"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Tuesday, August 11, 2009

Warkah Eropah

.
Entah kenapa saya begitu tertarik membaca karya-karya A Samad Said. Saya mula membaca karya beliau agak baru, semasa saya berada di universiti dalam tahun-tahun pertengahan 1990 an. Ketika itu saya banyak membaca antologi cerpennya. beberapa cerpennya seperti 'MP Gudu-Gudu' dan 'Perempuan dari Kampung Kambing" masih segar dalam ingatan saya.

Kemudian saya mula beralih ke novelnya.

Sudah semestinya Salina yang saya sasarkan.

Pertama kali membaca Salina . Saya rasa bosan dan benci bercampur-campur. Bukan kerana ia kisah pelacuran tetapi mengenangkan respon watak-watak yang ada yang pada saya amat dungu dan tidak munasabah (pada fikiran saya ketika itu) umpamanya watak seorang lelaki (saya lupa namanya) yang masih tidak keluar rumah walaupun telah dihalau berkali kali oleh ibu tirinya.

Namun, bila saya amati, saya perlu akur bahawa kisah yang dituiliskan oleh Samad bukan berlaku pada abad yang sama dengan apa yang saya lalui....lama kelamaan saya jadi khusuyk dan ghairah membaca Salina hingga ke ahhirnya.

Kemudian saya mula membaca Bulan Tak Bermadu Di Fatehpuir Sikri, Di Hadapan Pulau, Hujan Pagi, Adik Datang, Warkah Eropah dan Sungai Mengalir Lesu.

Jujur saya katakan saya lebih gemar cerpen dan novel beliau berbanding denga puisi nya.

Kenapa?

Saya sendiri tiada jawapan..kerana pada saya bukan semua soalan perlu ada jawapan.

Nyata saya tertarik pada tulisan A Samad Said kerana beliau amat 'detail' dalam memperincikan apa yang berlaku, jika beliau mengisahkan tentang sungi maka segala yang terbayang dalam fikiran kita tentang sungai seperti arus, lumut, rumput, pasir, ikan dan lain-lain akan diperincikan dengan baik oleh A Samad Said

Satu lagi, sesudah membaca karya beliau aku dapat tahu bahawa senario yang berlaku di tempat kita di masa lalu.

Seperti kata beliau, seniman berperanan merakamkan sejarah....

Warkah Eropah aku baca rasanya pada awal-awal tahun 2000. Ini adalah buku yang sangat menarik kerana ia bukan sahaja memerihalkan tentang perjalanan beliau ke Eropah tetapi turut disertakan dengan rakaman foto-foto menarik, salinan surat dan poskad yang sempat beliau tulis dan kirim semasa di sana dan keratan catatan tulisan tangan beliau terhadap apa yang hendak beliau lakukan di sepanjang perjalanannya.

Buku ini sangat menarik

Bukan kerana kandungannya tetapi kerana persembahannya yang saya kira pertama kali dalam genre novel di Malaysia.

Saya suka buku ini

Selain itu harganya yang sangat murah menyebabkan saya tidak ada alasan untuk tidak membelinya

Saya beli buku Warkah Eropah pada harga RM 18 setelah diskaun 70% daripada harga asalnya RM 60.

Walaupun buku ini telah saya baca (sekurang-kurangnya dua kali) tetapi apa salahnya kali ini saya beli dan milikinya, tak rugi rasanya jika ia terletak kemas di rak buku saya...




No comments: