"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Thursday, September 04, 2008

Jangan Jadi keldai


Semasa aku bersekolah dahulu, aku sering teringat tentang seorang guru yang sering menggunakan analogi keldai dalam kisah-kisahnya terhadap pelajar yang hanya tahu datang ke sekolah dengan beg berat kemudian pulang dari sekolah dengan beg yang berat tetapi tidak mendapat apa-apa manfaat daripada beg berat yang di sandangnya tiap-tiap hari

kata cikgu tersebut: "kamu semua jangan jadi keldai, kerana keldai hanya tau membawa pergi dan membawa pulang apa sahaja barangan yang di letakkan dibelakangnya dengan baik, namun keldai tidak pernah mengambil manfaat dari apa barangan yang diletakkan di belakangnya. malahan jika di tanya, keldai sendiri tidak tahu apa sebenarnya yang dibawanya, apa yang di ketahuinya adalah ada benda yang berat dibelakangnya dan ia hanya tahu mmbawanya ke hulu-dan kehilir mengiku arahan tuannya".

Kisah yang dicerikan oleh cikgu aku itu sudah hampir 20 tahun barangkali. aku juga tidak pernah mepersoalkan dari mana asal usulnya cerita tersebut dan bagaimana cikgu tersebut bercakap dengan keldai

Namun, nilai moral yang dihidangkan amat tinggi....

Tambahan pula sejak kebelakangan ini, aku seringkali membawa pulang kerja ke umah dan pada keesokan harinya aku akan membawa kerja tersebut semula ke pejabat tanpa menyudahkan kerja tersebut malah membuka beg juga aku tidak pernah

Nah....sekarang aku bertanya pada diri sendiri...apakah analogi keldai yang cikgu tersebut surahkan semasa aku dalam kelas itu tertimpa ke muka aku???

Wallahualam....


No comments: