"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Sunday, January 20, 2008

10 Muharram dan Bubur Asyura

Foto: Menyediakan Bubur Asyura Secara Bergotong Royong (Sekadar gambar Hiasan)

Saya bukan pandai berbahas dalam konteks agama, oleh yang demikian saya petik pendapat Pensyarah Syariah, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Petaling Jaya, Selangor, Mohammad Nidzam Abd. Kadir dari Utusan Malaysia (20 Jan 2008)

“Ada juga anggapan bahawa bubur Asyura ialah bubur khas sempena 10 Muharam. Kebetulan perkataan Asyura diambil daripada bahasa Arab iaitu Asyarah yang bermakna 10. Maka ramailah yang bergotong-royong atau bersendirian menyediakan bubur Asyura pada tanggal 10 Muharam. Hakikatnya, bubur Asyura bukanlah satu amalan ibadah yang wajib. Ia hanya sekadar adat tradisi yang nampaknya tidak mempunyai apa-apa tegahan dalam agama. Cuma ada juga yang terlalu memperbesarkan bubur Asyura hingga seolah-olah ia satu perkara wajib pula,” kata Mohammad

Dalam Buletin Utama edisi 19 Jan 2008 jugu menunjukkan betapa meriahnya tradisi menyediakan bubur ini di sebuah negeri di utara Malaysia dan ia disertai oleh pelbagai bangsa. Ini satu bukti yang hebat bahawa rakyat Malaysia bersatu padu....

Namun ....berapa ramai yang tahu apa sebenarnya yang pernah berlaku pada 10 Muharram???

Saya yakin, ramai generasi muda tidak memahami apa sebenarnya yang berlaku pada tarikh 10 Muharram selain dari aktiviti bergotong royong menyediakan bubur. Malah tidak keterlaluan jika dikatakan mereka yang lebih dewasa juga mungkin melupai peristiwa utama yang pernah berlaku pada tarikh 10 Muharram.

carian saya di Wikepedia menemui peristiwa-peristiwa penting yang telah berlaku pada 10 Muharram:

Masyarakat Islam turut percaya akan berlakunya kejadian besar ketika 10 Muharram:

Tanyalah diri kita sendiri, adakah kira mengingati perkara-perkara ini???
atau kita lebih mengingati 10 Muharram kerana pada tarikh tersebut kita akan dapat nikmati keenakan bubur asyura...

Wallahualam

No comments: