"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Thursday, February 14, 2008

Sembang Politik: TPM dari Melaka ???


Dari maklumat yang dikeluarkan oleh SPR pilihanraya akan dijalankan pada 8 Mac 2008
Saya tidak larat untuk mempertikaikan kenapa pembubaran parlimen dibuat seolah-olah tergesa-gesa olah Pak Lah

Saya juga tidak mahu mempertikaikan samada benar Pak Lah takut terhadap Anwar yang hanya dibenarkan bertanding pada 15 April

Cuma saya amat tertarik dengan satu isu yang agak lama iaitu 'Gentleman Agreement' antara Tun Dr M dgn Pak Lah

Walaupun dinafikan oleh Pak Lah (seperti biasa....) Namun saya amat percaya bahawa mungkin wujud perjanjian tersebut. Pak Lah mungkin dilantik sbg PM kerana Tun Dr M hendak meredakan kemarahan rakyat yang pada ketika tersebut masih lagi kecewa tas pemecatan Anwar. Jadi pendekatan terbaik adalah melantik PAk Lah berbanding Najib yang dilihat kurang mampu memberikan imej bersih dan lembut kepada pentadbiran negara pada masa tersebut.

Itu kisah lama, kisah kini, bila Tun Dr M mengunkit semula perjanjian tersebut...ramai yang ambil peduli. Najib pula agak seba salah....

Namun pada pandangan saya orang yang paling 'gembira' sekiranya ada perjanjian tersebut ialah Dato Seri Mohd Ali Rustam (Tok Ali). Manakan tidaknya :

Seandainya Najib menggantikan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sebagai Perdana Menteri, maka Mohd Ali layak dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri (TPM). "Sekiranya beliau masih berada di peringkat negeri, kemungkinan besar jawatan TPM terlepas kepada seorang lagi naib presiden yang juga menteri kanan, Tan Sri Muhyiddin Yassin," kata sumber-sumber yang rapat dengan Umno. Dalam pemilihan naib presiden Umno yang lalu, Mohd Ali (kiri) menduduki tempat kedua di belakang Tan Sri Mohd Isa Samad, manakala Muhyiddin, yang juga Menteri Pertanian dan Asas Tani, di tempat ketiga.
(Dipetik dari Tranungkite.net)

Nah, saya sekadar mengandaikan sahaja, namun dalam politik apa sahaja berkemungkinan...

Mungkin Tok Ali akan bertanding di kerusi parlimen untuk mengkukuhkan kedudukannya...

Siapa tahu PRU ke 12, nasib Tok Ali baik

Gentlement Agreement benar2 dijalankan, Najib Jadi PM dan siapa tau....Tok Ali akan jadi TPM...

namun ia hanya andaian sahaja...tapi sekali lagi saya katakan bahawa dalam politik segalanya berkemungkinan....


No comments: