"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Monday, August 10, 2009

Kegilaan Yang Tiba-Tiba




Foto: Spec Yang Sama..Rim Alloy, Disc Brake, Shimano 7 Speed..
(Argh...tak tertahan rasa hati)


Tiba-tiba aku rasa kegilaan ini datang.
Datang tanpa di tahan-tahan.
Sememangnya sudah lama aku idamkan.
Namun selama ini aku pendamkan. Entah kenapa seminggu dua ini aku tak dapat tahan keinginan.
Ia mula hadir dalam mimpi dan mengganggu tidur ku

Lalu aku di siang hari dihambat nostalgia tentang kenangan silam.
Bersamanya dari rumah ke Malacca High School saban hari
bertahun-tahun panas dan hujan

Aku mula bernostalgia tentang keseronokan bersamanya diwaktu pagi dan petang
dari satu destinasi ke satu destinasi
ujung pasir-bandar hilir-padang temu-ayer leleh-bandar melaka-banda kaba-bunga raya-bukit china
semuanya pernah aku jejaki berasamanya...

tapi itu semua masa lalu....
bersamanya yang telah jadi 'arwah'

kini
aku dengan keinginan yang baru
aku berangan-angan untuk 'memilikinya' yang baru
aku mula memasang angan-angan
aku aku ronda-ronda wilayah ini bersamanya
kala petang hari
mungkin untuk mencari damai dihati...

harganya....
rupanya bukan murah...
bukan mudah untuk memlikinya
aku masih lagi berkira-kira
perlu atau tidak untuk aku memilikinya
dan mengulang nostalgia lalu

atau hanya membiarkan nostalgia ini terus bermain-main tanpa sudahnya....


No comments: