"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Thursday, September 18, 2008

Kenangan Ramadhan: Epok-Epok


Ramadhan telah mencecah ke 18 hari. Alhamdulillah berjaya dilalui dengan penuh keinsafan dan kesyukuran. Bercerita tentang ramadhan tentu masing-masing ada kenangan dan nostalgia tentang ramadhan. Aku pun melalui senario yang sama.

Dahulu semasa di Negeri Bersejarah, sewaktu berbuka puasa, antara menu yang sering ada ialah epok-epok sayur. Biasanya yang membelinya ialah apak (aku bahagian makan sahaja)

Epok-epok ini, bentuknya macam karipap cuma bajagian dalamnya sajaha yang berbeza. Jika karipap berintikan kentang, sardin dan sebagainya, epok-epok pulak berintikan sayur seperti tauge, sengkuang dan lain-lain mengikut selera penjual/pembeli. Berbeza dengan karipap epok-epok dimakan dengan sos buatan sendiri (home-made) yang menjadikan ianya semakin 'kaw'

tapi, dah tiga kali Ramadhan aku di negeri Utara ni, dan sepnjang ramadhan di sini tidak pernah seklaipun akau jumpa epok-epok di jual di pasar-pasar remadhan...termasuklah petang semalam...

Entahlah, mungkin lain tempat lain citarasa agaknya, Wallahualam

No comments: