"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Tuesday, November 20, 2007

Pencari Kerja Di Tipu-Salah Siapa?

Foto: Sekadar Gambar Hiasan

Aku memang dah lama x tgk Berita di TV...Namun malam tadi kerana bali awal aku tonton juga berita di TV (3)

Satu isu yang ditonjolkan ialah tentang golongan masyarakat (kebanyakannya Melayu) yang tertipu oleh agensi mencari kerja. Pencari kerja ini dikehendaki membayar sejumlah amaun sebelum mendapat kerja yang dijanjikan dan akhirnya, wang yang diberi lesap dan agensi yang diharapkan membuat pelbagai alasan.

Dari pparan TV 3 apa yang dapat aku lihat ialah kebanyakn mangsa ialah remaja yang mungkin lepasan sekolah atau IPT.

Politikus sering melabelkan mereka sebagai pealas. Jika mereka graduan mereka sering dilabelkan sebagai terlalu memilih kerja. Ini adalah bukti bahawa bukan Graduan memilih kerja, graduan sanggup bekerja namun bila mereka tertipu siapa yang sudi membela mereka???

Aku yakin jika ini berlaku kepada bangsa Cina, tentu Datuk Micheal Chong dan anggota-anggotanya akan muncul di kaca tv dan membuat sesuatu pengumuman seperti mendesak pemerintah untuk mengambil tindakan dan sebagainya...

tetapi setakat hari ini aku tak dengar apa-apa suara dari mereka yang berkuasa untuk membuat apa-apa penyelesaian...

Atau mungkin memang takkan ada penyelesaian ????


No comments: