"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Monday, August 13, 2007

Kabur...


Aku menulis bagi menyuarakan ketidakpuasan hati ku
aku bukan anarkis
aku juga bukan penjilat
malah jauh sekali jika aku dituduh tidak bersyukur

Aku berpegang kepada konsep kebebasan bersuara
apa yang aku komen semuanya realiti
apa perlu yang busuk di katakan wangi

lupakan semua
pada aku perlu dicemin diri
apa yang ada di cermin itulah perlakuan kita
jika buruk bayang di cermin buruk juga perlakuan realiti kita
tidak perlu takut dengan bayang-bayang
kerana bayang itu adalah dari kita

jika aku kritik itu dan ini
semuanya kerana aku sayangkita kan demokrasi
bukan autokrasi
mahupun oligarki mutlak
lagipun kau juga sering nyatakan tentang 'pluralisme' dalam berpolitik...

aku menulis kerana aku perlu menulis
aku akan menulis selagi aku rasa aku perlu menulis...

No comments: