perkhidmatan awam dan mengatasi karenah birokrasi. Bagi agensi yang berada dibawah kawal selia sektor kerajaan, indeks persepsi awam digunakan sebagai penanda aras. Dalam sasaran kedua ini yang perlu dicapai ialah skor mata supaya berada dibawah paras 2.5 mata yang mana skor 1 adalah yang terbaik dan skor 5 yang terburuk. Agensi kerajaan yang lain seperti Biro Pengaduan Awam (BPA), BPR dan Ketua Audit Negara digunakan untuk melihat bilangan aduan dan maklum balas masyarakat umum.
Aduan yang dibuat menerusi jabatan atau agensi kerajaan serta saluran aduan lainnya yang boleh dijadikan sumber maklumat menilai tahap perkhidmatan. Sekiranya sesuai tanda aras antarabangsa dan dalam negeri akan diambil kirauntuk mengukur kecekapan pentadbiran kerajaan

Kring..kring….
Kring…kring…
Kring..kring…..


Hello
En Kebun ke?
Ya saya
Saya dari Bahagian ***** *******, kami dapati En masih tak hantar laporan ’Kerja Bodoh’ hari tu..
Saya dah hantar..3 salinan.
Satu salinan ke *** *****
Satu salinan ke ****
Satu salinan ke ***

Kami tak terima salinan
Kalau ikut surat, memang tiada salinan ke unit puan
Surat tu salah..awak kena hantar satu lagi salinan
Baiklah puan, saya akan sediakan segera

Pak Kebun: Berjayakah PIN, jika pelaksananya bersikap seperti ini???

No comments: