"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Friday, November 16, 2007

Tiada Tajuk (Bahagian 1)

Saya bukan orang sastera, saya berada dalam kelas aliran sastera namun saya tidak pernah belajar kesusasteraan secara rasmi. Minat terhadap sastera Melayu timbul bila saya menjejakkan kaki ke Menara Gading.. Di Khutub Khanah yang besar dan luas di tempat saya belajar itu saya menghadam sepuas-puasnya karya karya sastera Melayu...Namun saya akui pembacaan saya tidak berstruktur. Berstruktur dalam ertikata tidak tersusun mengikut masa dan fasa...

Pada ketika itu saya membaca tulisan-tulisan A Samad Said seperti Salina, Sungai Mengalir Lesu, Di Hadapan Pulau, Bulan Tak Bermadu Di Fatehpur Sikri, Warkah Eropah, Al Amin, Adik Datang

Saya juga membaca Tulang-Tulang Berserakan (Usman Awang) serta beberapa antologi puisi beliau

Juga Juara, Noghogho Astana, Orang Kota Bharu (S Othman Kelantan) dan Ummi dan BAngs Sheikhtul Strenggege, Ranjau Sepanjang Jalan (Shahnon)

Membaca penulisan penulis-penulis tersohor ini amat memuaskan hati. Namun saya sering bertanya dalam diri..tiadakah penulis muda yang berkebolehan seperti penulis-penulis yang hebat ini???

Sebagai budak kampung yang terhad bacaannya saya terbelenggu dengan novel2 picisan . Ini kerana novel segeninilah yang berlambak di rak2 buku di mana2 kdai buku di Malaysia. malah perpustakaan yang sering saya kunjungi juga lebih banyak buku ini berbanding dengan buku lain...

Oleh yang demikian, saya tidak tahu ada seorang penulis mudah yang menulis dengan baik. kerana pada anggapan saya penulis muda hanya Akhdiat Akasyah (percayalah saya memiliki siri Budak Setan 1 hingga 3) , Liena Afiera Malik dan macam2 penulis lagi yang begitu bombastik namanya.

Hinggalah saya terbaca satu cerpen yang ditulis orlah seseorang yang bernama Faisal Tehrani (Bersambung...)

No comments: