"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Saturday, September 13, 2008

Bagai Tikus Membaiki Labu


Sejak akhir minggu ini aku rasa sangat pelik dalam pekerjaan
segala tugasan yang diberikan semuanya sangat aneh. Semuanya tak pernah aku pelajari sepanjang hayat aku.

KOGNITIF, BLOOM,SOLO,PSIKOMOTOR,AFEKTIF,LO bla-bla-bla-bla-bla

aku ambil analogi begini
seorang budak yang tidak ada apa2 kemahiran tentang enjin kereta tetapi diarahkan untuk membaiki enjin kenderaan yang rosak.

Apa akan jadi agaknya?

Mungkin ada yang berlatarbelakangkang 'motivasi' mengatakan anggap ini satu cabaran, ini peluang untuk belajar, belajar dari kesilapan

tapi harus di ingat ini bukannya masa untuk practice-apa yang pihak atasan mahu ialah hasildan hantar pada masa yang ditetapkan dan hasil tersebut ialah yang terbaik 'as an expexted'
-tiada apa-apa latihan lagi dan bukan masa untuk mencuba2...

hahahahahahaha

Oh ya..aku teringat pepatah melayu....Bagai tikus membaiki labu-Hendak membetulkan barang yang tiada diketahui.

Dengan analogi dan senario yang berlaku mungkin sedikit perubahan barangkali 'bagai tikus yang dipaksa membaiki labu'

nah...kalian sendiri tentu sudah maklum apa jawapannya ....
namun itulah yang berlaku
dan inilah realiti dunia pekerjaan...

No comments: