"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Wednesday, October 04, 2006

Desak Kuan Yew Minta Maaf?-Lupakanlah...


Dalam entri saya semalam saya ada persoalakan tentang benarkan Kuan Yew memohon maaf....hari banyak respon dari orang-orang atasn Malaysia tentang keikhlasan Kuan Yew...

Sila baca seterusnya (dipetik dari Utusan Malaysia-4 April 2006)

Surat Kuan Yew bukan permohonan maaf – Syed Hamid

PUTRAJAYA 3 Okt. – Menteri Luar, Datuk Seri Syed Hamid Albar menganggap surat penjelasan Menteri Mentor Singapura, Lee Kuan Yew kepada Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi tidak menggambarkan permohonan maaf yang sebenar.

Beliau menegaskan, surat penjelasan tersebut lebih merupakan penerangan kepada Perdana Menteri berhubung apa yang didakwa mengenai peminggiran secara sistematik masyarakat Cina di Malaysia sebelum ini.

“Saya tidak menganggap ia surat permohonan maaf kerana beliau (Kuan Yew) hanya menjelaskan apa yang dikatakan (tuduhan peminggiran masyarakat Cina di Malaysia).

“Dalam surat itu Kuan Yew hanya menyatakan permohonan maaf kerana menyebabkan timbul ketidakselesaan kepada Perdana Menteri sahaja,” katanya kepada pemberita di majlis berbuka puasa di Wisma Putra, di sini hari ini.

Syed Hamid berkata, permohonan maaf kerana menimbulkan rasa tidak selesa kepada Perdana Menteri berbeza dengan permohonan maaf kerana membangkitkan isu peminggiran masyarakat Cina di Malaysia oleh Menteri Mentor tersebut.

Semalam, Kuan Yew dalam surat penjelasannya kepada Abdullah meminta maaf kerana telah menimbulkan rasa tidak selesa kepada Perdana Menteri dan beliau menegaskan perkara itu tidak langsung diingini selepas melalui hubungan bermasalah selama sedekad dengan pemimpin sebelum ini, Tun Dr. Mahathir Mohamad.
Syed Hamid menegaskan, Singapura seharusnya berhati-hati dalam mengeluarkan kenyataan berhubung negara jiran khususnya untuk mengelak timbulnya masalah dalam hubungan bilateral.

Katanya, kedua-dua negara perlu bekerjasama dalam semua bidang tetapi pada masa sama perlu menjaga sensitiviti dan perasaan antara satu sama lain.

Mengenai pendirian Malaysia terhadap surat penjelasan bekas Perdana Menteri Singapura itu, beliau berkata, Perdana Menteri telah menyatakan kedudukan Malaysia dengan jelas dan menerima maklum kandungan surat berkenaan.

Keikhlasan Kuan Yew memohon maaf dipersoal

PULAU PINANG 3 Okt. – Persatuan Melayu Pulau Pinang (Pemenang) mempersoalkan keikhlasan permohonan maaf Menteri Mentor Singapura, Lee Kuan Yew kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, yang dilihat hanya cuba untuk menyejukkan keadaan semata-mata.

Presiden Pemenang, Datuk Seri Mohd. Yussof Latiff yakin Kuan Yew akan terus mengeluarkan kenyataan berbaur kontroversi pada masa akan datang.

Ini kerana beliau amat memahami kerenah pemimpin negara jiran itu yang kerap mengkritik Malaysia terutama semasa zaman pentadbiran bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

‘‘Saya tidak terkejut jika selepas ini dia buat lagi sebab kita tahu perangai dia sejak dari dulu,” kata veteran UMNO itu kepada pemberita di sini hari ini.

Kuan Yew dalam surat penjelasan bertarikh 29 September kepada Abdullah berhubung kenyataan beliau bahawa masyarakat Cina di Malaysia dipinggirkan secara sistematik, meminta maaf kerana kenyataannya itu menyebabkan ketidakselesaan kepada Perdana Menteri.

Suratnya itu diserahkan ke pejabat Abdullah di Putrajaya oleh Pesuruhjaya Tinggi Singapura ke Malaysia, T. Jasudasen, semalam.

Kenyataan Kuan Yew itu yang turut mendakwa keadaan sama berlaku di Indonesia, dikecam pemimpin Malaysia dan Indonesia kerana dilihat cuba mencampuri urusan politik negara jiran.
Menurut Yusoff, sebagai pemimpin, Kuan Yew tidak sepatutnya melatah dan mencetuskan suasana tidak baik antara Malaysia dan Singapura.

‘‘Apa yang dia lakukan telah menjadi titik hitam dalam sejarah hubungan antara dua negara jiran ini, lagi pun dia sememangnya begitu sejak zaman Almarhum Tunku Abdul Rahman. Tindak-tanduknya seolah-olah mahu menjadi Perdana Menteri selepas Singapura bergabung bersama Malaysia,” tegasnya.

Katanya lagi, Kuan Yew cuba mempengaruhi Tunku Abdul Rahman supaya mengambil tindakan ke atas golongan yang dilabelkan ‘ultra UMNO’ sekiranya mahukan Singapura terus kekal dalam Malaysia.

Malah lebih dari itu, tambahnya, Kuan Yew memperjuangkan slogan ‘Malaysian Malaysia’ bertujuan menghapuskan hak keistimewaan orang Melayu.

RUMUSAN:
Tak Guna memarahi mereka yang pekak dan bodoh. Tak perlulah beria-ia memarahinya dan meminta dia memohon maaf secara terbuka.Nanti kita juga yang akan jadi bodoh. Kuan Yew tetap Kuan Yew. Bacalah buku yang beliau tulis. Kita akan tahu sikap dan personalitinya.

Sedang kesilapan/isu seperti Gagasan Malaysia Malaysian, isu pemisahan Singapura dengan Malaysia, Isu Air, Ruang Udara, Pulau Batu Putih, KTM Tanjong Pagar yang terlalu besar, Kuan Yew tidak pernah memohon maaf...apa lagi isu yang amat kecil ini. Isu yang tidak akan mampu menjejaskan kestabilan dan keutuhan Singapura.

Lupakan sahajalah tentang tuntutan permohonan maaf itu...


Pak Kebun: Maaf kan kami..3 X (Buat macam lagu P Ramlee)

No comments: