"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Monday, January 14, 2008

Sembang Buku: Hikayat Abdullah

Hikayat Abdullah
PTS Publication
2007
RM 29.00

Tanyakan kepada anak-anak muda kita, siapakah Munshi Abdullah…saya yakin jawapan yang diperolehi tidak mungkin sama seperti apa yang kita inginkan. Mungkin mereka akan menjawan ia hanyalah nama sebuah sekolah yang ada di Malaysia ataupun setidak-tidaknya mungkin dijawab bahawa Munshi Abdullah itu adalah nama sebatang jalan utama di ibukota atau mungkin lebih parah lagi dijawab pula Munshi Abdullah ialah pemimpin sebuah parti politik di Malaysia.

Mungkin anda menyangka saya membuat lawak atau sekadar omongan kosong namun percayalah, tidak ramai anak muda di malaysia yang mengenali Munshi Abdullah apalagi membaca karya penulisannya.

Siapakah Munshi Abdullah??

Menurut Wikipedia:

Abdullah bin Abdul Kadir (17961854), also known as Munshi Abdullah, was a Malayan writer. He was born in Malacca and died in Jeddah, then part of the Ottoman Empire (it is now in Saudi Arabia).

The term Munshi means "teacher" or "educator". It is interesting to note that Munshi Abdullah was not a Malay but was of Indian origin. Because he was Muslim, the Malays would refer to him as a Jawi Peranakan or Jawi Pekan.

Munshi Abdullah followed his father's career path as a translator and teacher of colonial officials in the Malay Archipelago, mainly the British and the Dutch.

Abdullah was known as an ardent critic of the Malay political system of Kerajaan ("kingdom"). He argued that the system of the Kerajaan was detrimental to the Malay individual as it was an impediment to the social improvement of the Malays. The Malay Sultan was deemed as someone who was selfish with no concern towards his subjects to the extent they were treated like animals rather than humans.

The idea of modernity and striving for excellence amongst the Malay community stemmed from his ideas and stinging criticisms of the ancient Malay polity of the Kerajaan. Under the Kerajaan, the Malays were deprived of education and hence they were easily oppressed. Without education, they did not have the ability to question the injustice meted out to them and could not take the initiative to institute changes in order to improve their lives.

Although the condemnation may be exaggerated, Munshi Abdullah's allegations were not without basis. He is regarded by many to be the first Malayan journalist, taking Malay literature out of its preoccupation with folk-stories and legends into accurate historical descriptions.

Munshi Abdullah wrote the Hikayat Munshi Abdullah, which remains a reliable and accurate reference on early Malay history to this day.

Seingat saya ada tiga karya popular yang pernah dihasilkan oleh Munshi Abdullah sepanjang hayatnya iaitu Hikayat Abdullah, Kisah Pelayaran Abdullah dan Syair Singapura Terbakar.

Saya berasa amat bertuah kerana telah membaca salah sebuah karyanya iaitu “Hikayat Abdullah”

Amat tertarik bila membaca kata-kata di muka hadapan buku ini:

”Kata orang arif: Apabila engkau mendapat wang, belikan emas, jualkan emas itu, belikan intan, jualkan intan, belikan manikam, jualkan manikam, belikan ilmu”

Nah, kata-kata ini sahaja menggambarkan betapa beliau seorang yang amat mencintai ilmu. Walaupun ada pendapat yang mengatakan bahawa beliau seorang yang terlalu rapat dengan penjajah namun setelah selesai membaca buku ini jelas terbukti bahawa rapatnya beliau dengan penjajah (pemerintah) bukan keranan harta atau kekayaan (sepertimana yang berlaku masa kini) tetapi semata-mata kerana ilmu yang ingin beliau timba dari golongan penjajah Belanda dan inggeris yang ternyata sudah amat maju dari segi ilmu dan pemikiran berbanding dengan masyarakat melayu pada ketika itu.

Membaca buku ini memperlihatkan keberanian Abdullah dalam menghancurkan taboo masyarakat melayu pada zaman tersebut terutamanya dalam hal yang berkaitan dengan Raja dan Pemerintah. Beliau memperincikan perihal dan tindak tanduk raja-raja melayu yang amat menjelekkkan dalam bab ”Sultan Hussin Syah Singapura”.

Selain itu, dua lagi bab yang benar-benar menarik minat saya untuk membaca buku ini ialah kisah Runtuhnya Kota Melaka dan Kisah Awal Pembukaan Singapura.

Buku sebenarnya jika dibaca dengan teliti mampu membangkitkan kesedaran dan penghargaaan kita terhadap ilmu dan juga sejarah

Sesungguhnya Munshi Abdullah telah tiada, namun jasa dan sumbangannnya terhadap bangsa melayu patut terus di kenang hingga ke hari ini.

tahniah juga Kepada PTS Publication kerana menerbitkan semula karya ini dan saya berharap selepas ini kerya-karya klasik lain yang bernilai tinggi pada bangsa akan turut diterbitkan semula bagi tatapan generasi masa kini...

LAgi Ulasan buku ini di:

(http://warisjagat.wordpress.com/2007/07/10/ulasan-hikayat-abdullah/)

No comments: