"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Thursday, July 27, 2006

Jejak Nyemah Mulya: Flor de la Mar

Foto: Replika Kapal Flor de la Mar-Bahtera Gagah Postugis Semasa Menakluki Melaka

Jika anda pernah ke Melaka dan menelusuri sejarah negeri ini terutamanya di Bandar Hilir. Tentu dapat mengingati bahawa terdapat sebuah kapal yang amat antik bentuknya terletak betul-betul di tebing sungai Melaka. Ia adalah salah satu dari tarikan yang ada di Muzium Samudera. Kepada yang masih belum mengetahui, kapal tersebut ialah replika Kapal Flor De La Mar. Kapal Hebat kebanggaan Albuquerque .

Dalam satu kajian yang pernah saya jalankan di Negeri Melaka pada tahun 2005, replika kapal tersebut merupakan antara 10 elemen tarikan pelancong yang utama di negeri ini. Antara sebab utama yang menjadikan ia tarikan utama ialah kerana elemen ‘authenticity’ dan kelainan yang tidak ada (mungkin juga tidak mungkin dapat di temui ) di kawasan-kawasan pelancongan lain.

Namun berapa ramaikah yang sedar bahawa kapal hebat sebeginilah yang menggempur Melaka dan menakluk Melaka tahun 1511. Seterusnya mengangkut pelbagai harta kekayaan dan Khazanah Melaka untuk di bawa pulang ke Portugal (juga Nyemah Mulya juga???)

Tidak salah untuk kita semua bergembira, tidak salah untuk kita tersenyum sambil rakan mengetik butang kamera bagi merakamkan kenangan manis kita di sisi kapal tersebut namun berapa ramaikah yang merenung dan menginsafi sejarah yang dicetuskan oleh kegagahan dan kehebatan kapal sebegini?? I

Ingatlah ketika rakyat Melaka begitu asyik dengan nyanyian dan tarian-tarian yang khusyuk dan melekakan ketika itulah kapal hebat ini membelah laut Melaka dan melancarkan serangan hingga mengakibatkan Melaka terkulai di genggaman Portugis.

Dalam novel 1515 ada sekurang-kurangnya enam perenggan yang memerihalkan tentang kegagahan kapal Flor De La Mar serta peranan besar yang dimainkan sewaktu menjayakan misi penjajahan dan penaklukan di bumi Melaka.

“Kau tidak tahu di atas geladak bahtera Flor De La Mar, Albuquerque sedang menyusun rencana. Mereka bersedia mengepung Melaka seberapa lama pun. Mereka perlu menambah pengkhianat di dalam kota. Kalau boleh, orang-orang luar. Orang-orang asing yang tidak merasa bertanggungjawab. Juga mereka yang bukan beragama Islam akan membantu Portugis yang bukan Islam, begitulah hingga akhir zaman, kata Albuquerque” (1515:63)

“Kau tidak tahu Nyemah, di atas bahtera Flor De La Mar itu termuat tiga ribu pucuk meriam, dengan dua ribu daripadanya diperbuat daripada gangsa, senapang, sumpitan, busur dan panah lembing serta tombak. Gelang, rantai loket, cincin permata, mahkota permaisuri, mutiara, pedang bertatah baiduri dan keris-keris bersalut emas turut di sumbat sekali. Kain-kain songket, tenunan dan pelbagai jenis tikar yang sempat dirampas dari rumah para pembesar dan orang kaya Melaka bergulungan bertimbun-timbun”( 1515:246)

Dalam novel 1515, ada dua versi tentang Flor De La Mar.

Versi Pertama mengatakan bahawa Flor De La Mar dibakar dan diletupkan oleh Nyemah Mulya sewaktu pertempurannya (Flor De La Mar) untuk menjajah Melaka.

Versi Kedua, Flor De La Mar tenggelam di lautan sewaktu perjalanan pulangnya ke Portugal

“Flor De La Mar, apa yang sebetulnya berlaku pada pagi buta 26 Januari 1512 itu? Bahtera perang itu bergerak meninggalkan pelabuhan Melaka pada 20 Januari bersama bahtera Trindade dan Enxobregas serta sebuah jong. Ia tenggelam di sekitar Aru atau Deli.

Mengapa Pelayaran ke Deli memakan masa enam hari, padahal saudagar China dan India akan mengambil tiga atau empat hari??

Apa yang berlaku?
“ (1515:133)

Kini Flor De La Mar sudah tiada. Samada ia telah tenggelam di dasar lautan ataupun hancur di telan zaman namun ia tetap meninggalkan legasinya yang tersendiri.

Legasi yang menuliskan bahawa ia adalah bahtera gagah yang menceroboh Melaka dan seterusnya menunaikan janji-janji Albuquerque untuk memacakkan salib di setiap inci muka bumi ini..

2 comments:

Anonymous said...

Best regards from NY! sofa Awning caravan obi Angeles hair laser los removal White sheer blouses electrology hair removal adult webcams web cam Montana sv6 seat covers Bergen county skin care fiat tank permanent hair remover permanent hair removal pubic hair Lipitor commercial soundtracks Unwanted facial hair permanent removal Security systems magazines Hoover fridge freezers uk Sex therapy spa Free+spyware+blocker

Unknown said...

ah,saya ingat ayat itu..di dalam kapal tersebut ada 1oo orang anak dara untuk dibawa ke portugis,bukan ?
namun,cuaca agak tidak menyenangkan lalu Flor De La Mar tenggelam.Paderi Albuqueque telah pun percaya agama Nyemah Mulya agama yang benar...