"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Thursday, October 19, 2006

Kengerian Yang Tidak Dapat Dielakkan


Foto: Sekadar Gambar Hiasan Sahaja

Saya amat ngeri membaca berita dalam akhbar hari ini:


18 terbunuh hari pertama Ops Sikap XI

Oleh Khairul Azran Hussin

KUALA LUMPUR 18 Okt. – Kempennya bak mencurah air di daun keladi. Ini kerana pada hari pertama Ops Sikap XI bermula semalam ia sudah pun mencatatkan rekod apabila 18 kematian nahas jalan raya dilaporkan.

Rekod itu turut mengatasi jumlah kematian semasa operasi yang sama bermula tahun lalu. Pada musim perayaan Aidilfitri tahun lepas 15 kematian dicatatkan pada hari pertama operasi itu dilancarkan.

Ketua Trafik Bukit Aman, SAC II Nooryah Md. Anvar berkata, sembilan daripada mangsa yang meninggal dunia itu ialah penunggang motosikal dan dua orang pembonceng.

‘‘Lain-lain kematian melibatkan seorang pemandu kereta, penumpang lori (2), pemandu lori (1), pemandu kenderaan lain (1) dan dua pejalan kaki,’’ katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Mengulas lanjut, Nooryah berkata, lapan daripada 18 kemalangan maut itu berlaku di jalan bandaran, lima di jalan Persekutuan, tiga di jalan negeri dan dua di jalan lain.
Saya membaca berita ini dengan perasaan bercampur baur. Sedih dan amat sedih. Pelbagai kempen telah dijalankan tetapi fenomena ini terus berlaku dari tahun ke tahun terutamnya menjelang hari-hari perayaan. Malaysia, negara yang aman. Namun dalam musim-musim perayaan, kadar kematian rakyatnya melebihi dengan kadar purata kematin harian di negara-negara yang dilanda perang seperti Iraq dan Afghanistan.

Di mana silap yang sebenar???

Pelbagai kempen telah dilaksanakan oleh kerajaan. Hinggalah ada steseyn petrol tertentu yang menyediakan minuman percuma kepada para pemandu-namun kemalangan terus juga meningkat.

Pihak Polis saban tahun bersungguh-sungguh mengatasi masalah ini. Cuti dibekukan. Bekerja hingga lewat malam dan kini menetapkan kadar hadlaju yang lebih rendah berbanding semasa- namun kemalangan masih terus meningkat

Dalam satu kursus yang berkaitan dengan pembangunan. Terutamanya bagi mengukur kesejateraan dan pembangunan saya mencadangkan kepada penceramah agar kadar kemalangan juga dilihat sebagai salah satu petunjuk kepada pembangunan. Iaitu walaupun, kadar pendapatan penduduk tinggi, namun jika kadar kemalangan juga tinggi, pembangunan yang seimbang masih belum tercapai. Dan itu hakikatnya di Malaysia.


Saya amat risau. Kemalangan menimbulkan pelbagai impak. Yang Maut tetap maut, yang parah mungkin akan pulih.

Tetapi yang ditinggalkan apa kesudahannya. Saban tahun kita tatap kisah anak-anak yang kehilangan ibu bapa akibat kemalangan beraya dalam kedaifan. Jika ada pihak yang sudi mebantu, maka ringan sedikitlah beban mereka. Tetapi jika tiada bantuan???...Beban psikologi mereka yang ditinggalkan ini amat berat untuk ditanggung...

Saya yakin, majoriti kemalangan berpunca dari sikap manusia sendiri. Ia boleh dielakkan. Bersabar, kawal perasaan itu yang terbaik. InsyaAllah kita akan dapat menjauhi kemalangan..

Pak Kebun: Kempen di blog ini tidak ditaja....

No comments: