"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Wednesday, January 19, 2011

Tribute To P. Ramlee: Bapaku P Ramlee


Memang banyak buku yang ditulis tentang P Ramlee. Namun inilah satu-satunya buku yang ditulis oleh anak beliau, Nasir. Nasir merupakan anak kandung P Ramlee hasil perkahwinan pertamanya dengan Junaidah. Berdasarkan pembacaan yang lain perkahwinan P Ramle yang seterusnya kedua (dengan Norizan) dan yang ketiga (dengan Saloma) tidak memperoleh cahaya mata...Menurut Nasir, anak2 P Ramlee yang lain adalah ank angkat semuanya, termasuklah Sazali.. (Wallahualam).

Pada saya membaca buku ini memberikan satu persepktif yang lain berbanding dengan buku-buku lain tentang P Ramlee, seperti kata nasir 'P. Ramlee adalah ayah saya, namun dalam masa yang sama dia juga adalah milik seluruh rakyat Malaysia'.

Pada yang tidak mengetahui, Nasir hanya rapat bersama P Ramlee semasa zaman kanak-kanaknya sahaja. Zaman akhir remajanya beliau 'berjauhan' dengan P Ramlee atas pelbagai sebab peribadi. Oleh yang demikian, buku ini banyak memerihalkan senario hubungannya dengan P Ramlee semasa beliau masih kanak-kanak dan meningkat Remaja.

Ada banyak perkara menarik yang dapat difahami tentang P Ramlee menurut pandangan nasir seperti kegemarannya menggunting rambut dan memasak serta kemampuannya bomoh yang seringkali diperkatakan orang ramai.

Di bab-bab awal, nasir memerihalkan tentang kehidupannya bersama bapanya di Singapura iaitu sewaktu zaman kegemilangan P Ramlee. Kehiduapannya bersama Norizan serta bersama Saloma...Maka muncullah watak-watak yang selama ini tidak kita ketahui yang rupa-rupanya memainkan peranan dalam kehidupan P Ramlee seperti Ramlee Kecik serta anak murid P Ramlee iaitu Yusnor Ef.

Buku ini saya baca dua kali. Pertamanya dalam tahun 2008 iaitu beberapa hari sebelum Nasir meninggal dan pada 2010 sempena Tribute To P Ramlee. Kepada anda yang minat terhadap P Ramlee, buku ini perlu anda baca....


3 comments:

Jaludin D. Basir said...

Salam, pak, kat mana nak cari buku BAPAKU P. RAMLEE tu yek... MPH 1 MALAYSIA saya tanya tak ada. rasa rugi tak dpt beli, blh tlg carikan tak? jual kat saya laa

wassalam

Unknown said...

Assalamualaikum pak..kt mana nk beli buku nie di malaysia? Pak jual kt saya la...

Unknown said...

Assalamualaikum pak..kt mana nk beli buku nie di malaysia? Pak jual kt saya la...