"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Friday, August 31, 2007

Terima Kasih Faisal


Komen Faisal :

Saya cemburu dengan Pak Kebun. 'Nasib' pengarang tak selalunya baik; kadang-kala buku karangan sendiri pun kami tak punya! Di tangan adik ini (foto dari blog Pak kebun) adalah "Sehari Dalam Perang" dan "Safari Gilgit" yang merupakan himpunan cerpen terawal saya (sebelum Perempuan Anggerik diterbitkan kira-kira 10 tahun yang lalu). Sebenarnya ini adalah buku-buku saya yang pertama! Saya masih menuntut di Fakulti Syariah UM waktu dua buku comel ini terbit. Wah, Pak Kebun...berapa juta RM nak jual?!

(Sila Rujuk: http://tehranifaisal.blogspot.com/2007/09/cemburu.html)

Kadangkala nasib menyebelahi kita itulah yang berlaku pada saya puas saya mencari antologi mini cerpen Safari Gilgit dan Sehari Dalam Perang yang merupakan himpunan cerpen terawal Faisal Di Jalan T.A.R puas saya dan badak mengembara..beberapa kali- namun tak juga ketemui

saya pernah hubungi pihak Sasbadi (penerbit kedua-dua antologi ini) namun jawapan yang diterima hampa..sekejap katanya tiada stok, sekejap katanya dijual dalam kuantiti yang banyak sahaja

Setiap kali Kembara Buku- dari KLIBF hingga ke Kampung Buku Melaka tetap saya cari namun tidak pernah ketemu
namun pencarian yang tekun pasti akan berjaya saya percaya hakikat itu

Sepertimana saya temui edisi awal "Naratif Ogonshoto' di sebuah kedai alat tulis yang amat kecil
begitu juga dengan koleksi ini

Saya akhirnya temui di Negeri Bersejarah di kedai buku yang kerap saya kunjungi namun tidak pula disangka bahawa koleksi ini berada di rak buku kanak-kanak
kalau tidak kerana ketajaman mata Zia (dia yang memegang kedua-dua buku itu dalam foto) , mungkin hingga ke hari ini koleksi cerpen ini masih terperosok di rak tersebut..(mungkin juga jadi 'rezeki orang lain)

No comments: