"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Friday, January 21, 2011

Tribute To P. P Ramlee: P. Ramlee Yang Saya Kenal



Sebenarnya, buku ini telah lama aku baca, namun entah kenapa rasa terlalu sibuk hingg tidak sempat untuk membuat ulasan ringkas dalam blog ini. Namun aku kuatkan semangat untuk catatkan sedikit pengalaman dan penegtahuan setelah membaca buku ini. Selesai menulis tentang ulasan buku ini, bermakna ada satu lagi buku yang aku masih terhutang iaiatu buku yang berjudul Orang Melayu tulisan Frank Swettenham. Selepas dari itu, aku kena fokus pada kerja yang semakin lama semakin menjerut leher ini.

Berbalik kepada buku ini. Dalam segmen Tribute To P. Ramlee ini adalah buku yang ketiga aku ulas selepas 'Sepanjang Riwayatku' dan 'Bapaku P Ramlee'. Jika bapaku P Ramlee ditulis oleh satu-satunya anak kandung P. Ramlee (Nasir), buku ini pula di tulis oleh satu-satunya anak murid P Ramlee iaitu Yusnor Efa. 

Siapa nama sebenar Yusnor Ef? Kenapa dia menjadi satu-satunya murid P Ramlee semuanya anda boleh dapat tahu dengan jelas melalui buku ini. Secara umumnya, buku ini merupakan satu kisah dan pengalaman peribadi beliausewaktu menjadi murid P ramlee dan semasa ada hayat P Ramlee. Pelbagai kenagan suka dan duka ada beliau coretkan dalam buku ini yang pada aku kenangan dan pengalaman yang unik ini sangat bermakna terutamanya bila ia melibatkan P Ramlee.

Beberapa perkara yang menarik seperti siapa sebenarnya Shaari dan Nurkiah yang menjadi ilham beliau dalam filem Masam-Masam Manis juga ada dikisahkan dalam buku ini. Namun antara yang pali aku lucu bila membaca bab P Ramlee menggunakan tandas di rumah Yusnor dan seterusnya membaiki kerosakan jamban tersebut yang digambarkan dengan dialog "Hari ini P Ramlee betulkan engkau punya jamban"...benar-benar mengusik hati aku bila mengenagkan insan Bernama P Ramlee.

Banyak lagi kisah suka dan duka dari perspekif beliau tentng P Ramlee dapat anda ketahui melalui buku ini. Namun sedikit trkilan kerana ada beberapa foto dan kisah dalam buku ini yang mempunyai persamaan (bertindan) dengan buku tulisan nasir. 

Akhirsekali, jika ditanya tentang rekomen, ini adalah buku yang paling aku rekomen kalau ada sesiapa yang nak tahu tentang serba sedikit kisah P Ramlee sebelum buku yang ditulis oleh Nasir dan buku 'Sepanjang Riwayatku'. Namun, ini hanay pandangan aku sahaja. Tak perlu ada 'butthurt' atau menjadikan isu.
Sekian...


No comments: