"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Tuesday, October 03, 2006

Lee Kuan Yew Mohon Maaf?


Akhbar Utusan Malaysia hari ini mendedahkan bahawa Menteri mentor Singapura, Lee Kuan Yew telah manghantar surat permohonan maafnya kepada Malaysia. Berita lanjut ialah seperti di bawah:

Dipetik Dari Utusan Malaysia- 3 Oktober 2006-10-03

Kuan Yew minta maaf -- Ekoran dakwaan masyarakat Cina Malaysia dipinggir cara sistematik

KUALA LUMPUR 2 Okt. – Menteri Mentor Singapura, Lee Kuan Yew dalam surat penjelasan kepada Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berhubung dakwaan beliau bahawa masyarakat Cina di Malaysia dipinggirkan secara sistematik, telah meminta maaf kerana kenyataannya itu telah menyebabkan ketidakselesaan kepada Perdana Menteri.

Katanya, perkara itu tidak langsung diingini beliau selepas melalui hubungan bermasalah selama sedekad dengan pemimpin sebelum Abdullah (Tun Dr. Mahathir Mohamad).

Saya minta maaf kerana apa yang saya katakan telah menyebabkan ketidakselesaan. Selepas sedekad hubungan bermasalah dengan pemimpin sebelum anda, perkara seperti ini tidak diingini langsung,” katanya dalam suratnya bertarikh 29 September yang diserahkan ke pejabat Abdullah di Putrajaya oleh Pesuruhjaya Tinggi Singapura ke Malaysia T. Jasudasen hari ini.

Salinan surat tiga muka surat itu difakskan kepada Bernama oleh Suruhanjaya Tinggi Singapura di sini malam ini.

Minggu lepas, Abdullah telah menulis surat kepada Lee meminta beliau menjelaskan mengenai kenyataannya bahawa sikap Malaysia dan Indonesia terhadap Singapura dibentuk berdasarkan cara mereka melayan masyarakat Cina.

Lee berterima kasih kepada Abdullah berkenaan surat itu dan berkata, beliau membuat kenyataan itu pada sesi dialog bebas dengan bekas Setiausaha Perbendaharaan Amerika Syarikat, Larry Summers di hadapan ramai delegasi asing yang menghadiri mesyuarat IMF/WB.

Dalam suratnya, beliau turut menyertakan transkrip bahagian berkenaan yang telah dilaporkan Reuters.

“Biar saya ringkaskannya, kenapa anda mesti mempunyai kerajaan di Singapura yang betul-betul kukuh, teguh, berfikiran tajam dan tegas.

Jiran-jiran saya mempunyai masalah dengan orang Cina.

“Mereka berjaya, mereka bekerja keras dan kerana itu, mereka dipinggirkan secara sistematik, malah di dalam pendidikan. Adanya kuota untuk menghalang mereka.

“Jadi anda perlu mendapatkan wang untuk ke luar negeri atau pergi ke universiti-universiti swasta yang telah diwujudkan. Jadi mereka mahu Singapura, dengan kata mudah, menjadi seperti orang Cina mereka, yang hanya menurut sahaja.

“Jadi setiap masa, kami mengatakan ‘Tidak’ kepada beberapa cadangan untuk menutup Tambak dan membina jambatan, dia berkata “Anda tidak bekerjasama, anda hanya fikirkan diri sendiri”. Tanpa sebarang alasan, kami tolak cadangan tutup tambak, yang selama hampir 100 tahun amat berguna kepada kami. Dia mahu membina jambatan baru kerana ia nampak cantik dan katanya kapal-kapal boleh lalu dan kontenanya boleh bergerak daripada Pantai Timur ke Pantai Barat melaluinya.

“Tetapi kami kata tidak...jadi kami kata “Baiklah jika kamu boleh beri faedah bersama kepada kami, kami akan bersetuju”. Tetapi anda perlukan kerajaan yang mampu, bukan hanya yang ada keberanian, tetapi juga kemahiran untuk berkata ‘Tidak’ dengan cara tenang, sopan yang tidak menyebabkan mereka sehingga melakukan sesuatu yang bodoh,” kata Lee.

Lee berkata, beliau tidak berkata apa-apa selain apa yang telah diperkatakan banyak kali sebelum ini dan hakikatnya beliau kurang berkata berbanding apa yang tertulis di dalam bukunya yang diterbitkan pada 1998.

Katanya, beliau tidak ada niat untuk masuk campur dalam politik Malaysia dan malah beliau tidak mempunyai kuasa untuk mempengaruhi politik Malaysia atau menghasut orang Cina di Malaysia.

Katanya, sejak Abdullah menjadi Perdana Menteri pada November 2003, hubungan antara kedua-dua negara semakin baik di mana beliau yakin rakyat Malaysia dan Singapura saling menghargai.

Dalam catatan tambahannya, Lee ada juga mengatakan, berikutan tindakan Abdullah menulis surat kepadanya telah mendapat publisiti dan telah meminta jawapan daripadanya, beliau mesti mendedahkan surat ini kepada media selepas Perdana Menteri menerimanya.
– Bernama


Dalam Akhbar Online Berita Harian Singapura, ada dimuatkan terjemah penuh surat Lee Kuan Yew itu. Berikut adalah terjemahan Surat Lee Kuan Yew :

(Sember Asal: http://cyberita.asia1.com.sg/singapura/story/0,3617,82769,00.html?)

TEKS PENUH SURAT JAWAPAN MM LEE KUAN YEW KEPADA PM MALAYSIA BERTARIKH 29 SEPTEMBERSINGAPURA TAK PERNAH BANTAH SELARAN M'SIA

KE HADAPAN Perdana Menteri (Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi):

Terima kasih di atas surat anda bertarikh 25 September 2006.

Saya membuat kenyataan di satu sesi dialog dengan mantan Setiausaha Amerika Syarikat Larry Summers di hadapan delegasi asing yang menghadiri mesyuarat Dana Kewangan Antarabangsa/Bank Dunia. Sebagai memberi konteks terhadap laporan Reuters, saya ketengahkan transkrip catatan yang relevan:

'Biar saya rumuskannya dengan baik, mengapa anda perlu mempunyai pemerintah di Singapura yang amat tegas, berhati waja, bersikap halus dan tegas. Jiran-jiran saya kedua-duanya mempunyai masalah dengan masyarakat Cina mereka. Mereka berjaya, mereka gigih bekerja dan, oleh itu, mereka dipinggirkan secara sistematik, termasuk dalam pendidikan.

'Terdapat kuota untuk menghalang anda. Jadi, anda perlu mengumpul wang untuk ke seberang atau pergi ke salah sebuah universiti swasta yang telah dibangunkan. Dan mereka ingin Singapura, secara ringkasnya, menjadi seperti masyarakat Cina mereka, sekadar menuruti.

'Jadi, setiap kali kami kata 'Tidak' kepada saranan merobohkan Koswe dan membina jambatan, beliau berkata, 'Oh, anda tidak bekerjasama, anda hanya memikirkan diri sendiri'. Tanpa sebab dan alasan, kami merobohkan sebuah koswe, yang hampir 100 tahun usianya, yang telah berkhidmat dengan baik untuk kita. Beliau ingin membina sebuah jambatan kerana ia dipandang cantik dan beliau berkata kapal-kapal boleh belayar dan kontena-kontenanya dapat bergerak dari Pantai Timur ke Pantai Barat menerusinya.

'Tetapi kami melihat tidak... Jadi, kami kata, 'Baiklah, jika anda memberi kami manfaat yang setimpal, kami setuju'.

'Tetapi anda perlukan sebuah pemerintah yang dapat menyampaikan, bukan sekadar mempunyai keberanian, tetapi mempunyai kebolehan untuk menyatakan 'Tidak' dengan cara yang tenang, sopan hingga tidak menyebabkan mereka melakukan sesuatu yang bodoh.'

Berkenaan jambatan dan jambatan separuh untuk merobohkan Koswe, anda membuat keputusan bagi pihak kerajaan anda yang jelas menyatakan Malaysia menghormati persetujuan mengikut undang-undang yang telah dicapai dan bertindak mengikut ketetapan undang-undang antarabangsa.

Ini membuat rujukan kepada Itlos dan Mahkamah Keadilan Antarabangsa sebagai sesuatu yang tidak harus dilakukan. Penghormatan terhadap undang-undang adalah asas kepada hubungan jangka panjang antara kita.

Saya sedang menerangkan kepada hadirin Barat yang liberal, yang mahu melihat pembangkang lebih kuat di Singapura, mengapa Singapura memerlukan sebuah pemerintah majoriti yang kuat, bukan satu gabungan yang boleh menjejas kami dalam mempertahankan kepentingan nasional kami.

Singapura memerlukan pemerintah yang kukuh untuk memelihara hubungan baik dengan Indonesia dan Malaysia dan untuk berinteraksi dengan ahli politik Indonesia dan Malaysia yang menganggap Singapura sebagai negara rakyat Cina dan mahu Singapura agar peka dan tunduk terhadap permintaan mereka.

Sudah beberapa kali pemimpin Umno, termasuk Dr Mahathir dan ramai yang lain, memberi amaran secara terbuka kepada warga Melayu Malaysia bahawa jika mereka kelak hilang kuasa, mereka akan menghadapi bahaya menanggung nasib seperti masyarakat Melayu Singapura, yang dianggapnya sebagai dipinggir dan didiskriminasikan

Dan dari masa ke masa apabila ahli politik Malaysia menyelar Singapura dengan hebatnya berhubung beberapa isu dua hala, beberapa daripada kalangan mereka memberitahu kami secara peribadi bahawa kami harus menerima keadaan ini sebagai sebahagian daripada politik Malaysia dan jangan bertindak balas terhadap kecaman kecaman itu.

Singapura memahami realiti politik di Malaysia. Kami tidak pernah membantah kecaman-kecaman terhadap sistem berbilang kaum atau dasar-dasar kami, kecuali dalam menjelaskan pendirian negara ini apabila perlu.

Namun, kami perlu menerangkan kepada rakyat kami punca segala kepayahan yang terdapat dalam hubungan dua hala kita. Jika tidak, rakyat Singapura akan percaya bahawa pemerintah mereka sendiri yang melakukan kesilapan, sama ada terhadap rakyatnya sendiri atau terhadap Malaysia.

Bagi para masyarakat antarabangsa pula, dengan sebegitu banyak pegawai kedutaan dan koresponden asing membuat laporan tentang Singapura dan Malaysia, termasuk puluhan ribu ahli perniagaan asing bekerja di kedua-dua negara kita, orang-orang ini akan membuat pertimbangan mereka sendiri mengenai kedudukan yang sebenar, tanpa mengira apa yang saya katakan.

Saya tidak bercakap melebihi apa yang telah saya katakan banyak kali sebelum ini. Malah, apa yang saya katakan adalah kurang berbanding apa yang telah saya tulis dalam memoir saya yang diterbitkan pada 1998. Saya tidak mempunyai niat untuk mencampuri politik anda. Malah, saya tidak mempunyai kuasa untuk mempengaruhi politik Malaysia atau menyemarakkan semangat masyarakat Cina di Malaysia.

Sejak anda mengambil alih sebagai Perdana Menteri Malaysia pada November 2003, hubungan antara kedua-dua negara semakin bertambah baik. Warga Singapura, dan saya percaya, Malaysia juga, menghargainya.

Saya meminta maaf bahawa apa yang saya telah katakan menyebabkan anda terasa amat tidak selesa. Selepas tempoh satu dekad mengharungi hubungan bermasalah dengan orang yang anda gantikan, ini adalah perkara yang tidak sama sekali saya inginkan.

Yang benar, Lee Kuan Yew

Perhatian: Hakikat bahawa anda telah menulis kepada saya, telah dilaporkan secara meluas. Oleh kerana saya telah ditanya tentang jawapan balas saya, saya akan menyebarkan surat saya kepada media selepas anda menerimanya.

Pak Kebun: Amati surat terjemahan ini baik-baik. Lihat adakah ia nyatakan kekesalannya terhadap apa yang telah dicakapkan????

Ada akal..fikir...ada mulut diam.....

No comments: